![]() |
|
![]() |
![]() |
У попередньому номері «Чорноморських новин» ми писали про засідання містобудівної ради при управлінні архітектури та містобудування Одеської міськради, на якому архітектори та громадськість мали можливість ознайомитися з техніко-економічним обґрунтуванням (ТЕО) будівництва оновленої швидкісної магістралі загальноміського значення безперервного руху «Північ — Південь», розробленим компанією «Компас проект» і представленим її директором, архітектором Василем Смолянцем. Як повідомлялося, містобудівна рада одностайно проголосувала «за». Архітектори міста навперебій хвалили ТЕО, відзначали його детальність і ґрунтовність, а також переконували в необхідності прокладання траси.
Нагадаємо, відповідно до останньої редакції Генплану, магістраль мала йти по вулиці Балківській. Тепер її планують перенести ще далі від історичного центру, аби зачепити «депресивні» райони. Новий ТЕО на 60% повторює попередню версію «Північ — Південь» і майже повністю вписується в останню редакцію Генплану Одеси. Старт магістралі — на житломасиві Котовського, далі — поруч із залізницею через поля зрошення. Є в цих планах і будівництво кількох тунелів, зокрема під Жеваховою горою. З Балківської «дорогу життя» (як її встигли охрестити) пропонують підняти на Нову Слобідку, де прокласти вулицею Воробйова. Причому розробники техніко-економічного обґрунтування планували дорогу так, аби не зачепити кладовище. Далі «Північ — Південь» проходитиме в районі центрального автовокзалу, обходитиме новий житловий масив, запланований на Черемушках і закінчиться на проспекті Академіка Глушка.
Архітектори переконані, що Одеса сьогодні перевантажена транспортом і вже за кілька років нас очікує реальний колапс. Напівзаходи місто від заторів не врятують, тож потрібні рішучі дії. Глобальний проект «Північ — Південь» саме таким і вважають: 28-кілометрова 6-смугова (по три в кожен бік) магістраль передбачає надземні, підземні, естакадні ділянки, на узбіччях — зелена зона і тротуар. Окрім того обабіч спроектовані велодоріжки і допоміжні дороги. Ділитиме трасу на дві частини 6-метрова зелена смуга. Загалом ширина магістралі складатиме близько 70 метрів. Світлофорів не буде взагалі, а перейти трасу люди зможуть завдяки підземним і надземним переходам — їх заплановано 25. Пропускна спроможність — 40 тисяч автомобілів за добу. Все це дозволить розвантажити центр міста, а також допоможе у розвитку інфраструктури на Слобідці, переконані автори цього проекту. Реалізувати його, на думку Василя Смолянця, можна за 6—8 років, причому передбачається робити це в кілька етапів. Вартість «дороги життя» коливається у межах 8 мільярдів гривень, з яких чверть суми піде на шляхопроводи та тунелі. У кошторис закладені витрати не лише на прокладання дороги, а й на перенесення комунікацій, відселення людей тощо. Звідки візьмуться такі гроші — невідомо. «Хіба нам, одеситам, не все одно, чи це будуть державні гроші, чи прийде інвестор?» — запитав архітектор.
Звісно, такий глобальний проект викликає багато запитань. Зокрема, присутніх на презентації цікавило, як екосистема відреагує на засипання Лузанівських озер і чи не завадить тунель у Жеваховій горі вести археологічні розкопки. Василь Смолянець на це відповів, що, за розрахунками спеціалістів, будівництво магістралі не впливатиме на рівень ґрунтових вод і не нашкодить екосистемі. Що ж до другого питання, то, на його думку, археологи ще й задоволені будуть. Під час робіт їм відкриють доступ до гори, причому на такій глибині, до якої самі вони навряд чи докопали б.
Чи не найболючіше питання: яким чином можна мінімізувати негативні реакції щодо переселення людей, житло яких лежить на шляху магістралі (більше 200 будинків)? Василь Смолянець на це відповів, що під час роботи над ТЕО було зроблено все, аби мінімізувати кількість житла під знесення. А взагалі, за його словами, місто і всі жителі повинні для себе вирішити, чи потрібна їм сучасна дорога, яка «розвантажить» центр і зв’яже крайні житломасиви — Котовського і Таїровський. Якщо так, негативні явища, як-от знесення житла та вирубування дерев, можна, впевнений він, пережити. Люди отримають нові квартири, будуть висаджені нові дерева, причому у великій кількості. «Треба прийняти вольове рішення. Місту потрібна магістраль? Так. В іншому випадку вже через сім-вісім років ми в хорошу погоду матимемо такі затори, як зараз взимку», — аргументував свою позицію директор компанії «Компас проект».
Через кілька днів після засідання містобудівної ради одесити дали зрозуміти, що полюбовно вирішити питання, пов’язані з будівництвом магістралі, — не вийде. Так, у процесі громадського обговорення детального плану будівництва нового мікрорайону, прив’язаного до магістралі «Північ — Південь», містяни були обурені планами знести їхні гаражі. Справа в тому, що на території, де зараз розташовані вісім автостоянок (близько 9000 машиномісць), передбачено будівництво житлових об’єктів, паркінгів, готелю, шкіл, дитячих садків, торговельного центру та гелікоптерної станції. Інвестор запевняє, що власники гаражів отримають місця в побудованому паркінгу, однак вони в це не вірять. «Навіть якщо так, то куди дівати автівки на час будівництва?» — запитували вони, однак відповіді не отримали. Власники гаражів наголошували, що в багатьох випадках земля під автостоянками перебуває не в користуванні, а у власності людей, тож вони її просто так не віддадуть. Що ж до обіцяних місць на паркінгах, їх надто мало. Так, планується будівництво підземної автостоянки на 8 тисяч місць і кількох п’ятиповерхових паркінгів на 550 авто. Якщо врахувати той факт, що в новому житловому масиві мешкатиме близько 17 тисяч осіб, місця для всіх машин не вистачить.
Після емоційного обговорення плану будівництва нового мікрорайону присутні городяни дружно проголосували «проти». Тепер упродовж двох тижнів вони повинні обрати представників кооперативів і стоянок, які увійдуть в узгоджувальну комісію міськради. Варто додати, що громадське обговорення проходило в невеличкому залі «Чорноморгідробуду», розташованому в приватному секторі на Фонтанській дорозі. Попри це, під будівлею зібралися сотні людей. Всередину більшість так і не потрапила — не пропустила міліція. Відтак розлючений натовп до кінця обговорення стояв на холоді. «Що це за обговорення без нас? Залишили тут мерзнути! Так і з власністю буде: викинуть на вулицю і не спитають», — обурювався один з власників гаражів. Згодом почали лунати поодинокі вигуки з пропозицією піти під мерію. Гурт пропозицію підтримав: у день наступної сесії міськради вирішено влаштувати мітинг на Думській.
Ці слухання наочно продемонстрували: Генплан разом із трасою «Північ — Південь» не пройде безболісно. Мова ж не лише про гаражі. Що скажуть одесити, коли їх виселятимуть з власних домівок?
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.007Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |