ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
Соціальний захист переселенців
18.10.2014 / Газета: Одесский вестник / № 43(5343) / Тираж: 5481

На сьогодні в Одесі мешкає значна частина переселенців з зони проведення АТО та з Криму. Держава не кинула людей напризволяще, але мало хто з переселенців знає про те, як здійснюється їхній соціальний захист та що необхідно зробити, аби отримати державну допомогу.

Згідно з Постановою Кабінету міністрів України «Про надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг» № 505 від 01.10.2014 р.(дата набрання чинності: 07.10.2014 р.) державна допомога здійснюється шляхом надання щомісячної адресної допомоги. Кабмін покриватиме витрати на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення АТО.

На допомогу можуть розраховувати громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які постійно проживають на території України і переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення АТО, а також стоять на обліку в органах соцзабезпечення. Максимальний строк виплат — не більше ніж шість місяців.

Грошова допомога призначається на сім'ю та виплачується одному з її членів за умови надання письмової згоди довільної форми про виплату грошової допомоги цій особі від інших членів сім'ї у таких розмірах:

- для непрацездатних осіб (пенсіонери, інваліди, діти) — 884 гривні на одну особу (члена сім'ї);

- для працездатних осіб — 442 гривні на одну особу (члена сім'ї).

Загальна сума допомоги на сім'ю розраховується як сума розмірів допомоги на кожного члена сім'ї та не може перевищувати 2 400 гривень.

Серед підстав для відмови у призначенні адресної допомоги, зокрема, наявність у будь-кого з членів сім'ї депозиту на суму, більшу ніж 12 180 грн, або житлового приміщення, що розташоване не у Криму/зоні АТО.

Якщо працездатний член сім'ї (крім тих, що мусять доглядати за хворими, дітьми тощо) не працевлаштувався (у тому числі за сприянням держслужби зайнятості) протягом двох місяців від дня призначення виплати грошової допомоги, її розмір для такого члена сім'ї на наступні два місяці зменшується на 50%, а на наступний період — припиняється. Те саме стосується випадків, коли такі особи працевлаштовані у Криму/зоні АТО, але фактично не працюють.

У випадку зміни складу сім'ї розмір грошової допомоги перераховується з місяця, наступного за місяцем виникнення таких змін. Про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги (у т.ч. про факт працевлаштування), слід повідомити протягом трьох днів від дня їх настання.

Зазначена допомога не враховується під час обчислення сукупного доходу сім'ї для всіх видів соціальної допомоги, а також не включається до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу (пп. 165.1.1 ПКУ).

Крім того, з 8 жовтня набрала чинності урядова Постанова Кабінету міністрів України «Про облік осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції» № 509 від

1 жовтня 2014 р. (надалі постанова № 509, якою в Україні запроваджується єдиний облік осіб, переселених з Криму та зони проведення АТО). Мінсоцполітики створить Єдину інформаційну базу даних для обліку переселенців. Запровадження такого обліку розроблено з метою одержання достовірної інформації про категорії, потреби та кількість переміщених осіб у цілому по Україні.

Постановою запроваджено видачу довідок про взяття на облік зазначених осіб.

Для отримання довідки повнолітня особа повинна звернутися (особисто або через законного представника) з заявою про взяття на облік до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад. Форму заяви буде затверджено Мінсоцполітики.

Разом із заявою необхідно пред'явити паспорт чи інший документ, що посвідчує особу.

У разі втрати або викрадення документів, що посвідчують особу, особа, яка переміщується, повинна повідомити про це територіальним підрозділам Державної міграційної служби за місцем перебування, які в одноденний строк видають тимчасове посвідчення, що підтверджує особу.

У разі подання заяви законним представником особи, яка переміщується, додатково пред'являються документи, що посвідчують особу та повноваження такого представника (крім випадків, коли законними представниками є батьки (усиновлювачі).

Довідка видається безоплатно у день подання заяви. Відомості про неповнолітніх осіб, які переміщуються разом з батьками або членами сім'ї, зазначаються у довідці одного з заявників.

Разом з тим, постанова передбачає випадки, коли заявнику може бути відмовлено у видачі довідки, а саме: якщо відсутні обставини, що спричинили переміщення особи, або відсутні документи, що посвідчують особу (до їх відновлення).

Ще одна законодавча зміна, приводом для якої стала нинішня ситуація в зоні проведення АТО — деякі центри зайнятості в Донецькій та Луганській областях не працюють, а поїздка до цих регіонів задля оформлення розірвання трудових відносин не завжди є можливою. Тому багато вимушених переселенців офіційно залишаються в статусі працюючих осіб, що ускладнює їхнє працевлаштування за новим місцем проживання.

Наказом Міністерства соціальної політики України, Міністерства юстиції України «Про внесення змін до Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників» № 661/1541/5 від 6 вересня 2014 р. були внесені зміни до Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Мінпраці, Мін'юсту, Мін-соцзахисту № 58 від 29 липня 1993 р. У преамбулі до коментованого наказу передбачено, що їхня мета — спрощення порядку внесення записів до трудових книжок працівників, які працюють на умовах трудового договору у фізосіб-підприємців та фізосіб, які використовують найману працю, пов'язану з наданням послуг.

Спрощення заключається у тому, що внесені фізособою записи до трудових книжок підтверджуються підписом посадової особи органу державної служби зайнятості, незалежно від місця реєстрації трудового договору, і засвідчуються його печаткою. До дати набрання чинності розглянутим наказом існує прив'язка підтвердження запису до місця реєстрації трудового договору.Таким чином, розірвання трудового договору з метою підтвердження записів у трудовій книжці можна зареєструвати в будь-якому центрі зайнятості. Нагадаємо, що Порядок реєстрації трудового договору між працівником і фізичною особою, яка використовує найману працю, затверджений наказом Мінпраці № 260 від 8 червня 2001 р. Він передбачає певний механізм зняття договору з реєстрації. Отже, для розірвання трудових ланцюгів працівнику доведеться віднайти свого роботодавця і вже з ним прийти до будь-якого центру зайнятості.

Підготували:

М. Овчаренко,

завідуюча відділом реклами газети

«Одесский вестник»,

А. Шевченко,

сертифікований податковий консультант.

Автор: -


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.005
Перейти на повну версію сайту