![]() |
|
![]() |
![]() |
«Характерною рисою парламентських виборів в Україні є відсутність однакових правил гри для всіх учасників. Головним чином це проявляється у зловживанні адміністративним ресурсом, непрозорості кампанії та фінансуванні партій, а також у відсутності збалансованого висвітлення з боку медіа», — йдеться у попередньому звіті, спільно підготовленому учасниками місії зі спостереження за виборами ОБСЄ/БДІПЛ.
Голова делегації Європарламенту зі спостереження за виборами, що працювала у рамках місії ОБСЄ/БДІПЛ Павел Коваль звернув увагу на ув’язнення двох важливих лідерів опозиції, на нове виборче законодавство та на відсутність можливостей для кандидатів у народні депутати змагатися у рівних умовах. Він також підкреслив, що Європейський парламент має особливе зобов’язання перед українським народом — порушити всі питання, що постали під час кампанії, та прояснити всі сумніви. «Ми також маємо намір пильно слідкувати за тим, яким чином партії, що перемогли на виборах, працюватимуть з опозицією у Верховній Раді», — підкреслив Павел Коваль.
Високий представник ЄС у справах зовнішніх відносин і безпекової політики Кетрін Ештон та Європейський комісар з розширення та Європейської політики сусідства Штефан Фюле також висловили незадоволення тим фактом, що судові процеси, які не шанували міжнародних стандартів, стали на заваді участі представників опозиції у парламентських виборах. «Ми закликаємо українську владу розв’язати цю проблему та вдатися до подальших кроків реформування судової системи, аби уникнути повторення подібної ситуації», — йдеться у їхній спільній заяві.
Спостерігачі від Організації з безпеки та співробітництва в Європі, Євросоюзу та парламентських асамблей ОБСЄ, Ради Європи та НАТО провели спільну прес-конференцію, на якій розкритикували непрозорий, на їхню думку, підрахунок голосів, закриті засідання Центральної виборчої комісії, повідомлення про напади на кандидатів та активістів, підкуп виборців з боку чиновників чи кандидатів, тобто на те, що в Україні називають «адміністративним ресурсом». Усе разом, як підсумували спостерігачі, стало «кроком назад» порівняно з попередніми загальнонаціональними виборами в Україні. Вони також вважають, що зафіксовані порушення ведуть до «небезпечної зневіри» людей у вибори як один з основних елементів демократії.
Українські спостерігачі організацією виборчого процесу також не задоволені — надто багато порушень було зафіксовано. Так, представники Комітету виборців України висловили особливе занепокоєння щодо низької якості списків виборців, випадків масового голосування виборців за місцем їх перебування, підкупу виборців та спроби спотворення результатів під час підрахунку голосів, зафіксованих на низці виборчих дільниць по всій Україні. Викликає занепокоєння і серія хакерських атак на сервери організацій, що спостерігають за виборами, та на інформаційні ресурси, в тому числі на сервер КВУ. Одночасно було «покладено» сайти проекту МГО «Інтерньюз-Україна» ElectUA.org, карти порушень «Опори» та «Майдану». З характеру атак видно, що вони відбуваються з України, оскільки найбільше постраждали модулі сайтів, які розташовані на українських серверах. Відповідні правоохоронні органи поки що не дали оцінки цьому інциденту.
До розповсюджених порушень спостерігачі відносять так звану «карусель» — виборець перед входом на дільницю отримував заповнений бюлетень, опускав його до виборчої скриньки, виносив чистий бюлетень з дільниці і передавав його організатору протиправних дій, отримуючи за це гроші чи інші матеріальні цінності, тоді як незаповнений бланк бюлетеня заповнювався і передавався іншому виборцю. Що стосується підкупу взагалі, ціна голосу на цих виборах коливалася від 50 до 500 гривень. Людям давали фотоапарат, яким вони мали зафіксувати «правильно» заповнений бюлетень, а потім виплачували винагороду. Деякі особливо дбайливі кандидати навіть організовували підвезення виборців на дільниці. Проголосувавши, виборець повертався додому в цьому ж автомобілі, де, за словами самих виборців, здійснювався розрахунок, за відданий голос у розмірі 50 гривень. Подібні факти спостерігалися по всій Україні. Якщо говорити безпосередньо про Одещину, то від виборців надходила інформація, що, скажімо, у Балті і Балтському районі на вулицях людям пропонували від 200 до 500 гривень за голосування за Партію регіонів та висунутих нею кандидатів. При цьому видавався аркуш паперу з надрукованим на ньому порядковими номерами кандидата і партії, за яких необхідно було проголосувати.
Сколихнула Україну й інформація про заповнення виборчих бюлетенів ручками з так званим «зникаючим» чорнилом. Так, спостерігачі «Опори» виявили ручки з чорнилом, що зникає через 20 хвилин після використання, на трьох дільницях Прикарпаття. У Делятині ручки були у кабінках для голосування, а в Яремчі три ручки виявили у коридорі біля входу на ДВК. Одещина теж не пасла задніх. На гелієвих стрижнях кожної такої ручки є маркування: BLS-FRP5. Пошук в Інтернеті за цим запитом видає: «Стрижень до ручки Friction (шпигун). Колір чорнила зникає під впливом високих температур». Коментуючи це явище, голова однієї з виборчих комісій заявив, що не бачить у цьому факті ніякого перешкоджання волевиявленню громадян. Мовляв, чорнило саме по собі не зникає, а підігрівати бюлетені ніхто в його комісії не збирається.
