ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
ПЕРШІ КРОКИ ПУБЛІЧНОЇ СЛУЖБИ
31.01.2015 / Газета: Чорноморські новини / № 7(21579) / Тираж: 8525

ІЗ СІЧНЯ 2015 РОКУ ЦЕНТРАМ НАДАННЯ АДМІНІСТРАТИВНИХ ПОСЛУГ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ ПЕРЕДАНО ПОВНОВАЖЕННЯ З ОФОРМЛЕННЯ ЗЕМЛІ

У Центрі надання адміністративних послуг (ЦНАП) Білгород-Дністровської міської ради сьогодні вже можна отримати 268 видів послуг, а в ЦНАП Тарутинської райдержадміністрації — поки що лише 45. Відтепер перелік послуг кожного такого центру в Одеській області повинен розширитися щонайменше на 15 послуг з оформлення землі, що стало можливим завдяки тиску «Реанімаційного пакету реформ» на Кабінет Міністрів для прийняття відповідного розпорядження. Серед нових послуг — реєстрація земельної ділянки, внесення відомостей до Державного земельного кадастру тощо.

Сьогодні в кожному районі вже створено центри надання адміністративних послуг, головна мета яких — надання громадянам максимальної кількості адмінпослуг в одному місці. Але, на жаль, робота у більшості ЦНАПів налагоджена лише формально. «Ми проводимо регулярний моніторинг якості надання адміністративних послуг у всіх регіонах України. Серед головних проблем ЦНАПів — обмеженість переліку послуг, відсутність бланків та охорони, погані приміщення, неналежний графік роботи. Багато з цих недоліків стали наслідком ігнорування органами виконавчої влади чинного законодавства в сфері надання адміністративних послуг та супровідних документів»,— зазначає експерт з пуб-лічного права, голова правління Центру політико-правових реформ, експерт «Реанімаційного пакету реформ» Ігор Коліушко.

Нагадаємо, саме «РПР» став ініціатором проведення реформи публічної адміністрації, одне з завдань якої — підвищення якості надання адміністративних послуг, реформування уряду, в тому числі міністерств і відомств, а також реформування системи державної служби. Що ж стосується адміністративних послуг, то ще у травні минулого року Кабінет Міністрів видав розпоря-дження про порядок делегування повноважень органів державної влади у ЦНАПи. Ним передбачено, що найпотрібніші громадянам послуги (оформлення паспортів, реєстрація землі, майна, бізнесу тощо) мають поетапно, починаючи з 1 вересня 2014 року, надаватися у ЦНАПах.

На сьогодні цей процес не завершено, суттєво затягується передача функцій від центральних органів виконавчої влади на місця з реєстрації речових прав, вирішення земельних питань, оформлення та видачі закордонних паспортів. Експерти переконані, що органи виконавчої влади не хочуть віддавати свої функції на місця, аби не втратити повноважень.

Вирішити цю та низку інших проблем ЦНАПів планується вже найближчим часом. У Коаліційній угоді зазначено, що до кінця першого півріччя 2015-го буде забезпечено ефективну роботу з надання адміністративних послуг на місцях. Загалом в Одеській області сьогодні діють 30 центрів надання адміністративних послуг. Один ЦНАП приблизно розрахований на 80 тисяч жителів регіону. Як уже зазначалося, жителям Тарутинського району в місцевих ЦНАПах пропонують скористатися 45 видами адміністративних послуг. Це при тому, що в Україні зараз нараховується близько 1500 ад-мінпослуг (за даними Мінекономрозвитку), з них на місцевому рівні — близько 300. Проте акцент має робитися на найпопулярніших (базових) послугах, яких приблизно 100.

Завершення процесу децентралізації адміністративних послуг, спрощення процедур їх отримання та зменшення їх загальної кількості — основні заходи, які необхідно реалізувати в рамках реформи публічної адміністрації на місцях. На загальнодержавному рівні планується реформування міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та безпосередньо уряду, а також системи державної служби.

«У кожному без винятку міністерстві необхідно створити колегії, до складу яких зможуть увійти представники громадськості, а точніше — представники «споживачів» політики міністерства», — зазначив Ігор Коліушко. Експерт пояснив, що, наприклад, для Міністерства юстиції головними «споживачами» є судді, нотаріуси, адвокати, викладачі юридичних навчальних закладів, правозахисники тощо. Такі нововведення зобов’язуватимуть органи виконавчої влади регулярно аналізувати проблеми в галузі, обговорювати їх із громадськістю і лише тоді готувати важливі стратегічні документи — концепції, стратегії, законопроекти тощо. Таким чином, в уряді буде забезпечено фахове представництво громадськості.

У рейтингу глобальної конкуренто-спроможності, який щороку готує Всесвітній економічний форум, Україна за показниками якості державних інституцій нині посідає 130-у позицію із 144 країн. Всього у нас нараховується 335 тисяч державних службовців та майже 98 тисяч посадових осіб місцевого самоврядування. Таке співвідношення держслужбовців в органах центральної та місцевої влади не відповідає показникам провідних європейських країн. Як правило, кількість службовців в органах місцевого самоврядування європейських країн у кілька разів перевищує їхню кількість в органах державної виконавчої влади.

«Розроблені нами законопроекти не впливають прямо на кількість державних службовців, вони не регулюють чисельність. Але якщо їх приймуть, це озна-чає, що буде змінено функціональне навантаження на апарати міністерств, треба буде обов’язково переглядати структуру та чисельність їхніх працівників. Частина чи й більшість апаратів можуть бути скорочені за рахунок того, що багато функцій мають бути передані в інші центральні та місцеві органи виконавчої влади чи місцевого самоврядування», — резюмував Ігор Коліушко.

Досвід багатьох європейських країн, у тому числі й Польщі, показує, що масштабні перетворення в сфері публічної служби відбуваються не за рік, тим паче не за місяць. Там реформи децентралізації і публічної служби впроваджувалися у декілька етапів і сумарно тривали близько 10 років. Проте задля того, щоб мати ефективну публічну адміністрацію, можна погодитись на будь-які незручності перехідного періоду. Експерти переконані, що ця реформа в Україні, як і в інших країнах, значно підвищить якість і доступність публічних послуг, наблизить кожного громадянина до процесу управління та змусить органи державної влади працювати на потреби звичайних українців.

Автор: Аліса ТИМЧЕНКО, координатор регіонального прес-центру «Реанімаційного пакету реформ».


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.005
Перейти на повну версію сайту