![]() |
|
![]() |
![]() |
Напередодні цієї дати згадаємо сторінки його історії. У створеному в 1875 році під покровительством великого князя Олексія Олександровича яхт-клубі були представлені найбагатші аристократичні родини Одеси. Цей період історії збе-рігає імена прекрасних човнів та їх шляхетних капітанів: яхта «Відпочинок» контр-адмірала М.М. Чихачова, «Мрія» і «Радість» М.М. Бухаріна, «Блукач» барона В.А. Маса, «Захоплення», «Неллі» сімейства Анатрів, «Софія» сімейства Фальц-Фейнів, «Кармен» сімейства Санценбахерів, «Ксенія» власників приватного пароплавства Трапані, «Дивак» виноторговця К.Ц. Гінанда, «Дельфін» ресторатора Магенера...
У Великій ілюстрованій енциклопедії яхт-клубів читаємо: «Бажання надати яхт-клубу переважно характеру морської установи змусило, на відміну від інших клубів, відмовитися від типових для них розваг (гри в карти, балів, маскарадів) і зосередитися на досягненні головних цілей свого статуту — «поширення прагнення до плавання, навчання хороших матросів, вдосконалення будівництва суден і взагалі розвиток морської справи». Ця суто ділова спрямованість проявлялася у всьому, в тому числі у виборі почесних членів, якими ставали вищі офіцери флоту. Так, першими почесними членами були керуючий морським міністерством С.С. Лісовський і головний командир Чорноморського флоту та портів М.А. Аркас (батько М.М. Аркаса (старшого) — українського письменника, композитора, історика, одного із засновників «Просвіти» в Миколаєві, та дід М.М. Аркаса (молодшого) — командира полку Дієвої армії Української Народної Республіки. — Прим. «ЧН»). Завдяки участі цих осіб, а також одного із засновників клубу, градоначальника Одеси М.І. Бухаріна клуб отри-мав велику територію на морському узбережжі для своєї гавані...»
Звісно, одним із напрямків клубної діяльності стала організація змагань. Яхтові перегони влаштовувалися, як правило, за маршрутами Тендра — Одеса, Очаків (острів Березань) — Одеса, Фідонісі (острів Зміїний) — Одеса. Окрім гонок, у ті часи яхт-клуб організовував морські прогулянки вздовж узбережжя. За-звичай вони проходили в районі Малого Фонтану і закінчувалися пікніком на березі. До участі в таких заходах допускалися навіть жінки, хоча, згідно зі статутом, вони не могли бути членами клубу.
У 1893 році з ініціативи віце-командора Чорноморського яхт-клубу А.А. Анатри був організований вітрильний гурток для навчання всіх бажаючих. Для цієї мети надавалися судна, що були у власності яхт-клубу, оскільки гурток призначався для людей, чиї статки не дозволяли мати власні яхти.
У 1913-у в Чорноморському яхт-клубі було 160 членів, а його флотилія складалася із 20 вітрильників різного типу (шхуни, тендери, палубні боти, серед яких була яхта «Бурун» — найбільша в Російській імперії), 6 моторних суден та 41 весловий човен. У 1910 році клуб придбав побудовану на англійській верфі Вільяма Файфа яхту світового рівня «Мояна» — одного класу з яхтами іспанського короля Альфонсо «Іспанія», британської королівської сім’ї «Веніті» та «Софії Елізабет», яхт-клубу королівства Монако «Туігой». Тоді «Мояна» стала «суспільною яхтою», користуватися якою міг будь-який квалі-фікований член клубу. Почесним членом клубу був імператор Микола II, а також члени імператорської родини.
Прекрасні човни і благородні капітани зникли у морі лихоліття революції та громадянської війни. Дивом вціліла славна «Мояна», перейменована на «Лейтенанта Шмідта», стала основою для створення «Пролетарського» Чорноморського яхт-клубу. З 1923 року вітрильним спортом на ній займався майбутній засновник радянської космонавтики Сергій Корольов.
Наступним випробуванням для одеського яхтингу стала Велика вітчизняна війна та окупація. Майже весь вітрильний флот був перегнаний до Румунії, у тому числі і «Лейтенант Шмідт». Однак по за-кінченні війни легендарну яхту вдалося повернути в Одесу.
У післявоєнний період настає новий етап розвитку клубу. Його флот поповнюється в основному за рахунок спортивних човнів — «Драконів», «Летючих голландців», «Зоряних»... Разом з іншими яхт-клубами країни одеський бере участь у підготовці команди з вітрильного спорту для виступу на Олімпійських іграх 1952 року в Гельсінкі.
У 1967-у яхт-клуб отримав власну гавань у Відраді. Був побудований захисний мол, розчищений майданчик під набережну, на території клубу розмістилися водні бази Вищої морехідки і Водного інституту. Були організовані дитяча вітрильна школа та Флотилія юних моряків. Одеські яхтсмени перемагають на міжнародних регатах у Болгарії, Туреччині, Греції, Італії, США. У 1989-у члени клубу беруть участь у «Кубку Колумба», присвяченому 500-річчю відкриття Америки. У 1990-у екіпаж під командою Михайла Петухова бере участь у 1000-мильній італійській регаті за маршрутом Рімміні—Корфу—Рімміні. А в 1989—1990 та 1993—1994 роках одесити під керівництвом Анатолія Верби двічі підкорюють «світовий яхтовий Еверест» — долучаються до кругосвітньої вітрильної гонки «Уіт-бред».
Кінець минулого і початок нинішнього тисячоліть для Чорноморського яхт-клубу — період занепаду і запустіння. Після тривалої судової тяганини підприємство переходить з Чорноморського морського пароплавства у підпорядкування Одеського порту, потім — Міністерства транспорту та зв’язку. У 2006-у міністерство укладає договір про спільну діяльність з компанією «Трансбункер». Завдяки її підтримці відновлюється дитяча вітрильна спортивна школа, закуповуються човни класу «Оптиміст», «Кадет» і «Лазер», а також кілька гоночних яхт класу «Лазер СБ-3». Проводиться щорічна міжнародна регата «Дружба». Але у 2012 році міністерство розриває договір з інвестором. Нині майновий комплекс клубу увійшов до списку об’єктів портової інфраструктури, що підлягають приватизації. Незважаючи на це, не чекаючи нових господарів, керівництво клубу намагається вирішити головне завдання для майбутнього розвитку — будівництво під’їзної дороги з боку Французького бульвару. Проект замовлений інституту «ЧорноморНДІпроект» і буде опрацьований з урахуванням усіх вимог законодавства та громадської думки.
На наступні вихідні, 11—12 липня, Одеський яхт-клуб запрошує всіх у гості — вхід вільний.
У суботу, 11 липня, після шкіперської наради об 11.00 стартує перша гонка крейсерської регати на траверсі яхт-клубу. Об 11.30 — старт перегонів в класах «Оптиміст», «Кадет», «Лазер», «Фінн». О 12.00 у кают-компанії відкриється виставка фоторобіт, присвячених історії Чорноморського яхт-клубу. О 14.00 розпочнуться змагання на ялах між командами морських навчальних закладів: Одеського національного морського університету, Одеської національної морської академії, Одеського морехідного училища ім. О.І. Маринеска та представниками ВМС України. О 16.00 на території яхт-клубу — концерт автора-виконавця Артемія Єгорова.
У неділю,12 липня, після шкіперської наради об 11.00 старт третьої гонки крейсерської регати на траверсі яхт-клубу. Об 11.30 — старт перегонів в класах «Оптиміст», «Кадет», «Лазер», «Фінн». О 12.30 — виставка радіокерованих моделей яхт та катерів. Приємним сюрпризом для гостей свята стане виступ учасника шоу «Голос країни» Фелікса Шиндера.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |