![]() |
|
![]() |
![]() |
Децентралізація в Україні набирає обертів — створено вже 159 об’єднаних територіальних громад. Це набагато менше від запланованого, хоча набагато більше, ніж прогнозували експерти. У Хмельницькій та Чернівецькій областях план об’єднання громад виконаний на 40%. А от на Одещині створено лише вісім об’єднаних громад — третину від кількості, затвердженої розпорядженням уряду.
Цими днями в Одесі відбувся регіональний громадський форум з питань децентралізації, організатором якого став Democracy Reporting International за сприяння «Київського діалогу», «Реанімаційного пакету реформ» та «Імпакт хаб Одеса», під час якого відомі експерти, суспільні діячі та журналісти ділилися думками щодо реформ.
— Завдяки децентралізації в Україні буде створено фундамент для ефективної системи самоврядування, який сприятиме поверненню влади на місця, дозволить органам місцевого самоврядування якісно і відповідально виконувати свої функції та повноваження, а громадянам — впливати на владу, якій вони довірятимуть. Децентралі-
зація — це ключ до успішного розвитку регіонів, а для того, щоб ці процеси були ефективними та життєздатними, всі зміни потрібно за-кріпити у Конституції», — вважає голова правління Центру політико-правових реформ (ЦППР) Ігор Коліушко.
ЦППР спільно з «Реанімаційним пакетом реформ» розпочав всеукраїнську комунікаційну кампанію «Конституція», мета якої — залучити звичайних громадян до конституційних змін. Одеса — одне із двадцяти міст, де цей проект втілюватиметься.
Стереотипне ставлення українців до свого Основного Закону полягає в тому, що Конституцію мало хто читав, мало хто знає і мало хто живе за її положеннями. За дослідженням, проведеним на замовлення ЦППР, з Конституцією зна-йомі лише 37% населення, з яких 8% читали її повністю і 29% — окремі розділи. Ще 14% читали про Конституцію у ЗМІ. Половина громадян ніколи не читала Основного Закону, тому складається така ситуація, що реальне життя українців далеке від конституційних положень, зокрема про безкоштовні освіту та медицину.
Фахівці та експерти ЦППР опрацювали основні положення реформи для закріплення їх у Конституції, на які можна буде спиратися як на фундамент.
По-перше, необхідно привести територіальний устрій до певних стандартів, де на базовому рівні — громада, на другому — район, на третьому — регіон.
— Ми повинні об’єднати в громади таку кількість населених пунктів і людей, щоб зібраних податків вистачало на утримання шкіл, дитсадків та амбулаторій, — вважає експерт «Реанімаційного пакету реформ» Юрій Ганущак, додаючи, що маленькі, неспроможні громади приречені на вимирання.
По-друге, необхідно наділити села, міста, райони та регіони повноваженнями за принципом субсидіарності, аби вони не дублювалися з державними повноваженнями. Експерти переконані, що потрібно позбавити районні та обласні державні адміністрації функцій виконавчих комітетів, перевівши їх у статус префектур. Префектів, які будуть наділені контрольно-наглядовими повноваженнями за дотриманням Конституції України на місцях, але будуть позбавлені права втручатися в діяльність органів місцевого самоврядування та розподілу бюджету, призначатиме і зніматиме з посад Президент України за поданням Кабінету Міністрів.
Як зауважує з цього приводу перший заступник міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства В’ячеслав Негода, зараз місцеві державні адміністрації, крім функцій виконавчої влади, здійснюють більшу частину повноважень, делегованих їм обласними і районними радами. Час довів, що це дуже неефективно, а тому іншого шляху, ніж формування виконавчих органів обласних і районних рад, з одночасним переведенням місцевих держадміністрацій у статус префектур, нема. «Запропонована модель збалансовує інтереси органів місцевого самоврядування, бо їм надається автономія у прийнятті рішень через власні виконавчі органи, і держави, яка у вигляді префектів, матиме дієвий механізм для збереження унітарності держави, забезпечення територіальної цілісності і незалежності України, її суверенітету, захисту прав і свобод громадян», — додає В’ячеслав Негода.
По-третє, в Конституції має бути закріплене положення про фінансову незалежність громад. Вже з 2016 року місцеві бюджети отримають право на частку загальнонаціональних податків. За словами експерта Івана Лукері, за таких умов кожна громада буде зацікавлена у розвитку, притоці інвестицій, створенні робочих місць.
Ці головні кроки, вважають експерти, забезпечать самодостатність та спроможність громад і нададуть можливості для їх ефективної діяльності.
У контексті порушеної теми цікавими є результати проведеного у жовтні соціологічного дослідження «Децентралізація та реформа місцевого самоврядування». Загалом по Україні менше половини громадян (39%) мають сформоване ставлення про реформу і майже стільки ж (41%) досі не визначилися і не сформували свого ставлення до неї, а 15% стверджують, що їх ця тема не цікавить.
Впевнені у тому, що така реформа «скоріше потрібна» 33,7% населення півдня країни (по Україні — 38,1%), «безумовно необхідна» — 26,5% (20,6%). У тому, що така реформа «скоріше не потрібна» або «безумовно не потрібна» вважають лише 11,6% та 4,7% жителів півдня країни, як і в цілому по Україні.
(Опитуванням, проведеним Київським міжнародним інститутом соці-ології на замовлення програми Ради Європи «Децентралізація та територіальна консолідація в Україні», було охоплено понад дві тисячі мешканців 110 населених пунктів).
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |