![]() |
|
![]() |
![]() |
Під таким гаслом у 16 областях України стартувала інформаційна кампанія, яка відбуватиметься не лише у великих містах, але й у містечках, селищах та селах. Проект реалізується у Вінницькій, Сумській, Черкаській, Одеській, Харківській, Херсонській, Миколаївській, Запорізькій, Луганській, Донецькій, Дніпропетровській, Полтавській, Кіровоградській, Рівненській, Волинській та Чернігівській областях.
Організатор цього просвітницького проекту — мережа «Громадянські ініціативи України».
Координатор ініціативи, керівник одеського відділення «Комітету виборців України» Анатолій Бойко розповів, що у кожній області сформовані групи активістів, завдання яких — закликати людей до участі у виборах і таким чином захистити Україну.
— Ми будемо пояснювати людям, чому необхідно взяти участь у виборах і в такий спосіб захистити нашу державу. Адже від їх проведення залежать майбутнє
46-мільйонної країни, стабільність і спокій у всіх населених пунктах. Кожен громадянин повинен усвідомлювати, що новообраний президент — це перший і один з найважливіших кроків для того, щоб вирівняти ситуацію в Україні.
За 23 роки незалежності — це найвідповідальніша виборча кампанія, від якої залежать і майбутнє, і життя кожного з нас. Підготовка до виборів проводиться в умовах жорсткої внутрішньої кризи та зовнішньої агресії. Тому надважливо, щоб громадяни країни з різними політичними поглядами, усвідомлюючи свою відповідальність перед майбутнім, прийшли і проголосували за президента, який представлятиме не окрему політичну силу або область, а всю країну в світі.
Активісти кампанії роз’яснюватимуть людям, чому не слід «вестися» на погрози, залякування, тиск, подарунки та інші види маніпуляцій з боку кандидатів. Волонтери не представлятимуть ніякої політичної сили. Вони поширюватимуть серед мешканців населених пунктів лис-тівки, плакати, українські прапорці та стрічки кольору національного прапора. А ще будуть звертатися до громадян з проханням написати листа майбутньому президенту, висловивши свої думки щодо першочергових проблем України та змін, які необхідно провести, щоб зробити державу сильною та процвітаючою. Усі листи будуть передані новому Президенту України.
Комітет виборців України оприлюднив також звіт за підсумками моніторингу президентської кампанії, в якому констатуються такі факти.
1 травня кандидати в президенти Наталя Королевська та Олег Царьов відкликали свої кандидатури, відтак у виборчій кампанії бере участь 21 кандидат.
На початку травня значна частина кандидатів активізувалася у проведенні агітаційних заходів. Однак 11 з них в Одеській області не ведуть активної агітації (Ю. Бойко, О. Клименко, Р. Кузьмін, В. Куйбіда, М. Маломуж, В. Рабинович, В. Саранов, В. Цушко, З. Шкіряк, Д. Ярош, П. Симоненко).
Кандидати найчастіше використовують зовнішню (біл-борди, сіті-лайти) та вуличну (агітаційні намети, розповсюдження листівок, газет) агітацію. Менш активно використовується пропаганда у місцевих ЗМІ. Лише один претендент вдався до поквартирних обходів виборців з метою популяризації.
Одеські ЗМІ не ведуть активного висвітлення президентської кампанії і залишаються збалансованими щодо подання таких матеріалів. І все ж у деяких друкованих ЗМІ неодноразово появлялася прихована політична реклама кандидатів у президенти (С. Тігіпко та Ю. Тимошенко).
В Одесі та області були зафіксовані випадки перешкоджання агітаційній діяльності, а саме псування зовнішньої агітації деяких кандидатів (найбільше постраждали вуличні носії реклами М. Добкіна під час подій 2 травня в Одесі).
Зафіксований одиничний випадок непрямого підкупу виборців та використання адміністративного ресурсу на в окрузі № 139 (м. Котовськ). Тут 25 дітей були відправлені в санаторій «Лермонтовський» від імені та за фінансового сприяння кандидата П. Порошенка. В організації цього заходу брали активну участь представники управ-ління у справах сім’ї та молоді Котовської міської ради.
6 травня закінчилося формування дільничних комісій. Процес внесення на Одещині пройшов без конфліктів. П’ять кандидатів не скористалися правом включення своїх представників у жодну з ДВК області. Ще низка не змогла подати потенційних претендентів на включення до складу ДВК у частині округів.
Зафіксовані поодинокі випадки подання до складу ДВК «двійників», осіб, які не досягли виборчого віку, кандидатур без відповідного пакету необхідних документів. У деяких подібних випадках ОВК приймали рішення, що суперечать чинному законодавству.
При створенні дільничних комісій окружні комісії зіткнулися з істотною нестачею кандидатур для їх формування. У всіх виборчих округах Одещини, окрім обласного центру, спостерігалися масові випадки включення кандидатур до складу ДВК за поданням голів окружних виборчих комісій.
Визначення квот керівного складу ДВК відбувалося за допомогою комп’ютерної системи «Вибори Президента України». Приблизної територіальної рівномірності розподілу дотримано.
По всій Одеській області зафіксовані проблеми з проведенням перших засідань ДВК у зв’язку з відсутністю кворуму. Деякі комісії провели свої засідання після встановленого строку. В Одесі зафіксовані проблеми з доступом у приміщення, надані для роботи ДВК. Проблеми з проведенням перших засідань пов’язані з наявністю
«мертвих душ» (осіб, які не давали згоди на роботу у складі комісії, або осіб, з якими відсутній зв’язок), а також відмови від роботи в ДВК у зв’язку з недостатньою компетенцією. В самій Одесі поширеною причиною відмови став також страх загрози особистої безпеки членів ДВК після подій 2 травня.
Потенційні ротації у складах ДВК Одеської області можуть скласти від 30 до 50 відсотків, що не може не позначитися на якості їх роботи.
Зафіксовані на Одещині масові випадки передачі списків виборців ДВК після встановленого строку — 8 травня. Крім того, значна частина ДВК досі не розпочала свою роботу: дільниці закрито. Це порушує права громадян на ознайомлення зі списками виборців.
Загрозливою є ситуація з мате-ріально-технічним забезпеченням: жодна з відвіданих спостерігачами КВУ дільниць не забезпечена згідно з нормативами, встановленими ЦВК. Навіть у низці окружних виборчих комісій досі бракує того чи іншого обладнання.
Регіональне відділення «Комітету виборців України» оприлюднило також результати моніторингу (22 квітня — 11 травня) за проведенням кампанії з позачергових виборів Одеського міського голови.
За підсумками реєстрації на посаду міського голови претендують 20 кандидатів. Чотири кандидатури відхилено, реєстрацію одного претендента скасовано. При цьому одного кандидата, якому Одеська міська ТВК відмовила в реєстрації, зобов’язав зареєструвати суд.
Із 20 кандидатів активну агіта-ційну кампанію ведуть 12: В’ячеслав Азаров, Віталій Алайбов, Дарт Вейдер, Григорій Гриншпун, Едуард Гурвіц, Ігор Коваленко, Роман Мельниченко, Андрій Сидоренко, Геннадій Труханов, Сергій Хитрич, Геннадій Чекіта, Вадим Чорний.
Зафіксовані порушення правил ведення агітації, використання непрямого підкупу виборців, застосування адміністративного ресурсу, випадки перешкоджання ведення агітації, а також використання «чорного PR». Так, у наметах кандидата Геннадія Труханова розповсюджувалися агітаційні матеріали без вихідних даних, що заборонено законодавством України.
Зафіксовано розміщення політичної реклами на поверхні транспорт-них засобів громадського користування: на маршрутних автобусах № 120 розташований слоган виборчої кампанії кандидата Геннадія Труханова «Довіряй справам».
У звітний період спостерігачами КВУ були зафіксовані факти, що містять ознаки непрямого підкупу виборців. Скажімо, благодійний фонд «Довіряй справам» активно надає допомогу одеситам, які постраждали під час трагічних подій 2 травня. Зокрема, активісти фонду передали медикаменти в міську клінічну лікарню №11. При цьому назва фонду збігається з гаслом одного з кандидатів в мери — Геннадія Труханова — «Довіряй справам», транспортні засоби, на яких переміщуються активісти фонду, оформлені такими ж графічними зображеннями слогану «Довіряй справам», як і транспортні засоби, задіяні в агітаційній кампанії Геннадія Труханова, а телефонний номер «гарячої лінії» фонду збігається з телефонним номером «гарячої лінії» приймальні Геннадія Труханова. Дані збіги викликають у стороннього спостерігача стійку позитивну асоціацію між діяльністю активістів фонду і кандидатом у мери Геннадієм Трухановим, що, в свою чергу, є прихованою агітацією на користь останнього.
Комітет виборців України наголошує: відповідно до законодавства «забороняється проводити передвиборну агітацію, що супроводжується наданням виборцям грошей чи безоплатно або на пільгових умовах цінних паперів, кредитів, лотерей, товарів (крім товарів, що містять візуальні зображення назви, символіки, прапора політичної партії, місцева орга-нізація якої є суб’єктом виборчого процесу, або інших агітаційних матеріалів, за умови, що вартість таких товарів не перевищує п’яти відсотків мінімального розміру заробітної плати) та інших матеріальних цінностей або робіт чи послуг».
У звітний період були зафіксовані факти участі чиновників, а також використання комунального майна в агітаційних кампаніях кандидатів у мери.
Так, 29 квітня в приміщенні міської ради відбулася нарада з підготовки пляжів Одеси до курортного сезону за участю кандидата на посаду міського голови Геннадія Труханова, в. о. міського голови, орендарів пляжів, чиновників і депутатів. Ця нарада відбулася за ініціативою народного депутата України Геннадія Труханова, що було використано низкою ЗМІ та його штабом для формування позитивного іміджу цього політика, тобто прихованої агітації. Абсолютно незрозуміла доцільність проведення такої наради саме в такому форматі, який дозволяє максимально використовувати його у передвиборній кампанії. Адже в структурі органів Одеської міської ради є посадові особи і підрозділи, які безпосередньо відповідальні за питання підготовки пляжів до туристичного сезону, і саме вони повинні були це зробити без безпосередньої участі народних депутатів.
У зустрічах Геннадія Труханова з потенційними виборцями беруть участь посадові особи: в.о. міського голови, секретар міськради Олег Бриндак, а іноді голова Приморської районної адміністрації Світлана Осауленко. Як приклад — зустріч Геннадія Труханова з ветеранськими організаціями, яка відбувалася в Приморському районі 6 травня, за участю згаданих посадовців. Крім того, на зустрічі робився акцент на тому, що міська програма підтримки ветеранів була прийнята за ініціативою і за підтримки кандидата Геннадія Труханова.
Виконувач обов’язків Одеського міського голови також супроводжував кандидата Геннадія Труханова на інших заходах із вшанування ветеранів, організованих ним у всіх районах Одеси, а також під час відвідин кандидатом лікарні «швидкої допомоги» на території міської клінічної лікарні № 10.
Обласна організація «Комітету виборців України» вважає, що участь чиновників Одеської міської ради в заходах кандидатів у мери може створювати у виборців думку щодо підтримки цими чиновниками певних претендентів, а створює нерівні умови для кандидатів у мери й однозначно може вплинути на вибір виборців.
У зв’язку з цим Одеська обласна організація КВУ закликала керівництво і чиновників міськради надалі не брати участі у публічних заходах кандидатів у мери і до закінчення виборчої кампанії не залучати претендентів до офіційних заходів Одеської міськради.
Щодо «чорного піару» «Комітет виборців України» оприлюднив такі спостереження.
Деякі біл-борди з агітацією кандидата Геннадія Труханова заляпані фарбою.
Зафіксовані графіті «За Русь, за Труханова», а також поширення наклейок з аналогічним текстом. Штаб Геннадія Труханова заявив, що це — «чорний PR» проти нього.
Зафіксовані випадки нападу на агітаційні намети кандидата Едуарда Гурвіца. У Суворовському районі поширюються листівки, в яких кандидата в мери Едуарда Гурвіца звинувачують у трагічних подіях, що відбулися 2 травня в Одесі.
У складі міської виборчої комісії змінилося 30% членів.
Більшість одеських ЗМІ зберігають нейтралітет у висвітленні гонки з виборів міського голови, проте низка медіа-ресурсів, яких пов’язують з певними кандидатами, віддають пріоритет «своїм».
У будь-якому разі, незважаючи на перепони, маніпуляції, ми як громадяни повинні 25 травня прийти на виборчі дільниці і зробити свій вибір. Щоб потім не звинувачувати нікого, щоб совість кожного була чистою.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.007Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |