![]() |
|
![]() |
![]() |
У понеділок, 30 липня, в Україні офіційно стартувала виборча кампанія. У ці дні відбуваються з’їзди партій, які братимуть участь у змаганнях за депутатські мандати, а відтак — за наші голоси. Про те, хто куди кого висуває, розповімо в наступному номері газети, а сьогодні мова про те, як готувалася Одещина до передвиборних баталій, які тенденції намітилися впродовж останніх місяців. Саме про це минулої п’ятниці йшлося на прес-конференції обласної організації ВГО «Комітет виборців України», де й було оприлюднено результати моніторингу передвиборної ситуації на Одещині у травні — липні.
Це громадське спостереження обласна організація КВУ проводить у рамках загальнонаціональної кампанії громадянської мережі ОПОРА.
Пропонуємо вашій увазі витяги із звіту, складеного за результатами моніторингу. З його повною версією можна ознайомитися на сайті КВУ за інтернет-адресою http://www.cvu.org.ua/?lang=ukr&mid=fp&id=3511&lim_beg=0.
За результатами моніторингу Одеська обласна організація Комітету виборців України констатує:
>> Незважаючи на те, що виборчий процес офіційно мав розпочатися лише в кінці липня, партії та потенційні кандидати почали вести агітацію задовго до її офіційного старту. Така діяльність фактично перебуває поза правовим регулюванням, оскільки дія норм Закону «Про вибори народних депутатів України» в частині регулювання передвиборної агітації поширюється лише на суб’єктів виборчого процесу.
>> Найпоширенішими формами агітаційної діяльності в Одеській області в травні — липні було роз-міщення зовнішньої реклами, проведення масових заходів, зустрічей з виборцями, розміщення «іміджевих» матеріалів (значна частина яких може бути віднесена до прихованої політичної реклами, або т. зв. «джинси»), проведення агітації в поєднанні з соціальними ініціативами (наприклад, «Народний бюджет» і «Народний медогляд»), благодійністю, без-оплатним наданням виборцям послуг і матеріальних цінностей. Такі форми ведення агітаційної діяльності належним чином не врегульовані законом і посилюють залежність партій і кандидатів від зовнішніх джерел фінансування.
>> На жаль, активна агітаційна діяльність потенційних суб’єктів виборчого процесу не наповнила комунікацію політиків з виборцями реальним змістом. Замість конкретного бачення шляхів і напрямків розвитку держави і суспільства по-літики вкотре пропонують виборцям популістські гасла або вирішення локальних проблем окремих населених пунктів чи територій, апелюють до минулих подій або актуалізують дискусії навколо питань, які хоч і мобілізують електорат, проте не сприяють інтеграції суспільства. Одним з яскравих прикладів можуть бути дискусії навколо статусу мов в державі, які, значною мірою, носять штучний і надуманий характер.>> Одеською обласною організацією КВУ були також зафіксовані випадки розповсюдження т.зв. «чорного піару», перешкоджання здійсненню агітації (відмови у наданні приміщень для проведення зустрічей з виборцями, інших агітаційних заходів тощо).
>> З наближенням виборів значного поширення набула агітація, що супроводжується безкоштовним наданням виборцям, установам та організаціям послуг або матеріальних цінностей. Ця форма агітації в звітний період активно використовувалася як політичними партіями, так і потенційними кандидатами в мажоритарних округах. Основними приводами для агітації, яка містить ознаки непрямого підкупу виборців, були різноманітні «святкування», пам’ятні дати, реалізація регіональних соціальних ініціатив або споруди окремих інфраструктурних об’єктів (дитячих майданчиків). Активними суб’єктами матеріального «заохочення» виборців найчастіше виступали іменні благодійні фонди, пов’язані з тими чи іншими політиками. Встановлені законом обмеження щодо здійснення агітації за ознаками непрямого підкупу виборців слід поширити не тільки на суб’єктів виборчого процесу, а й на політичну діяльність, що здійснюється в період між виборами. При цьому агітація з ознаками непрямого підкупу повинна тягти за собою пропорційні санкції.
>> Облорганізація КВУ стурбована зростанням кількості фактів активного залучення представників органів влади до агітаційної діяльності партій і кандидатів в регіоні. Закон «Про політичні партії в Україні» та наказ головного управління державної служби № 214 від 04.08.2010 р. «Про затвердження Загальних правил поведінки державного службовця», п.1.7. визначає, що державні службовці повинні утримуватися від демонстрації власних політичних поглядів і свого ставлення до політичних сил, партій, блоків, не допускати їх впливу на виконання службових обов’язків. Крім того, в умовах, коли чиновники не розмежовують політичну і виконавчу роботу, виникає значна за-гроза зловживання адміністративним ресурсом в різних його проявах. Збереження службовцями по-літичної нейтральності і відмова від активної участі у виборчій кампанії є однією з необхідних передумов ви-знання виборів такими, що відповідають демократичним стандартам. У зв’язку з цим глава держави та органи виконавчої влади вищого рівня повинні вжити додаткових заходів (у тому числі дисциплінарного організаційно-кадрового характеру), спрямованих на обмеження участі чиновників у передвиборній кампанії...
>> На жаль, вже зараз у регіоні визначився ряд округів, в яких виборча кампанія може пройти особливо гостро й проблемно. Насамперед — через гостре політичне протистояння між різними групами і центрами впливу в них, яке вже зараз іноді за змістом і методами виходить за рамки простого по-літичного змагання. Найбільш напружена в даному аспекті ситуація складається в 133-у виборчому окрузі (Київський район, м. Одеса), 142-у (центр — м. Арциз) і 143-у (центр — м. Ізмаїл).
Політичні партії та потенційні кандидати в народні депутати фактично почали передвиборну кампанію задовго до її офіційного старту, що проявилося в агітаційному фальстарті, в рамках якого багато по-літичних сил і місцевих політиків, по суті, розгорнули агітацію.
Найактивніше агітаційна робота проводилася на півдні і в центрі області, включаючи м. Одесу. Потенційні кандидати в мажоритарних округах здійснювали агітацію активніше, ніж партії. Серед партій найактивніше агітацію провадили Партія регіонів і «Україна вперед!». Менш активно — «Фронт змін» і «Батьківщина», КПУ й «УДАР».
З потенційних кандидатів-мажоритарників найактивнішими були: Олексій Гончаренко (133 в. о., ПР), Ігор Марков (133 в.о., «Родина»), Юрій Преснов (133 в.о., ПР), Сергій Ківалов (135 в.о., ПР), Сергій Гриневецький (134 в.о., «Народна партія»), Геннадій Чекіта (134 в.о., «Батьківщина»), Геннадій Труханов (136 в.о., ПР), Леонід Клімов (137 в.о., ПР), Іван Фурсін (138 в.о., ПР), Олександр Пресман (139 в.о., ПР), Євген Царьков (139 в.о., КПУ), Михайло Яцков (140 в. о., ПР), Віталій Барвіненко (141 в.о., ПР), Євген Філіндаш (141 в. о., «УДАР»), Ігор Бєлінський (141 в.о.), Антон Кіссе (142 в.о., ПР ), Ігор Плохой (142 в.о., ПР), Іван Плачков (142 в.о., «УДАР»), Юрій Крук (143 в.о., ПР), Олександр Дубовой (143 в.о., «Батьківщина»), Володимир Боделан (143 в. о., ПР).
Крім загальних тенденцій агіта-ційної кампанії слід відзначити деякі особливості кампаній різних по-літсил.
Зокрема, Партія регіонів, крім масових заходів, розповсюдження листівок і газет, зустрічей з виборцями в рамках програм «Народного бюджету» і «Народного медогляду» використовувала також білборди і сіті-лайти зі слоганами загальнонаціональної виборчої кампанії та привітаннями з різними святами і т. д.
Також в червні — на початку липня Партія регіонів та її потенційні кандидати-мажоритарники (зокрема Олексій Гончаренко і Юрій Крук) розгорнули на півдні області та в Одесі активну кампанію із збору підписів на підтримку «закону Ківалова—Колесніченка», а на початку липня провели великий мітинг на підтримку цього ж закону.
Крім ПР білборди розміщували «Україна вперед!» (найактивніше з усіх політсил), комуністи, «УДАР» та об’єднана опозиція («Батьківщина» і «Фронт змін»).
Комуністи, окрім розміщення білбордів, також розгорнули в сільських районах області діяльність мобільно-агітаційних бригад, а в кінці липня КПУ провела в Одесі великий мітинг з нагоди приїзду Петра Симоненка.
Окрім розміщення білбордів, «Україна вперед!» почала в середині місяця проведення «народного праймеріз» своїх кандидатів.
Об’єднана опозиція, яка в травні і червні, в основному, обмежувалася розміщенням зовнішньої реклами, в липні відзначилася збільшенням медіа-активності і великою кількістю проведених прес-конференцій. Так, крім прес-конференції проти «мовного закону» на початку місяця, опозиція протягом липня провела в Одесі прес-конференції Олександри Кужель, Павла Петренка, Андрія Пишного та Сергія Соболєва.
Щодо потенційних кандидатів-мажоритарників, то тут ситуація розвивалася набагато інтенсивніше. У кожному виборчому окрузі активно проявилися майбутні кандидати.
Представники ПР активно використовували для формування позитивного іміджу заходи «Народного бюджету», «Народного медогляду» і збір підписів «за російську мову». Крім цього, також кандидатами для формування позитивного іміджу та прихованої або відкритої агітації використовувалися різні державні і професійні свята та пам’ятні дати: День Перемоги, День захисту дітей, День журналіста, День медичного працівника, 22 червня, День молоді, День Конституції і навіть свято Івана Купали. В Одесі кандидати також намагалися використовувати місцеві проблеми для підвищення власного іміджу, зокрема «боролися» за вільний доступ на міські пляжі. Деякі кандидати (наприклад, Юрій Преснов, Олександр Пресман, Геннадій Труханов) намагалися використовувати в своїй агітаційній кампанії тему літнього відпочинку й
оздоровлення дітей. Кандидати в південних районах, зокрема Антон Кіссе і Юрій Крук, використовували для агітації наслідки повеней після сильних дощів, що мали місце в цих районах в середині липня. Кандидати показово надавали потерпілим допомогу грошима та будівельними матеріалами, що потім широко висвітлювалося у ЗМІ.
Зовнішню рекламу, яка містила привітання з різними святами, рідше — заклики соціальної спрямованості або результати соцопитувань, розміщували (не в порядку активності) Ігор Марков, Юрій Преснов та Олексій Гончаренко, Геннадій Труханов, Михайло Яцков, Віталій Барвіненко, Юрій Крук. Ігор Марков та Олексій Гончаренко навіть розгорнули цілу «війну бігбордів» з результатами соцопитувань на свою користь. Крім цього, Юрій Преснов та Михайло Яцков розміщували власну рекламну продукцію на місцевих маршрутках.
На телебаченні, у друкованих та інтернет-ЗМІ найбільшу присутність демонструють (не в порядку активності) Олексій Гончаренко, Ігор Марков, Юрій Преснов, Сергій Ківалов, Сергій Гриневецький, Геннадій Чекіта, Геннадій Труханов, Леонід Клімов, Іван Фурсін, Олександр Пресман, Євген Царьков, Михайло Яцков, Віталій Барвіненко, Євген Філіндаш, Ігор Бєлінський, Антон Кіссе, Ігор Плохой, Іван Плачков, Юрій Крук, Олександр Дубовой, Володимир Боделан.
Але, мабуть, найяскравішими і найпоказовішими в плані агітації були численні «зустрічі з виборцями» у вигляді різноманітних святкувань, нагороджень, конкурсів тощо. Так, неодноразово проводили особисті зустрічі з жителями відповідних територій Леонід Клімов, Іван Фурсін, Віталій Барвіненко та Євген Філіндаш, Юрій Крук, Олександр Пресман, Євген Царьков, Антон Кіссе, Ігор Плохой, Геннадій Труханов, Олексій Гончаренко, Ігор Марков, Юрій Преснов, Сергій Ківалов, і в рамках «Народного бюджету» та «Народного медогляду», і різних «святкувань», які вже згадувалися вище, і за власною ініціативою.
Якщо говорити про персональні особливості кампаній потенційних мажоритарників, то Олексій Гончаренко (133 в.о.), як вже зазначалося, розгорнув активну кампанію зі збору підписів «за російську мову» з розміщенням білбордів також на підтримку російської мови, боровся за вільний доступ на одеські пляжі, розгорнув кампанію на підтримку донорства, в рамках якої разом зі своїми соратниками здав кров, організовував суботники, «дитячі свята» та зустрічі з виборцями в своєму окрузі.
Його супротивник по округу, Ігор Марков, організовував концерти, «дитячі свята», проводив зустрічі з виборцями.
Ще один потенційний кандидат в цьому ж окрузі, Юрій Преснов, також організовував суботники, будував дитячі майданчики, відвідував і ремонтував дитячі садки, а також активно «брав участь» в організації літнього відпочинку та оздоровлення дітей цього округу.
Сергій Ківалов, який, вочевидь, буде балотуватися по мажоритарному округу № 135 у Приморському районі Одеси, активно вітав городян з різними святами через роз-клеювання листівок, також використовував у своїй кампанії «мовний закон» і відкривав дитячі майданчики в окрузі.
Широку кампанію в 136 в.о. в Суворовському районі Одеси розгорнув Геннадій Труханов, який також активно організовував в своєму окрузі «дитячі свята», споруджував майданчики, зустрічався з виборцями, боровся за встановлення пам’ятника Олександру Суворову й «ініціював» програму оздоровлення дітей «Літо 2012 — дітям Суворовського району», яка реалізується за бюджетні кошти. Ще кампанія Геннадія Труханова примітна тим, що одна з небагатьох має свій девіз: «Довіряй справам».
На півночі області, в 137 в.о. з центром в м. Котовськ, власну кампанію проводив Леонід Клімов, який, крім класичної агітації в ЗМІ, зосередився на фінансуванні різних інфраструктурних об’єктів в населених пунктах та зустрічах з виборцями.
Дуже активну кампанію в 138 в.о. з центром в смт Ширяєве розгорнув Іван Фурсін, який від імені свого благодійного фонду влаштовував різноманітні святкування, спонсорував будівництво дитячих майданчиків, водонапірних башт і ремонт різних інфраструктурних об’єктів, активно зустрічався з майбутніми виборцями і навіть проводив для них лотереї з цінними призами.
У сусідньому 139 в.о. з центром в Роздільній, Олександр Пресман також не гаяв часу. Зустрічався з виборцями, організовував «дитячі свята» та інші урочистості, будував майданчики, ремонтував інфра-структурні об’єкти й організував цілий соціальний проект «Канікули з Пресманом», в рамках якого було сформовано 53 дитячі групи (близько 1200 дітей) з Біляївського, Великомихайлівського, Комінтернівського, Роздільнянського і Фрунзівського районів, яких за рахунок кандидата на спеціальних автобусах з його ж портретом возили в Одесу для відвідування дельфінарію, зоопарку, церков, музеїв. Кампанія кандидата проходить під гаслом «Творю добро».
Опонувати Олександру Пресману по 139 в.о. намагається Євген Царьков, який організував курсування в Роздільній автомобілів, обклеєних символікою КПУ і своїми портретами. Крім портретів та символіки автомобілі прикрашає напис «Ми не продаємося!». В цьому окрузі працюють також мобільні агітаційні пункти КПУ.
Активна боротьба йде і в 142 окру-зі з центром в м. Арциз. Так, потенційний тутешній кандидат Ігор Плохой організовував «дитячі свята», будував майданчики, проводив лотереї з цінними призами, а також відзначився тим, що літав на зустрічі до своїх виборців на вертольоті. Свою передвиборну програму нар-деп проводить під гаслом «Мир вашому дому».
Його супротивник по округу, Антон Кіссе, також активно організовував різні святкування, і навіть спортивні змагання, «дитячі свята», будував дитячі майданчики, спонсорував проведення водопроводу в села округу та відновлення будинків постраждалих від рясних злив у липні.
У «придунайському» 143 в.о. з центром в Ізмаїлі Юрій Крук проводив активну кампанію із збору підписів «за російську мову», орга-нізовував «дитячі свята» і будував майданчики, надавав матеріальну допомогу постраждалим від «стихії», організував лотерею в ренійському нічному клубі «Вінтаж» з розіграшем призів та квитків на «Євро-2012».
Крім цього, Юрій Крук та його потенційний візаві Олександр Дубовой розгорнули активну боротьбу за голоси молодих виборців у соці-альних мережах. Багато молодих виборців з Ізмаїла та Рені отримали пропозиції «зафрендитись» від цих народних депутатів.
Від імені благодійного фонду Олександра Дубового серед жителів м. Рені також безкоштовно розповсюджувалися набори канцтоварів.
(Закінчення — в наступному номері).
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.076Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |