![]() |
|
![]() |
![]() |
Із 17 вересня стартувала кампанія «Одеса без тютюнового диму», мета якої — дотримання на території міста законодавства про заборону куріння в громадських та на робочих місцях, а також про заборону реклами тютюну.
Уже рік як в Україні цигарка потрапила в законодавчу немилість: з грудня 2012-го заборонено паління в громадських місцях, ще раніше, з вересня, — рекламу. Та попри офіційні заборони, населення продовжує смалити (чиновники — не виняток). Вплинути на порушників вирішили представники «Демократичного альянсу» й оголосили кампанію проти тютюнового диму.
Організатори акції запланували 12 «сигаретних» моніторингів. Перший з них уже проведено: з 15 серпня по 6 вересня в Одесі перевіряли рівень присутності реклами та стимулювання продажу тютюнових виробів у пунктах реалізації та прикасових зонах. Результати показали, що прямої реклами тютюну в місті таки нема. У 164 перевірених закладах, які продають тютюнові вироби, не виявлено жодного рекламного плаката. Але тютюнова індустрія вигадала багато способів, як заохочувати до придбання сигарет.
«Законом повністю заборонено розміщення в місцях продажу будь-якої інформації про цигарки, в тому числі й цінників у прикасових зонах. Але 91% закладів, які ми перевіряли, чіпляють цінники просто на пачках із сигаретами або біля них. Причому в половині випадків роблять це таким чином, аби закрити попереджувальні написи «Куріння вбиває» чи «Куріння призводить до раку». Деякі торгові марки дійшли до того, що спеціально розробляють наліпки такого ж кольору, що й пачки (або просто яскравого), і заліплюють ними ці написи або трансформують їх у «Куріння — 10 грн. (чи інша ціна сигарет)». 58% пунктів встановлюють спеціальні яскраві або підсвічені дисплеї з пачками певної марки. 12% — використовують для привернення уваги яскраві цінники або обладнання (наприклад, монетниці з пачками цигарок всередині). 4% закладів для стимулювання продажу залучають промоутерів. Зазвичай це симпатичні дівчата, які стоять біля каси або кіосків і розповідають, які смачні та корисні цигарки їхньої компанії», — поділився спостереженнями Олексій Чорний, керівник кампанії «Одеса без тютюнового диму».
Такі порушення, за словами начальника профільного відділу Державної інспекції з питань захисту прав споживачів в Одеській області Андрія Фішера, підпадають під визначення «стимулювання продажу» і передбачають чималий штраф для власників торговельних точок — від 30 до 50 тисяч гривень. Досвід з накладання таких штрафів одеська інспекція вже має: якщо торік зафіксували один такий випадок, то у 2013-у значно більше — залом на суму 580 тисяч гривень.
Порушується і заборона на паління у громадських місцях. За дев’ять місяців зафіксовано 21 випадок неналежного виконання цього пункту закону, оштрафовано підприємців на 100 тисяч гривень. «Штрафні санкції передбачені за розміщення на столиках у закладах громадського харчування попільничок (курці мають виходити у спеціальні зони), а також за те, що підприємці закривають очі на куріння в приміщенні. Санкція — від однієї до десяти тисяч гривень», — нагадав Андрій Фішер. За систематичне ж порушення покарання серйозніше. «Ліквідації підприємницької діяльності ще не було, а от надовго заклади-порушники вже закривалися», — зазначив інспектор.
За результатами всеукраїнських моніторингів, Одеса на другому місці антирейтингу за кількістю порушень закону про заборону куріння в громадських місцях (лідер — Донецьк). Аби виправити ситуацію, Андрій Фішер радить одеситам не бути байдужими й допомогти в боротьбі з пасивним палінням, незаконним продажем і рекламою тютюну. «Згідно із законом ми маємо право проводити лише планові перевірки. Про них підприємців інформуємо заздалегідь (за 10 днів), а тому ті встигають створити ілюзію дотримання закону. Якби на адресу нашої інспекції частіше зверталися зі скаргами відвідувачі подібних закладів, ми мали б підстави для непланових перевірок. У таких випадках виявити противників заборони на куріння більше шансів», — зазначив посадовець.
Найближчим часом активісти «Демальянсу» разом з інспекторами перевірятимуть, у яких вишах міста дозволяють курити, і в яких бізнес-центрах не відведено для цього спеціальних місць; моніторитимуть псевдо-кальянні (заклади громадського харчування, які маскуються під кальянні), розважальні клуби, кафешки, органи влади. До акції приєдналася облдержадміністрація. Громадська рада при ОДА ініціювала створення комісії з контролю за тютюном, яка має сприяти налагодженню співпраці між громадськими активістами та чиновниками щодо дотримання антитютюнового законодавства.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |