![]() |
|
![]() |
![]() |
Як уже повідомляли «Чорноморські новини», 4 червня відбулися громадські слухання щодо генерального плану Одеси. Варто підкреслити, що це перші в історії Одеси ініціативні слухання, які проводилися відповідно до статуту міста. Ініційовані вони були ще в 2011 році, шляхом збору підписів одеситів, однак провести їх вдалося лише зараз — за два тижні до винесення генплану на розгляд сесії міськради.
Бажаючих потрапити на слухання виявилось чимало, тож зала на 400 місць не змогла вмістити всіх — частина людей стояла протягом трьох годин «на своїх двох», аби захистити схили і сквери міста від забудови, а гаражі і стоянки — від знесення. За час слухань було обговорено 25 проблемних аспектів генерального плану. Учасники підтримали 21 рекомендацію. Прийом пропозицій одеситів триває.
Найбільше схвалених громадою рекомендацій стосується збереження одеських зелених зон. Сьогодні, зазначалося на слуханнях, індекс забруднення атмосфери Одеси становить 17,6 одиниць, що перевищує середній по Україні показник 8,3 більше ніж удвічі. Кількість необхідних зелених зон загального користування за законодавством — 21,5 квадратного метра. В Одесі ж — лише 7,5 метра на одного одесита. Водночас новим генеральним планом не передбачено їх збільшення, скоріше — навпаки. Так, Михайлівський, Олексіївський сквери, а також сквер Жанни Лябурб у генплані позначені «під забудову». І якщо перші два випадки, за словами архітекторів, — технічна помилка, то плани щодо скверу Лябурб вони не коментували. Цей сквер, розташований у центрі міста, під Тещиним мостом, сьогодні страшенно забруднений і не придатний для прогулянок. Уже не один рік забудовники вибивають дозвіл на будівництво готелю в цьому місці, і завдяки новому генеральному плану це може стати реальністю. Тоді з Тещиного моста можна буде розглядати не морські пейзажі, а «шедевр» сучасного будівництва.
Взагалі, тема зелених зон протягом слухань порушувалася неодноразово, відтак і рекомендацій з цього приводу винесено багато. Зокрема, у генплані рекомендовано зберегти всі зелені зони міста, в тому числі названі у рішенні Одеської міської ради від 4.07.2007 р.
№ 1430-V. Окрім того, надати офіційний статус скверу в районі вулиць Заболотного — Сахарова — Висоцького та виключити його із зони забудови. Також надати лісопосадці «Аеропортовська» статус парку. Що стосується прибережних схилів (від Ланжерону до 16-ї ст. Великого Фонтану), то їх рекомендується визначити як територію, що належить до земель водного фонду, які використовуються для культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт. У графічній частині проекту генерального плану пропонується передбачити, що на цій території розташовується парк «Ювілейний», а також виділяються пляжні зони і зони округу санітарної охорони курорту відповідно до законодавства. А для того, щоб гарантовано захистити приморські схили від нових забудов, присутні на слуханнях запропонували надати парку «Ювілейний» статусу території, що належить до природно-заповідного фонду. «Чиновникам, які стверджують, що забудують тільки третину прибережної зони, відомо: інша територія схилів просто непридатна для забудови. У той же час тераси вздовж Траси здоров’я, на яких проектом генплану дозволено будівництво, — єдине місце, де ще можна гуляти», — зазначив громадський діяч Сергій Дібров.
Ще одне болюче питання — забудова центру міста. Одесити майже одностайно підтримали проект рішення про заборону там нового будівництва. Однак з цим не погодилися архітектори. На їхню думку, якщо не забудовувати місця з аварійним житлом — Одеса втрачатиме свою привабливість. «В історичному центрі встановлюється певний режим охорони. Якщо ми встановимо режим «нічого не чіпати», то, з нашої точки зору, центр буде деградувати», — пояснив заступник начальника управління архітектури та містобудування міськради Марат Касимов.
