![]() |
|
![]() |
![]() |
Та «історична» сесія 8 липня 2011 року, на якій Одеський аеропорт був украдений у міста, відбувалася в оточенні одночасно восьми мітингів і нагадувала шоу. До цього засідання навіть депутати фракції Партії регіонів не хотіли «здавати» аеропорт. Але на тому засіданні після перерви Олексій Косьмін запропонував голосувати без обговорення, оскільки, мовляв, потрібно схвалити понад 300 рішень і, за його словами, всі вони опрацьовані. І все ж з-поміж отих 300 одне було особливе — доля Одеського аеропорту.
Того дня 69 депутатів, представників Партії регіонів, дружно проголосували за те, щоб віддати три четверті майна аеропорту сумнівній компанії зі статутним фондом 1000 (одна тисяча) гривень, яка мала у штаті одну людину. Проти цього рішення одностайно виступили всі інші політичні сили. Було зрозуміло: фракція ПР виконувала чиєсь замовлення. Згідно з цим рішенням 77,9 % майна одеського аеропорту (360 мільйонів гривень) безкоштовно і без конкурсу віддавалося у приватну власність компанії ТОВ «Одеса Аеропорт девелопмент». Місто отримувало пакет акцій — 22,1%. Аеропорт, який за рік перед тим оцінювався в 500 мільйонів доларів, за час головування Олексія Костусєва впав у ціні у 10 разів. За угодою, схваленою на сесії, фірма впродовж року мала займатися пошуком інвестицій на реконструкцію повітряних воріт нашого міста. Була обрана найбільш ризикована юридична форма бізнесу — товариство з обмеженою відповідальністю, яка створює передумови для повної втрати майна. Не було проведено публічного і прозорого конкурсу. Одеса втратила підприємство, яке у всі, навіть найважчі, часи наповнювало бюджет міста і приносило щонайменше 30 мільйонів гривень на рік. Кому дістався цей подарунок, ми сьогодні вже знаємо, але для міста — це велика поразка, крадіжка майна міської громади в особливо великих розмірах, і це було зрозуміло усім й одразу.
Одеська міська рада стала міноритарним акціонером. 75% акцій — у власності компанії, яку пов’язують з одеськими бізнесменами Олександром Грановським і Борисом Кауфманом. Опоненти називають їх особами, наближеними до родини Віктора Януковича.
Відтоді спливло чимало води. За цей час компанія Odessa Airport Development, яка взяла на себе роль інвестора, не виконувала зобов’язань щодо реконструкції аеропорту, не здійснювала відрахувань до міського бюджету.
У листопаді 2014-го Одеська міська рада подала позов до суду з вимогою визнати недійсними положення статуту ТОВ і договору щодо аеропорту. Геннадій Труханов виступив за перегляд частки міської ради у власності ТОВ. Але суд відхилив позов, оскільки представники міськради на засідання не з’являлися. Крім того, суд звернув увагу на те, що рішення міськради за 2011 рік щодо утворення спільного підприємства і визначення частки своєї участі у ньому досі не скасовані.
Зараз Одеса намагається повернути аеропорт у власність міста за допомогою громадських активістів. Створено рух «Аеропорт НАШ», члени якого переконані: сьогодні, коли Україна перебуває під впливом зовнішньої загрози з боку Росії, існує нагальна необхідність у тому, щоб повернути летовище місту — злітна смуга аеропорту має велике стратегічне значення.
Активісти руху розповідають, що міська рада внесла у статутний капітал спільного ТОВ майно одно-йменного комунального підприємства «Міжнародний аеропорт «Одеса». Тобто компанія, яка повинна була займатися ремонтом летовища, фактично поглинула комунальне підприємство. Тепер міське КП «Міжнародний аеропорт «Одеса» змушене платити за оренду своїх же приміщень. За даними департаменту комунальної власності міськради Одеси, це — 21 тисяча гривень на місяць.
Окрім того, за словами учасника ініціативи «Аеропорт НАШ» Всеволода Гончаревського, у березні 2014-го наближене до інвестора підприємство взяло за ремонт електромереж 8 мільйонів гривень, при цьому ніяких робіт виконано не було, актів виконаних робіт нема. А заплатило за роботу знову ж таки комунальне підприємство «Міжнародний аеропорт «Одеса».
У ТОВ «Міжнародний аеропорт «Одеса» не погоджуються з претензіями. Директор підприємства Віталій Портянко заявив, що за чотири роки інвестор вклав у відновлення повітряних воріт міста 550 мільйонів гривень, за які, наприклад, оновив парк аеродромної техніки, провів роботи у старому терміналі. Окрім того, за його словами, на 30 березня заплановані загальні збори акціонерів, на яких розглядатиметься рішення про ви-плату дивідендів акціонерами — саме тоді місто отримає свою частку — 10,98 мільйона гривень.
У ТОВ «Міжнародний аеропорт «Одеса» спростовують заяви активістів про те, що інвестор не робить відрахувань у бюджет. За підсумками 2013 року, кажуть у компанії, у міську казну сплатили понад 32 мільйони гривень. Обсяг відрахувань за 2014 рік, однак, невідомий.
Втім, такі райдужні звіти не ви-кликають довіри в активістів ініціативи «Аеропорт НАШ». Громадськість наполягає на поверненні аеропорту місту, організовує з цією метою різні акції. Скажімо, минулого тижня одесити влаштували акцію протесту перед Міністерством інфраструктури у Києві. Судячи з повідомлення прес-служби відомства, міністерство готове долучитися до з’ясування обставин лише як посередник, мовляв, сам аеропорт Одеси — у комунальній власності. Можливо, у високих кабінетах не пам’ятають, що у державній власності перебуває майже 3 кілометри злітно-посадкової смуги, яка впритул межує з самим терміналом. Активісти наголошують, що злітно-посадкова смуга летовища — об’єкт стратегічного значення, хоч формально уряд її такою досі не визнав.
Позафракційний депутат Одеської міськради Георгій Селянін — один із тих, хто минулого року перевіряв діяльність інвестора одеського аеропорту у складі тимчасової контрольної комісії. За його словами, комісія розглядала три можливі варіанти розвитку подій: перший — повернути аеропорт у власність міста, другий — збільшити частку участі міськради у реконструкції і третій — змусити інвестора виконати взяті на себе зобов’язання та завершити реконструкцію. За підсумками діяльності комісія рекомендувала міськраді залучити незалежного аудитора, який перевірив би діяльність ТОВ «Міжнародний аеропорт «Одеса». Та незалежний аудит досі ніхто не розпочинав.
У лютому цього року до вирішення проблем з аеропортом долучався й голова Одеської облдержад-міністрації Ігор Палиця: він звернувся до генерального прокурора України Віктора Шокіна з листом, у якому просив посприяти у поверненні підприємства у муніципальну власність.
Повернути аеропорт у комунальну власність Одеси та включити його до переліку об’єктів, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави, вимагали акти-вісти громадської ініціативи «Аеропорт НАШ» під час мітингу перед Адміністрацією президента України.
На їхнє переконання, Одеський аеропорт, який розташований у місті, що постійно зазнає терактів та є об’єктом агресивних намірів з боку Росії, повинен бути внесений до переліку стратегічних об’єктів, важливих для оборони держави, вказаних у постанові Кабінету Міністрів від 4 березня 2015 року. До цього переліку увійшли міжнародний аеропорт «Бориспіль», Одеський морський порт і навіть одеський Селекційно-генетичний інститут.
У зверненні активістів до уряду, зокрема, йдеться, що аеропорт, перебуваючи у володінні бізнесменів, які обслуговували колишню владу Януковича, становить неабияку небезпеку для півдня України, оскільки він є стратегічним об’єктом, куди у будь-який момент можуть приземлитися ворожі війська. «Арсенію Петровичу, будь ласка, зверніть увагу на це питання, тому що одесити не хотіли б, щоб замість туристів у їхньому аеропорту приземлилися одного разу «зелені чоловічки», — наголошується у зверненні.
У вже згаданому мітингу перед АП взяли участь кілька сотень активістів одеського та київського євромайданів, які вимагали від глави Адміністрації президента Бориса Ложкіна не вступати у контакт зі злодіями та розкрадачами державного майна, котрі нечесним шляхом прибрали до своїх рук одеський міжнародний аеропорт. Часи змінилися, прийшла нова влада, проте награбоване майно й донині залишається під контролем кишенькових бізнесменів Януковича. Активісти вимагають від представників нової влади бути прозорими, чесними та гідними перед народом України.
Представники одеської громади закликають президента, що є гарантом державного суверенітету, територіальної цілісності України, прав і свобод людини та громадянина, не залишатися байдужим і взяти це питання під особистий контроль. До учасників акції ви-йшов представник президента, якому активіст Арсен Григорян передав звернення ініціативи «Аеропорт НАШ». Вони обмінялися контактними даними для подальшої комунікації та співпраці.
Постійні акції задля повернення аеропорту відбуваються і в Одесі. З притаманним одеситам гумором тут роздають повітряні надувні кулі у формі літачків, що символізують передачу аеропорту з приватних рук у власність міста. Сюди приходять герої «Золотого теляти», Па-ніковський та компанія, щоб підтримати одеситів у добрій справі. У різних куточках Одеси, у тому числі в Міському саду, біля Дюка, проходить збір підписів щодо повернення аеропорту в комунальну власність. Таких точок буде в Одесі з десяток.
Ні для кого не секрет, що аеропорт — надприбутковий об’єкт Одеси, який здатен значно поліпшити дохідну частину міського бюджету. Не можна його залишати в руках у прихованих злодіїв.
«Захоплення Одеського аеропорту компанією Кауфмана та Грановського — одна з найбільш мерзенних авантюр з пограбування одеситів. У нас, фактично, задарма забрали власність, яка давала прибуток до міського бюджету. Більше того, місто стало ще боржником за кредитами нового власника аеропорту», — заявляє учасник громадської ініціативи «Аеропорт НАШ», головний редактор інтернет-видання «Одеса Дейлі» Леонід Штекель.
«Ми просимо всіх одеситів звертатися до нас на електронну пошту або за телефоном зі всіма ідеями, пропозиціями щодо способів повернення одеського аеропорту в комунальну власність», — каже член громадської ініціативи «Аеропорт Наш», член координаційної ради громадських організацій Олег Іванов.
Контакти ініціативи «Аеропорт НАШ»: електронна пошта — aeroport.nash@gmail.com, тел. — 066-801-14-45.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.006Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |