ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
Попередити абордаж
06.03.2012 / Газета: Одесские известия / № 25(4299) / Тираж: 18937

Уже багато років ефір розривають тривожні повідомлення про захоплення суден морськими піратами. Заручниками озброєних бандитів стають і українські моряки, які працюють під іноземним прапором. Цій проблемі був присвячений практичний семінар під егідою українського офісу судноплавної компанії «Ви Шипс» за участю Центру судноплавства НАТО та Міжнародної програми «Гуманітарна відповідь морському піратству».

Близько одного мільйона моряків торговельного флоту підписали у 2010 році петицію «Зупинимо піратство», яку було передано до ООН. Їх підтримав паніндустріальний альянс судновласників, операторів, вантажоперевізників, вантажовласників, менеджерів, крюїнгових агентів, страховиків, транспортних профспілок. Основна ідея документа – попередити абордажні атаки легше, ніж долати їхні наслідки.

Процедура викупу судна та визволення невільників може тривати до дев’яти місяців. Психологічна травма моряка підсилюється занепокоєнням, чи будуть йому виплачені зарплата за час вимушеного простою та компенсація. Фахівці пропонують вивчити модель оптимальної поведінки у полоні і одночасно розробляють тактику дій судноплавних та страхових компаній. Ключові гравці ринку морських перевезень повинні взяти на себе відповідальність за результат переговорів з бандитами, допомогу сім’ям захоплених у полон моряків, а також за всі необхідні різноманітні процедури після їхнього визволення. І головне – за превентивні заходи!

Влітку, коли сильні мусони над Аденською затокою утруднюють абордажні дії, нападів менше. Для захоплення судна досить двох­трьох швидкісних човнів з десятком озброєних сомалійців. Але, як відзначив представник судноплавного офісу НАТО в Європі Стайн Олаф Хегеллейт, пірати явно мають попередні відомості про тип судна­жертви, заможність судновласницької компанії та матеріальні цінності вантажу. Найчастіше вони атакують танкери, які перевозять нафту або паливо. Виходить, діє централізована структура з добре налагодженою організацією.

Зі свого боку, генеральний директор компанії «Ви Шипс» Ігор Сафін, висловив жаль, що Україна поки що не має у своєму розпорядженні військових кораблів, які могли б, перебуваючи в автономному плаванні, крейсувати біля берегів Африки або в Індійському океані. Але 17 травня 2011 року на Чорноморському суднобудівному заводі було вмонтовано заставну дошку в основу корвета, який повинен зійти зі стапелів у 2016 році. Він зможе нести бойове патрулювання в небезпечних водах разом з військово­морськими силами НАТО. Однак зона, де діють пірати, настільки велика, що кораблі не завжди встигають створити належний заслін. До слова, до морського розбою за різних часів були причетні 54 країни.

Добрий захист від розбійників – присутність на борту спецназу. Але ефект його використання обмежений цілою низкою юридичних аспектів, які ставлять під сумнів можливі дії бойових стрільців.

Багато посередницьких підприємств, що сприяють відправленню моряків «під прапор», накопичили досвід передрейсової підготовки моряків, що включає методи протистояння піратству.

Зокрема, на семінарі пройшов тренінг для представників старшої ланки комскладу флоту, викладачів морських навчальних закладів та фахівців у галузі безпеки мореплавання в офісі «Ви Шипс». На екрані тренажера були з великим ефектом вірогідності відтворені маневри, рекомендовані для балкера, атакованого в Аденській затоці.

Автор: Владислав КІТІК, «Одеські вісті»


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.019
Перейти на повну версію сайту