Представники громади таку позицію не підтримали. Так, журналіст Леонід Штекель зауважив, що за допомогою організованої пожежі сьогодні будь-яке житло можна зробити аварійним, тому забудову в центрі слід заборонити доти, доки у людей не з’являться соціальні гарантії, а у міста — адекватні керівники.
Прозвучала й пропозиція розширити центр Одеси за рахунок Молдаванки, Пересипу і Слобідки, щоб вберегти і ці райони від забудови, однак позиції учасників слухань розділилися і питання було зняте з голосування. Провалилася також пропозиція вилучити із зони забудови територію поблизу Адміральського проспекту. Люди розуміють, що нові будівлі — необхідність, особливо — в депресивних районах. Що ж до Французького бульвару, там терпіти новобудови люди не хочуть однозначно, тому й підтримали проект рішення про створення там зони комплексної охорони.
Звісно, не обійшлося без виступу автомобілістів. Вони активно відстоюють свої стоянки й гаражі з моменту публікації проекту генплану. Власників авто обурює, що в ньому на все місто не передбачено жодної стоянки. В той же час на місці їхніх гаражів у генплані передбачені готелі, торговельно-розважальні комплекси і магазини. «Ми категорично проти прийняття генплану в такому вигляді. Якщо документ буде прийматися, неухильна вимога — зберегти всі, я підкреслюю, не тільки наші стоянки на Генерала Петрова та Іцхака Рабіна, а всі існуючі стоянки міста. І, повірте мені, ми боротимемося за це до кінця. Ми виведемо людей на війну, якщо ви нас не почуєте», — попередив голова координаційної ради «Асоціації автомобілістів Одеської області» Сергій Степовик. Варто додати, що сьогодні одеські автомобілісти — це чи не найчисельніша група противників генерального плану (в асоціації автомобілістів — близько 30 тисяч осіб). Звісно, рекомендацію про те, щоб у генплані були збережені всі існуючі гаражні кооперативи і стоянки, підтримали.
Мабуть, чи не єдине питання, обговорення якого проходило на позитивній ноті, стосувалося велодоріжок. За словами прибічників здорового пересування містом, європейський досвід свідчить про те, що дороги можна розвантажити від величезної кількості автомобілів шляхом створення сприятливих умов для пересування на велосипеді. Зокрема, було запропоновано згадати в генеральному плані про розвиток у місті мережі велосипедних доріжок і, в першу чергу, зробити їх на Французькому бульварі. Було також запропоновано відобразити це в пояснювальній записці до проекту генерального плану. Цю пропозицію присутні підтримали.
Під час слухань було проголосовано і за збереження території Селекційно-генетичного інституту та скверу Героїв-льотчиків на 5-й станції Великого Фонтану в нинішніх межах; за збереження і розширення трамвайних та тролейбусних маршрутів і трьох існуючих трамвайних депо; проти прийняття генерального плану без гідрологічної експертизи стану Куяльницього лиману тощо.
Однак головна рекомендація, підтримана на слуханнях, — взагалі зняти генплан з розгляду сесії міськради 18 червня і відправити на доопрацювання, оскільки він не лише іде у розріз із потребами одеситів, а й рясніє технічними помилками. За це проголосували 402 одесити. Лише один проголосував проти і ще семеро — утрималися.
Варто додати, що рішення громадських слухань носять рекомендаційний характер і в жодному разі не зможуть зашкодити одеській владі затвердити генплан у його нинішньому вигляді. І все ж зробити вигляд, що одеситів він влаштовує, — вже точно не вийде.
P.S. Як повідомила учора прес-служба «Демократичного альянсу», ініціатора слухань, у четвер, 6 червня, протокол з рішеннями громади щодо генерального плану передано секретареві Одеської міської ради Олегові Бриндаку.
У випадку ігнорування вимог одеситів в «Демальянсі» не виключають «генерального протесту» городян проти такого генплану.
Л. І.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |