ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
Запанорамлений Аккерман, або Віртуальна розвідка курортів Одещини
23.07.2015 / Газета: Чорноморські новини / № 57(21629) / Тираж: 8525

Літо — пора відпусток. До відпочинку більшість готується завчасно: хтось терміново сідає на дієти, інші — штудіюють туристичні прейскуранти. Популярний пошуковий сервіс «Яндекс» вирішив проаналізувати в інтернеті, якими туристичними об’єктами найбільше цікавляться потенційні відпочивальники. З’ясувалося, топ-першість в Україні займають курортні місця Одеської області — Затока, Курортне, Кароліно-Бугаз, Грибівка. А серед найзапитуваніших екскурсійних об’єктів Одещини — знаменита Білгород-Дністровська (Аккерманська) фортеця, відвідати яку відтепер можна, не виходячи з дому — віртуально, завдяки панорамній зйомці «Яндексу».

Нещодавно на «Яндекс.Картах» з’явилися панорами (неперервні кругові знімки якоїсь окремої території. — Авт.) морських курортів нашої області. Тепер користувачі, які планують подорож на Одещину, можуть побачити в інтернеті вулиці й будинки Затоки, Курортного, Грибівки, Кароліно-Бугаза, прорахувати найзручніші маршрути й обрати те, що приглянулося найбільше. Завдяки панорамам — дізнатися, як виглядає курорт насправді: чи чисті вулиці, чи давно ремонтували фасади турбаз і готелів, чи є магазини, кафе й нічні клуби... Все це можна побачити з ефектом присутності, а не за статичною світлиною чи з розповідей власника туристичної бази, де збираєтеся зупинитися.

«Це дуже зручно для туриста. Адже часто буває так, що власники бази відпочинку задля заохочення постояльців у своїх рекламних буклетах вказують, що «будиночки розташовані за 100 метрів від моря». Наші панорамні знімки дозволяють це перевірити, бо «100 метрів» бувають різними — їх можна пройти чистою вулицею, а можна і через сміттєзвалище», — зауважив Дмитро Мельник, менеджер картографічних сервісів «Яндексу». До того ж, зауважив, безкоштовно прогулятися, завдяки мишці чи комбінації кількох клавіш, визначними місцями. Серед них — екстер’єр та інтер’єр Аккерманської фортеці.

Панорами знімали наприкінці травня — на початку червня 2015-го. Для їх створення задіяли київський офіс «Яндексу» і партнерів пошукового сервісу — компанію neq4. Команда зібралася чимала: водії, оператори, керівники знімальної групи, пошуковці, картографи, організатори маршрутів та інші спеціалісти. «Зйомки панорами розпочинаються з розмітки. Ми, з допомогою супутникових карт, плануємо, куди їдемо, що і як знімаємо. На цьому етапі важливо все прорахувати, щоб ненароком «не скинути» знімальну групу з обриву. На супутникових знімках просто добре видно лише центральні автомагістралі, залізничні шляхи, якісь величезні будівлі. Але чим глибше до центру міста, тим більше зелених насаджень і тим щільніше будівництво», — розповів керівник регіональної мережі оглядачів компанії «Яндекс.Україна» Тарас Фасоля (на знімку). За словами Тараса, з роками (адже знімальна група займається цією справою вже давно і встигла набити руку — перші панорамні знімки в Україні з’явилися в Києві ще у 2010 році) він навчився визначати, що за будівля і чи вона стратегічно важлива для їхнього знімання, лише за кольором даху на супутниковій картинці.

У роботі пошуковцям допомагав ще один сервіс їхньої компанії — «Яндекс.Карти». Саме звідти керівники знімального процесу «вичитували» адреси основних стратегічно-важливих для користувачів інтернету об’єктів та запанорамлювали їх. Окрім конкретних об’єктів, розробникам знімального маршруту важливо було побачити з допомогою супутника і місця-заборони, куди їхати не можна. «Це актуально для селищ міського типу. Там на пляж дуже часто ведуть сходи, пущені з крутої прірви, як, наприклад, у Грибівці чи Кароліно-Бугазі. Або ж у великих санаторіях, де на під’їзді до них чимало «лежачих поліцейських». Але досвідчений картограф за супутниковим знімком може розгледіти не лише будку охоронця, але й шлагбаум», — пояснив Тарас Фасоля.

Знімання панорами відбувається переважно з автомобіля. На дах машини, обладнаної GPS, встановлюється спеціальний пристрій із кількома фотокамерами з розпо-дільчою здатністю 100 мегапікселів. Потім авто на низькій швидкості (максимальна — 60 км/год.) рухається визначеним маршрутом, і кожні 20—50 метрів усі фотокамери одночасно роблять знімки. Верхня камера фіксує висотки і навіть кусочки неба. Для панорамування історичного центру міста або вузьких вуличок знімки роблять часто (через кожні 20—30 метрів) і зазвичай пішки, а вулиці, де немає ніяких визначних пам’яток, можна фотографувати кожні 50 метрів. Там, де авто не проїде, використовується велосипед або камеру переносять вручну (ручним штативом знімали Потьомкінські сходи). Аби панорами не були захаращені автомобілями та не перетворилися на групові знімки перехожих, фотографи намагаються виїжджати рано-вранці. Найкраще підходить сонячна погода, а в дощ та за великої хмарності знімання не проводять.

«Під час роботи у нас було чимало комічних історій. Люди, які не знали чим ми займаємося, висловлювали власні припущення. Хтось казав, що в нас зв’язок із космосом, що на машині пристрій з камерами — це новомодна шпаківня, а одна жінка навіть чомусь подумала, що наш автомобіль — це пересувна залізнична каса», — розповів Сергій Бобак, керівник знімальної групи neq4. Але були історії, які для команди закінчувалися зовсім не смішно. Одна з таких трапилася в Туреччині (Ізмір), де «Яндекс» теж працює над панорамами. Водій з оператором випадково зафіксували на камеру турецьку військову базу. Через це у них відібрали обладнання і на 10 днів запроторили до в’язниці. Закінчилося все мирно — депортацією на півтора року.

Після закінчення знімання усі фотографії збираються в панорами. Світлини склеюють автоматично. Для кожної панорами, ще на початковому етапі вуличного фотографування, зазначаються її GPS-координати та напрямок знімання. Ця інформація дозволяє встановити зв’язок між панорамами. На панорамах вулиць користувачі інтернету можуть віртуально пересуватися містом. Ефект прогулянки створюється тим, що панорами змінюють одна одну (панорама завантажується фрагментами, залежно від того, що хоче побачити користувач), — ви ніби йдете вулицею. Для зручнішого орієнтування, на панорамах розставлені таблички з номерами будинків. На сервісі також позначені входи-виходи з метро, вокзалів та аеропортів.

Крім нового знімання курортів, пошукова система оновила й доповнила панорами Одеси. Всього було відзнято 210 кілометрів доріг обласного центру та близько 60 кілометрів вулиць і доріг курортів, включаючи 2 кілометри пішохідної зйомки у Білгород-Дністровській фортеці.

До речі, загалом на цьому інтернет-ресурсі запанорамлено понад 70 міст та курортів України, у тому числі гірськолижні Буковель, Драгобрат, Славське; десятки міст Росії, Білорусі, Казахстану та Туреччини. Автори проекту сподіваються: панорами Одещини популяризуватимуть наш регіон як курортний, роблячи його відкритішим і привабливішим для потенційних туристів.

Автор: Іванна ДЕРЕВ’ЯНКО


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.007
Перейти на повну версію сайту