![]() |
|
![]() |
![]() |
В Україні інтенсивно розвивається ринок оренди землі. Разом з тим, усе більшого значення набуває проведення аукціонів з продажу прав оренди на земельні ділянки — вигідного як для держави, так і для бізнесу механізму передачі в оренду земельнихділянокдержавноїта комунальноївпасності. Проведення аукціонів — найбільш ефективний з економічноїта організаційноїточок зору механізм передачі права оренди на земельні ділянки, при якому передача права оренди відбувається на конкурентній основі. Тобто це право набуває учасник земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за оренду землі згідно зїїцільовим призначенням.
Розповідає начальник Головного управління Держземагентства в Одеській області Лариса TAHOBA:
- У 2012 році з набуттям чинності Закону України «Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо порядку проведення земельних торгів у формі аукціону» врегульовано порядок проведення торгів у формі аукціону, згідно з яким продаж на торгах земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітев-зису) відбувається виключно в порядку, визначеному Земельним кодексом України.
Продаж земельнихділянок, а також прав на них на конкурентних засадах регламентований главою 21 Земельного кодексу України. А саме — статтями 135-139 кодексу, в яких розкривається механізм проведення торгів.
Єдиною формою проведення торгів визначено аукціон, за результатами якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земель-ноїділянки з переможцем земельних торгів. Таким переможцем стаєособа, шо заяропанувала най-вишуцінузаземельнуділянку, шо продається, або найвишу ціну за право користування нею, зафіксовану під час проведення земельних торгів, та підписала протокол, що ведеться під час проведення земельного аукціону.
Організатором торгів у межах своїх повноважень мають виступати органи виконавчої влади та місцевого самоврядування, що здійснюють реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки. Виконавцем торгів є суб'єкт господарювання, що має ліцензію на проведення земельних торгів та який уклав з організатором торгівдоговір на їх проведення.
Організатор земельних торгів забезпечує підготовку лотів до проведення торгів, яка включає: вибір виконавця зем-левпорядних та оціночних робіт, виконавця торгів; укладення договорів на виготовлення землевпорядної та оцінної документації; державну реєстрацію земельних ділянок; державну реєстрацію майнового права на земельну ділянку; укладення договорузвиконавцем на проведення земельних торгів; визначення переліку земельних ділянок, які підлягають продажу на земельних торгах; визначення стартової ціни продажу або стартових розмірів плати за користування; визначення дати та місця проведення торгів.
Зазначу, що відповідно до вимог законплинстпп земельні торги проводяться нераніше 30 днів та не пізніше 90 днів від дати оприлюднення оголошення про їх проведення. Наказами Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.09.2012 p. № 579 та № 580 затверджено форми документів, необхідних для проведення торгів, а також порядок закупівлі послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель та визначення виконавця земельних торгів на конкурсній основі.
Сьогодні на законодавчому рівні створено всі умови для проведення земельних торгів та відповідного наповнення місцевих бюджетів. Так, для органів виконавчої влади та місцевого самоврядування скасована плата за адміністративні послуги при держреєстрації права власності держави чи територіальної громади на земельні ділянки при підготовці до продажу на земельних торгах. Відповідно до доповнень до статті 41 Закону України «Про Державний земельний кадастр», внесення відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру, змін до них, надання відомостей із Державного земельного кадастру відбувається безкоштовно за заявою органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Істотноскороченівит-рати на підготовку і проведення земельних торгів. Зокрема, Законом України «Про внесення змін у Земельний кодекс України щодо здешевлення вартості робіт з підготовки та проведення земельних торгів» ці витрати скорочені за рахунок зменшення граничного рівня виплати винагороди виконавцю земельнихторгів.
Окрім того, закон вимагає розміщувати оголошення про проведення земельних торгів та їх результати тільки на офіційному сайті центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин. Це, з одного боку, дозволяє створити єдину загальнодоступну оазу даних про земельні торги, а з іншого — значно здешевлює витрати на проведення торгів, дозволяє оперативно розміщувати публікації.
Зокрема, в обов язковому порядку на сайті розміщується: інформація про проведення конкурсу з відбору виконавців землевпорядних та оціночних робіт; інформація про результати проведення конкурсу з відбору виконавців землевпорядних таоціночнихробіт; інформація про проведення конкурсу із закупівлі послуг з проведення зе-мельнихторгів; інформаціяпро результати проведення конкурсу із закупівлі послуг з проведення земельних торгів; оголошення про проведення земельних торгів із зазначенням дати проведення та переліку лотів, а також інформації, відповіднодо частини 4 статті 137 Земельного кодексу України; повідомлення про результат торгів за кожним лотом із зазначенням інформації, відповіднодостатті 139 Земельного кодексу України.
Необхідно зазначити, шо керуючись наведеними више вимогами, Головне управління Держземагентства в Одеській області в 2013 році провело перший в Україні аукціон з продажу прав оренди на земельні ділянки. Його організатором виступило Головне управління Держземагентства в Одеській області. Аукціон довів свою економічну і організаційну ефективність, тому на цей рік оуло заплановано проведення аналогічного аукціону з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського приіна-чення за межами населених пунктів у рамках Регіональної програми розвитку земельних відносин і охорони земель на 2013-2015 роки. Фінансування цього виду робіт буде здійснюватися за кошти обласного бюджету.
У той же час, незважаючи на чіткість та зрозумілість механізму проведення торгів, викликає занепокоєння відсутність на території Одеської області таких торгів, організатором яких повинні виступати органи місцевого самоврядування. А це не сприяє наповненню бюджетів коштами від продажу земель, продажу прав на них і в подальшому надходженню коштів від плати за землю. Зазначу, шо за необхідності фахівці кожного територіального підрозділу Держзсмагентства в містах та районах Одеськоїобласті готові надати nci необхідні консультації щодо проведення земельних торгів.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.008Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |