ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
Пасажирські перевезення: у кожного своя правда
11.06.2016 / Газета: Чорноморські новини / № 50(21727) / Тираж: 8525

Як уже повідомляли «ЧН», в останній день травня у рамках проекту «Стоп корупції на транспорті» в прес-центрі «Паритет» відбувся «круглий стіл» на тему «Боротьба з незаконним перевезенням пасажирів в Одеській області», в якому взяли участь перевізники, представники громадських організацій, поліції, контролюючих органів, державної влади та місцевого самоврядування (див. газету за 4 червня).

Як показало обговорення, одеських транспортників найбільше турбує присутність на ринку нелегальних перевізників, які не лише шкодять бізнесу тих, хто працює в рамках законодавчого поля. Нелегали ще й потенційно небезпечні для самих пасажирів. Мовляв, задля гнучкості графіку та швидшої доставки у кінцеву точку, вони нехтують правилами дорожнього руху, зокрема часто перевищують швидкість, а також порушують права клієнтів, які мають пільги в оплаті проїзду (пенсіонерів, інвалідів та інших).

Як показало обговорення, одеських транспортників найбільше турбує присутність на ринку нелегальних перевізників, які не лише шкодять бізнесу тих, хто працює в рамках законодавчого поля. Нелегали ще й потенційно небезпечні для самих пасажирів. Мовляв, задля гнучкості графіку та швидшої доставки у кінцеву точку, вони нехтують правилами дорожнього руху, зокрема часто перевищують швидкість, а також порушують права клієнтів, які мають пільги в оплаті проїзду (пенсіонерів, інвалідів та інших).

Офіційні перевізники стверджують, що мають безліч доказів порушень з боку їхніх нелегальних конкурентів. На декого — цілі досьє. Щоправда, користі від цього ніякої. «У нелегального перевізника лише один (в кращому випадку — два) мікроавтобус, при цьому, зазвичай, він перероблений зі старого та ще й вантажного. Водії порушують швидкісний режим. Позначка на спідометрі у них зашкалює за 130 км/год. Ми ж рухаємося зі швидкістю, що не перевищує 90 км/год. Я не раз збирав інформацію щодо нелегальних перевізників на нашому маршруті і передавав дані у відповідні органи. Але історія моїх звернень завжди однакова: там обіцяють все перевірити, потім звітують, що порушника оштрафували. А через деякий час вже знайомі мені обличчя знову на рейсі», — поскаржився Алім Білалов, член профспілки транспортників Одещини, інженер з безпеки руху одного з транспортних підприємств Савранського району (і, до речі, ініціатор цього обговорення. — Прим. авт.).

Розмірковуючи щодо того, чому, попри всі правові та безпекові підстави прибрати з ринку нелегальних перевізників, вони все ж існують і досить активно працюють, Алім категоричний: значить, це комусь вигідно. А вигідно це може бути, на його думку, лише контролюючим органам. Вони, впевнений транспортник, замість того, щоб покласти край незаконному бізнесу, його просто покривають, отримуючи за це неправо-мірну винагороду.

«Контролюючі структури дозволяють це. Всі, хто причетний — транспортна інспекція, податкова, дорожня поліція... Не виключено, що і відділ боротьби з економічними злочинами, який теж покликаний покласти край нелегальному бізнесу. Як може перевізник бути зареєстрованим як звичайний приватний підприємець? Чому в нас це дозволено? Чому так просто можна завдавати бюджетам величезної шкоди?» — обурюються колеги Алі-ма Білалова з інших районів. Приватний підприємець, наголошують вони, сплачує до бюджету мінімальні внески, заробляючи при цьому величезні гроші, які не оподатковуються. Для офіційних же перевізників розмір податків зашкалює.

Скажімо, на підприємстві, яке представляє Алім, працює 40 осіб. За рік колектив сплачує близько півтора мільйона гривень податків. «Я виплачую зарплату, податки і збори, все, що передбачене законодавством. Кому я це все віддаю? Державним структурам, які дозволяють процвітати нашим нелегальним конкурентам», — зауважив інженер. До речі, штрафи для нелегальних перевізників не такі вже й великі — максимальний десь 1700 гривень. А це, за словами транспортників, зовсім не гроші: половина рейсу. І сплатити такий штраф, кажуть, точно простіше, ніж працювати у законодавчому полі.

Зі свого боку, у поліції відкидають усі закиди щодо можливого покривання нелегальних перевізників. «Якщо водій не порушує правил дорожнього руху, зупиняти його ми не маємо права. Підставою для перевірки може послужити відповідне подання від «Укртрансбезпеки», органів місцевої виконавчої влади чи інших контролюючих інституцій», — пояснив Руслан Сокіл, представник патрульної поліції. Отож знову постає питання до організаторів перевезень — міського та обласного транспортних управлінь. Їхня позиція відома: вони проти нелегальних перевізників на всі 100% і борються з ними. Результат бачать усі.

Дискусія тривала більше двох годин. Всі претензії, зауваження і рекомендації щодо впорядкування пасажирських перевезень на Одещині та реального усунення з ринку нелегалів організатори «круглого столу» обіцяли передати голові ОДА Міхеілу Саакашвілі. Згадали і Президента, який, казали, в курсі проблеми. «Коли більш як півроку тому в Одесу приїжджав Петро Порошенко, на зустрічі з керівниками всіх підрозділів області я набрався сміливості і порушив проблему нелегальних перевезень. Таксі — 95% ринку, вантажний транспорт — 40—50%, автобуси — 30—40%. Президент обіцяв навести лад. Але сьогодні, я просто стверджую це, вся вертикаль влади щодо нелегальних перевезень бездіяльна. Чому я тоді повинен платити податки, якщо мені значно простіше, аби утримати на плаву свій колектив, перейти в нелегальне русло?!» — обурювався Алім Білалов. І так, як він, думає багато хто з його колег.

Як справляться чиновники з подібним викликом і чи наведуть таки лад з перевезеннями в Одесі та області — побачимо з часом.

Автор: Іванна ДЕРЕВ’ЯНКО


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.009
Перейти на повну версію сайту