![]() |
|
![]() |
![]() |
Новий закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів», який набрав чинності з 16 вересня, заборонив будь-яку рекламу і стимулювання продажу сигарет, знаків для товарів і послуг, інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби. Окремі положення і норми цього закону трактуються неоднозначно і створюють проблеми в роздрібній торгівлі. Нещодавно в Одесі пройшла прес-конференція на тему «Реклама сигарет: що заборонено і що дозволено», в ході якої спеціалісти детальніше розповіли про закон і його окремі норми.
За словами начальника інспекції з питань прав споживачів в Одеській області Дмитра Пеструєва, закон про заборону реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів був прийнятий ще в 2005 році, але в ньому були прогалини. Нові поправки повністю унеможливлюють рекламування тютюну. Так, тепер перекритий доступ до кабельного, супутникового, IP, on-line, мобільного телемовлення. Закриті для тютюну і друковані видання. Не тільки періодичні, а й наукові, популярні, навчальні, довідкові, літературно-художні. Заборона поширюється на рекламу на транспорті, на будь-яку зовнішню рекламу та інтернет (за винятком сайтів для дорослих з попередньою ідентифікацією віку користувачів).
Законом забороняється спонсорство різних видовищних, спортивних, театрально-культурних заходів, теле-, радіопередач з використанням реклами тютюнових виробів, назв виробників і продавців. Потрапили під табу також різні маркетингові акції, наприклад, надання бонусів, премій, права на участь у будь-якій грі, лотереї, конкурсі, події, які прямо чи опосередковано пов’язані з тютюновими виробами. Реклама повинна зникнути навіть з місць продажу сигарет. Причому не тільки пряма реклама. Так, кіоск «Міськпреси» нещодавно було оштрафовано за те, що певна марка сигарет була виставлена окремо від інших тютюнових виробів на спеціальній підставці. Це сьогодні відповідно до законодавства справді можна трактувати як заохочення до продажу певного сорту тютюнових виробів.
Фінансові санкції для суб’єктів господарювання становлять від 30 до 50 тисяч гривень за кожен факт реклами на окремому рекламному носієві або кожного окремого заходу з метою стимулювання продажу тютюнових виробів.
Представники малого та середнього бізнесу, торговельної сфери помітно стурбовані через неоднозначні формулювання і неузгодженість деяких положень закону. Підприємці побоюються, що тепер їх переслідуватимуть нескінченні перевірки, за якими будуть штрафи, вищі від податкових. Вони відзначають, що негативний досвід впровадження цього закону вже є. Так, у деяких випадках перевіряльники вимагали взагалі сховати пачки сигарет з вітрин або розмістити їх боком, в інших — залишити не більше однієї від кожного бренду або зняти цінники, якщо вони накладалися на текст медичного попередження. Чимало спірних моментів виникло у зв’язку з освітленням вітрин або з інформацією для споживача.
З огляду на це Держспоживінспекція і Мінекономрозвитку підготували методичні рекомендації, які були враховані в новій редакції Порядку накладення штрафів за порушення закону про рекламу. Ці служби запевняють, що за сам факт розміщення сигарет на вітрині, прилавках і полицях кіосків, магазинів і супермаркетів продавців не штрафуватимуть. Не вважатиметься рекламою і розміщення одного плаката розміром 40х30 сантиметрів на одне місце торгівлі з текстовою інформацією про наявність у продажу тютюнових виробів і цін на них. Таким місцем торгівлі може вважатися кожна окрема каса супермаркету. Що стосується закону «Про захист прав споживача», зокрема статті 15 про право на інформацію про продукцію, він не порушується. Інформацію про тютюнові вироби можна отримати від продавця.
Цікаво, що санкції можуть застосовуватися і до пересічного українця. Так, новим законом заборонено рекламу тютюну на будь-якому предметі, крім необхідного для куріння — запальничці, попільничці тощо. Відтак якщо у вашому гардеробі є речі із зображенням, наприклад, торгової марки, під якою продаються тютюнові вироби, краще їх більше не одягати. «Вас, як мінімум, притягнуть до адміністративної відповідальності за стимулювання продажу тютюнових виробів», — застеріг Дмитро Пеструєв. Те саме стосується і зображень на особистому транспорті громадян.
«Тютюновий бізнес — це досить потужна економічна структура, де обертаються досить серйозні суми, і, звичайно, рекламування такого товару є, насамперед, не просуванням бренду, а залученням нових споживачів», — вважає Дмитро Пеструєв. Про це, за його словами, свідчать дослідження, у тому числі закордонні. «Для людини, яка не курить, реклама тютюну — це можливість залучити її і зробити курцем. Людина, яка не знає, які є відомі марки сигарет, і не бачить перед собою їх реклами, має всі шанси зберегти здоровий спосіб життя», — зазначив начальник інспекції. Ефект від заборони реклами тютюну, на його думку, неможливо буде оцінити одразу, однак уже за п’ять-шість років ми побачимо реальне зниження кількості людей, які вживають тютюнові вироби.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.010Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |