ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
Державна казначейська служба: контроль, допомога, аналіз
10.11.2012 / Газета: Одесские известия / № 124(4398) / Тираж: 18937

Ремонт дитячого садка, закупівля медичного обладнання і шкільних автобусів, забезпечення пальним будинку–інтернату… Гроші, що виділяються на ці та інші цілі з бюджетів різних рівнів, перераховуються через органи Державної казначейської служби України. Від ДКСУ, без перебільшення, залежить розвиток усіх територіальних громад, і будь–які зміни в її діяльності безпосередньо стосуються кожного з нас. Про новації в роботі служби ми попросили розповісти начальника Головного управління ДКСУ в Одеській області Любов Євгеніївну ШИЛОВУ.

– Любове Євгеніївно, наскільки мені відомо, наприкінці 2011 року Державне казначейство України було ліквідоване. Натомість утворено Державну казначейську службу України. Що змінилося у функціях та повноваженнях новоутвореного органу і чи торкнулося це місцевих органів казначейства?

– Справді, на виконання Указу Президента України від 09.12.2010 № 1085 та постанови Кабінету Міністрів України від 28.03.2011 № 346 «Про ліквідацію урядових органів» було ліквідоване Державне казначейство України та його територіальні органи. Утворено Державну казначейську службу України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через міністра фінансів України. Відповідно до постанови КМУ від 15.06.2011 № 651 також були утворені територіальні органи Державної казначейської служби України, серед них – і Головне управління Державної казначейської служби України в Одеській області, а також 29 управлінь Державної казначейської служби у містах і районах Одеської області та одне відділення у місті Теплодар. При цьому всі територіальні органи утворені як юридичні особи публічного права.

Оскільки новостворені Дер–жавна казначейська служба України та територіальні органи Державної казначейської служби України визначені правонаступниками прав та обов`язків ліквідованих органів Державного казначейства, то їхні функції із казначейського обслуговування бюджетних коштів та повноваження щодо контролю за дотриманням бюджетного законодавства залишилися без змін. Тобто наша служба виконує функції, що визначені статтями 43 та 112 Бюджетного кодексу України.

– Основною функцією органів Державної казначейської служби України є здійснення розрахунково–касового обслуговування розпорядників і одержувачів бюджетних коштів. Як забезпечується її виконання щодо здійснення соціальних видатків – таких як заробітна плата, стипендії, субсидії тощо?

– Обслуговуючи розпорядників і одержувачів бюджетних коштів та здійснюючи в межах своїх повноважень контроль за дотриманням бюджетного законодавства учасниками бюджетного процесу, органи Державного казначейства при проведенні видатків повинні передусім забезпечити виконання захищених статей видатків, перелік яких визначено частиною 2 статті 55 Бюджетного кодексу України.

Враховуючи зазначене, Головне управління та всі районні й міські управління Державної казначейської служби України в Одеській області забезпечують вчасне та повнообсяжне проведення заробітної плати працівників бюджетних установ, стипендій, оплату комунальних послуг та енергоносіїв, продуктів харчування та медикаментів, а також усіх соціальних трансфертів, що надаються окремим верствам населення відповідно до законодавства.

Так, тільки у жовтні місяці забезпечено опрацювання та проведення 338,1 міль–йона гривень захищених видатків місцевих бюджетів, а з початку року ця сума сягає 4568 мільйонів гривень. Протягом року у звітності про виконання місцевих бюджетів на кожну звітну дату відсутня прострочена заборгованість за видатками з оплати праці працівникам бюджетних установ і оплати комунальних послуг та енергоносіїв, що споживаються бюджетними установами.

Крім того, органами казначейства забезпечується проведення великого обсягу платежів за соціальними субвенціями з Державного бюджету. Так, для місцевих бюджетів Одеської області на 2012 рік передбачено 7 видів соціальних субвенцій з Державного бюджету у загальній сумі 2076,1 мільйона гривень, які спрямовуються на виплату допомоги сім`ям з дітьми, малозабезпеченим сім`ям та інвалідам з дитинства, на надання пільг і житлових субсидій окремим категоріям громадян, на утримання дітей–сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, на придбання медикаментів для забезпечення швидкої медичної допомоги та придбання витратних матеріалів і лікарських засобів інгаляційної анестезії. З початку поточного року органами казначейства забезпечено оплату видатків за зазначеними субвенціями в сумі 1761,3 мільйона гривень (станом на 29.10.2012).

Також органи Державної казначейської служби подають допомогу бюджетам міст і районів, які не мають достатнього фінансового ресурсу для забезпечення виплат захищених видатків.

– Любове Євгеніївно, розкажіть, будь ласка, докладніше про допомогу місцевим бюджетам Одеської області, які мають тимчасові труднощі із забезпечення соціальних видатків.

– Відповідно до Бюджетного кодексу України, органи казначейства через єдиний казначейський рахунок надають короткотермінові безвідсоткові позики місцевим бюджетам для покриття тимчасових касових розривів, пов`язаних із забезпеченням захищених видатків.

Так, за 9 місяців 2012 року Головним управлінням Державної казначейської служби України в Одеській області надано 509 позик на покриття тимчасових касових розривів 72 місцевим бюджетам Одеської області на загальну суму 1330,0 мільйона гривень. У відповідний період минулого року було надано 228 позик (за кількістю наданих позик – у 2,2 раза менше, ніж у поточному році). При цьому позик було надано на загальну суму 1274,6 мільйона гривень, що менше цьогорічного показника на 55,4 мільйона гривень.

– Зрозуміло, що всі захищені видатки оплачуються своєчасно та в повному обсязі. А яка ситуація із капітальними вкладеннями?

– Переважна частина капітальних видатків місцевих бюджетів області здійснюється за рахунок відповідних субвенцій з Державного бюджету. Так, для місцевих бюджетів Одеської області на 2012 рік передбачено капітальних субвенцій з Державного бюджету в загальній сумі 475,2 мільйона гривень. Основною субвенцією щодо капітальних вкладень є субвенція на соціально–економічний розвиток регіонів, за якою станом на 29.10.12 проведено платежів у сумі 193,1 мільйона гривень, з них тільки за вересень–жовтень – на суму 110,0 мільйона гривень.

Також у вересні–жовтні поточного року проведено платежів за рахунок коштів субвенції з державного бюджету на будівництво, реконструкцію, ремонт і утримання вулиць і доріг комунальної власності у сумі 31,9 міль–йона гривень.

Крім того, для Одеської області у 2012 році передбачено дві медичні субвенції на капітальні видатки (придбання медичного автотранспорту та обладнання для закладів охорони здоров’я), за якими Головним управлінням за вересень–жовтень поточного року проведено платежів на суму 25,3 мільйона гривень.

Таким чином, Головним управлінням та управліннями Державної казначейської служби України в Одеській області забезпечується проведення не тільки захищених статей видатків у повному обсязі, але і значних обсягів капітальних видатків місцевих бюджетів області.

– Останнім часом відбувається багато змін у нормативних документах щодо виконання бюджетів, ведення бухгалтерського обліку та складання звітності у бюджетній сфері, направлених на підвищення рівня бюджетної дисципліни. Чи беруть у цьому процесі участь органи Державної казначейської служби України?

– Органи казначейства беруть у цьому процесі найактивнішу участь, по–перше, шляхом контролю за здійсненням бюджетних повноважень при взятті бюджетних зобов`язань розпорядниками бюджетних коштів та здійсненні платежів за цими зобов`язаннями. Крім того, для ознайомлення розпорядників та одержувачів бюджетних коштів із змінами у бюджетному законодавстві систематично проводяться семінари, надаються роз`яснення з проблемних питань виконання бюджету, які оприлюднюються на офіційному сайті Державної казначейської служби України, у журналі «Казна України» та в інших спеціалізованих друкованих виданнях.

Хочу звернути увагу, що з уведенням у дію у 2011 році нової редакції Бюджетного кодексу України, до повноважень органів казначейства додано забезпечення організації та координації діяльності головних бухгалтерів бюджетних установ та контроль за виконанням ними своїх повноважень.

Крім того, відповідно до вимог статті 56 Бюджетного кодексу України та постанови КМУ від 26.01.2011 № 59 «Про затвердження типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи» погодження або звільнення головного бухгалтера бюджетної установи відбувається за обов`язковою згодою органів казначейства. Так, за 9 місяців 2012 року органами казначейства Одеської області розглянуто 143 кандидатури на посади головних бухгалтерів бюджетних установ та спеціалістів, на яких покладаються обов`язки бухгалтерської служби. За результатами перевірки професійно–кваліфікаційних вимог та проведених співбесід надано погодження на призначення 110 особам, відмовлено – 33 особам у зв`язку із невідповідністю освітньо–кваліфікаційного рівня та у зв`язку із недостатністю стажу роботи.

Починаючи з 2013 року, на виконання вимог Порядку проведення оцінки виконання головним бухгалтером бюджетної установи своїх повноважень, затвердженого наказом Мінфіну від 01.12.2011 року № 1537, органи казначейства розпочнуть оцінювання виконання головними бухгалтерами бюджетних установ своїх повноважень. Зазначеній оцінці підлягатимуть усі головні бухгалтери бюджетних установ Одеської області, що працюють більше року.

Всі ці функції казначейства передусім мають на увазі підвищення професійного рівня фахівців бюджетних установ, відповідальних за фінансову діяльність, і сприятимуть зміцненню бюджетної дисципліни. А головна мета такої діяльності – покращення якості надання соціальних послуг та ефективне витрачання бюджетних коштів, спрямоване на досягнення запланованих результатів.

Автор: Наш кор.


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.006
Перейти на повну версію сайту