Різниця в явці виборців на дільницях, де вівся відповідний підрахунок, просто жахає. Скажімо, спостерігачі Донецької обласної організації КВУ протягом дня голосування проводили паралельний підрахунок виборців. За допомогою спеціального механічного пристрою два спостерігачі фіксували кожного, хто опускав бюлетені до скриньки. Потім ці дані порівняли з офіційними даними дільничних виборчих комісій. Дослідження не є заявою про здійснення фальсифікацій, а лише формою громадського контролю за роботою виборчих комісій. У підсумку на одній з виборчих дільниць, за даними спостерігачів, проголосували 998 осіб. Тоді як за протоколом їх — 1543. Таким чином, розходження між даними спостерігачів та офіційними даними ДВК складає 545 голосів. Офіційні спостерігачі повідомляють, що після відкриття урн у приміщенні дільниці приблизно на 5 хвилин зникло світло. Що відбувалося у темряві — можна дофантазувати.
Було зафіксовано і багато фактів перешкоджання діяльності офіційних спостерігачів та інших осіб, які мають право бути присутніми на засіданнях чи у приміщенні для голосування без дозволу чи запрошення комісії. Подекуди доходило до фізичної розправи. Так, представники Європейської мережі організацій за спостереженням за виборами (ENEMO) розповіли про факт нападу на їхнього спостерігача в Білгороді-Дністровському. Він зафіксував підвезення виборців на дільницю і зняв це на камеру. Після того, як спостерігач покинув приміщення, за ним поїхав чорний джип, з якого вискочили люди і спробували вибити камеру з рук.
Ще один гучний випадок застосування фізичної сили відбувся поблизу виборчої дільниці № 510511 (округ № 139). Народний депутат і кандидат у депутати Ольга Герасим’юк разом з помічницею зафіксували спробу організації так званої «каруселі». Біля входу на дільницю стояли якісь жінки зі списками, які відзначали людей, що виходили після голосування. При спробі встановлення особи і з’ясування причин присутності жінки підняли шум, на який вибігла заступник голови ДВК і сказала, що зараз викличе... Партію регіонів. Через деякий час на місце події під’їхали два автомобілі, з яких вийшли чотири «бритоголові» хлопці. Один з них схопив фотоапарат помічниці народного депутата і розбив його. Інші оточили Ольгу Герасим’юк, її довірену особу, помічницю і почали нецензурно лаятися та погрожувати фізичною розправою. За цим фактом було складено протоколи про «загрозу життю народного депутата» та «завдання матеріальних збитків і перешкоджання журналістській діяльності».
Участь та вплив посадових осіб на електорат і хід виборчого процесу — не новація для пострадянського простору, але передвиборні перегони-2012 характеризуються тотальним і неприхованим тиском чиновників усіх рівнів. Наприклад, на дільницю 511351 (гуртожиток №3 Одеського національного медичного університету) почали приходити незадоволені студенти — мешканці гуртожитку, в халатах та кімнатних капцях. Один зі студентів на питання, чому він такий невдоволений, поскаржився на те, що подзвонили з деканату університету і змусили прийти проголосувати, в іншому випадку погрожували забрати всю техніку з кімнат.
З Одеської обласної лікарні в день голосування надходили десятки дзвінків у регіональний штаб ОО «Батьківщина». За даними представників партії, телефонували лікарі, які, за їхніми словами, отримали розпорядження «зверху» забезпечити максимальну кількість голосів за партію влади і її мажоритарника. У зв’язку з цим пацієнтів не виписували і не відпускали додому, поки вони не проголосують відповідним чином.
«Лікарні, диспансери, в’язниці і військові частини завжди були активними центрами застосування адміністративного ресурсу під час виборів, і нинішні вибори у Верховну Раду зовсім не стали винятком», — заявила народний депутат Леся Оробець, коментуючи побачене в обласній лікарні.
Звісно, всі порушення вкласти в один матеріал неможливо. На жаль, вони носили масовий характер по всій Україні. Спостерігачі радять Центральній виборчій комісії уважно проаналізувати причини недосконалості списків виборців, у тому числі — включення до них осіб, які померли ще до проведення парламентських виборів 2006 року або змінили громадянство, а також невключення до списків тих, хто набув права голосу на виборах 2012-го. Випадки підкупу виборців, що мали масовий характер у деяких виборчих округах, повинні бути уважно перевірені правоохоронними органами, а особи, які вчинили порушення, — притягнуті до відповідальності. До відповідальності мають бути притягнуті й ті, хто провадив агітацію у заборонений законом час, а також члени виборчих комісій, винні у підписанні протоколів про підрахунок голосів до їх заповнення, неправомірному включенні виборців, безпідставній видачі бюлетенів.
ЦВК варто проаналізувати ефективність функціонування ІАС «Вибори» та вжити, у разі виявлення проблем, необхідних заходів для їх вирішення. На майбутніх виборах ЦВК доцільно приділити посилену увагу роз’ясненню громадянам виборчих процедур, важливості перевірки відомостей про себе у списках виборців, способам захисту своїх виборчих прав. У майбутньому законі про вибори варто чітко закріпити положення, за яким інформаційні плакати партій і кандидатів у депутати, розміщені у приміщеннях ДВК, не вважатимуться передвиборною агітацією. З метою підвищення ефективності роботи комісій та організації голосування у перспективі варто розглянути можливість зменшення кількісного складу ДВК та ОВК, посилення їх матеріально-фінансового забезпечення, а також скорочення кількості виборців на виборчих дільницях до 1000 — 1500 осіб.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.008Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |