ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
ДИВЕРСІЯ ВІД «УКРПОШТИ»?
19.09.2015 / Газета: Чорноморські новини / № 75(21647) / Тираж: 8525

ВІДКРИТИЙ ЛИСТ УКРАЇНСЬКИХ ВИДАВЦІВ ТА РЕДАКТОРІВ ПРЕМ’ЄР-МІНІСТРОВІ УКРАЇНИ А.П. ЯЦЕНЮКУ

Шановний Арсенію Петровичу!

Галузь друкованих ЗМІ та вся журналістська спільнота вкрай занепокоєні тим, що виконавча влада (Міністерство інфраструктури України) штучно створила ризики для інформаційної безпеки України.

Йдеться про проект наказу Мінінфраструктури «Про затвердження Тарифів на приймання та доставку вітчизняних періодичних друкованих видань за передплатою», оприлюднений 8 липня 2015 р. Цей документ передбачає різке підвищення вартості доставки преси за передплатою національним оператором поштового зв’язку «Укрпошта» для практично всіх видань, які мають найбільшу аудиторію — практично вдвічі, а іно-ді — на понад 120%. При цьому чим видання має більше сторінок (а отже, більше інформації для читачів) — тим більший відсоток подорожчання. Що є нонсенсом з усіх можливих точок зору (або дуже прикрою помилкою).

Ми поділяємо і розуміємо турботу менеджерів ПАТ «Укрпошта» про прибутковість підприємства, проте вимушені рішуче засудити запропоноване в односторонньому порядку рішення про підвищення вартості доставки, адже воно здійснюється без належного аналізу наслідків та як наслідок — врозріз з інтересами вітчизняного медіаринку та інформаційними потребами держави.

З моменту оприлюднення проекту наказу УАВПП, Національна спілка журналістів України та безпосередньо редакції газет вимагають від розробників призупинити прийняття проекту, надати докази його обґрунтованості та виробити альтернативне рішення, що дозволить вирішити проблеми ПАТ «Укрпошта» та надасть можливості для розвитку продажів українських газет та журналів як за передплатою, так і в роздріб. Попри протести видавців, Міністерство інфраструктури погодило проект зазначеного вище наказу, навіть без публічних обговорень з видавцями та, вочевидь, без уважного вивчення власної ж методики розрахунку нового тарифу. Ми наполягаємо, що не може бути подорожчання різним для однакової ваги та розміру вантажу, який перевозиться. Ба навіть більше. Адже робота з доставки трьох видань виконується більша, ніж для одного видання. На жаль, на запити щодо обґрунтованості саме такого підвищення ми отримуємо лише відписки та кожного разу іншу цифру запланованого підвищення, що, однак, не відповідає дійсності.

Ми вимушені вимагати, шановний Арсенію Петровичу, вашого особистого втручання та недопущення прийняття проекту наказу у поточній редакції адже:

♠ Документ містить серйозну методологічну помилку — не може доставка тоненької (переважно рекламної) газети подорожчати вдвічі менше, аніж доставка інформаційно насиченої газети на 24 шпальтах!

♠ Документ не враховує потреби держави в інформаційній сфері та створює нові загрози для інформа-ційної безпеки. Неминуче подорожчання преси, яке відбудеться внаслідок підвищення тарифів «Укрпошти» на доставку, плюс вкрай важке економічне становище переважної більшості передплатників та читачів газет (а це, як відомо, люди старшого віку) просто «вб’є» українську незалежну пресу, а особливо — місцеві газети. Причому постраждають саме ті видання, які є найбільш цінними для споживача — видання з великою кількістю сторінок та інформації (а не реклами), ті, які отримують більшу частину доходів саме від продажу тиражу (а не реклами)! У рік, коли країна планує проводити роздержавлення комунальних газет і коли інформаційна війна продовжує залишатись гострою, на наше переконання, вкрай не на часі перекладати на плечі громадян вирішення питання неефективності роботи «Укрпошти» у сегменті друкованих ЗМІ. Це питання потрібно вирішувати іншим чином.

♠ Підвищення тарифів не має жодного зв’язку зі стимулюванням читання в Україні, з підвищенням інформованості населення про реальний стан справ у державі, не гарантує розвитку та покращення якості послуг «Укрпошти». Протягом 2014 — 2015 років значних якісних змін у роботі УДППЗ «Укрпошта» не сталося, хоча у 2013-у відбулося чергове підвищення тарифів, окрім того у 2014-у «Укрпошта» позбавилася «пільгового тягаря», що дозволило підприємству зберегти понад 25 мільйонів гривень. Попри задекларовані домовленості, з боку УДППЗ «Укрпошта» не була реалізована погоджена з видавцями (і безкоштовна для «Укрпошти»!) комунікаційна програма зі стимулювання зворотного зв’язку від споживачів для підвищення якості послуг «Укрпошти» у частині доставки ЗМІ до населення в найбільш проблемних місцях.

♠ Документ розроблено без належного вивчення економічних наслідків підвищення тарифів. З моменту оприлюднення розробники проекту усно та письмово тричі називали різні цифри середнього підвищення (50%; 9 копійок за екземпляр, 53%), при цьому розрахунки, зроблені ДП «Преса» на запит конкретних видавничих будинків, свідчать про підвищення вартості доставки від 80% — 108%, а іноді 120%.

♠ Вимоги про підвищення тарифів не обґрунтовані прозорими розрахунками. Попри заяви керівництва «Укрпошти» про збитковість доставки преси, жоден з неодноразових запитів профільних та громадських організацій щодо обґрунтування розрахунків витрат та опису системи приймання та доставки преси за передплатою не був задоволений. Інформації надано не було, і робота підприємства в цьому аспекті залишається вкрай непрозорою.

Зазначені вище аргументи дають нам підставу вважати, що запропоноване подорожчання призведе до подальшого скорочення тиражів преси, поглибить і без того важку кризу в українських медіа, призведе до закриття частини місцевих видань і не вирішить питання збитковості УДППЗ. Адже частка доходів «Укрпошти» від преси як сегменту ринку не перевищує 8%. Тому підвищення вартості доставки преси просто не може перекрити збитки «Укрпошти» як підприємства.

Особливе занепокоєння викликають ризики подорожчання передплати для місцевої преси. Регіональні видання в 2015—2016 роках очікує низка випробувань: роздержавлення, реалізація завдань державної інформаційної політики, висвітлення місцевих виборів. При цьому «Укрпошта» саме для інформаційно насичених місцевих видань, які є лідерами за аудиторією у більшості регіонів України, планує збільшити вартість доставки на більш ніж 100%. Зменшення тиражів, а тим більше — закриття таких видань «оголює» інформаційний ринок у містах та селищах, чим неодмінно скористаються наші вороги і заповнять цей інформаційний вакуум своєю пропагандою. Скоріш за все, безкоштовною для споживача.

З урахуванням складної економічної ситуації в пресі, а особливо — в місцевій, ми вважаємо підвищення тарифів диверсією для галузі вітчизняних ЗМІ. Яка — підкреслюємо — виконує важливу соціальну та оборонну місію в умовах сучасної України.

Саме тому, шановний пане прем’єр-міністре, ми просимо вас не допустити необґрунтованого підвищення тарифів на передплату, запропонованих вітчизняним монополістом — ПАТ «Укрпошта». А замість цього — знайти альтернативний шлях для виведення УДППЗ «Укрпошта» на роботу без збитків.

Ми вимагаємо публічного обговорення проекту наказу та розмірів запланованого підвищення тарифів за участю видавців, журналістів та під головуванням представнику уряду, а за результатами — внесення коригувань у запропоновану методику розрахунку.

Відкритий лист, який підтримали і Чорноморські новини», зокрема підписали: генеральний директор УАВПП Олексій Погорелов, перший секретар НСЖУ Сергій Томіленко, генеральний директор Федерації роботодавців медійної галузі України Леонід Бігунов, голова Незалежної медіа-профспілки України Юрій Луканов та інші.

Автор: -


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.005
Перейти на повну версію сайту