![]() |
|
![]() |
![]() |
Держфінінспекцією в Одеській області проведено державний фінансовий аудит діяльності Одеської дирекції УДППЗ «Укрпошта» за 2014-2015 роки.
Згідно з даними фінансової звітності, протягом дослідженого періоду фінансовим показником діяльності був чистий прибуток 404 тис. грн на 1 січня 2014 року і збиток у розмірі 1974,4 тис. грн на 31 грудня 2014 року. Чистий прибуток на 31 грудня 2015 року склав 11349,7 тис. гривень.
За результатами аудиту встановлено ряд чинників як зовнішнього, так і внутрішнього характеру, що мали негативний вплив на повноту отримання підприємством доходів.
Серед зовнішніх факторів, які негативно вплинули на фінансові результати, – наявність значної кількості операторів поштового зв’язку, які витісняють Одеську дирекцію УДППЗ «Укрпошта» з ринку послуг, залишаючи їй як національному оператору доставку поштових відправлень до населених пунктів, віддалених від обласних та районних центрів. А це призводить до збільшення витрат і втрати доходів.
Найбільшими конкурентами Одеської дирекції на внутрішньому ринку є «Нова пошта», «Міст Експрес», «Інтайм».
Основною перевагою конкурентів є швидкість доставки, схоронність відправлень, конфіденційність, гнучка система ціноутворення, активне застосування електронних засобів передавання інформації, перерахування коштів по всьому світу.
Внаслідок підвищення конкуренції Одеська дирекція втрачає монопольне становище на ринку поштових послуг та потенційні доходи. Так, за 2014-2015 роки було недоотримано доходів у сумі 25701,3 тис. грн (у 2014 році – 16255,4 тис. грн, у 2015 році – 9445,9 тис. гривень).
Мережа Одеської дирекції налічує 634 відділення, з них 485, або 76,5%, – в сільській місцевості. УДППЗ «Укрпошта» як національний оператор поштового зв’язку виконує соціальну функцію та на відміну від конкурентів, які відкривають свої відділення у містах і райцентрах, надає послуги у найвіддаленіших селах, що збільшує витрати підприємства.
Витрати на утримання мережі об’єктів поштового зв’язку, насамперед на проходження по дільницях і перевезення відправлень, не залежать від обсягів пошти і, відповідно, від доходів, а різке збільшення вартості ПММ, індексація заробітної плати унеможливлюють досягнення з економії. Тому у 2014 році діяльність Одеської дирекції була нерентабельною та збитковою (зазнано збитків у сумі 1 млн 974 тис. гривень).
Витрати на перевезення пошти у 2015 році зросли порівняно з 2013 р. на 3692,2 тис. грн у зв’язку з інфляційними процесами.
В результаті аудиторського дослідження внутрішніх факторів спеціалісти Держфінінспекції встановили неефективність прийнятих управлінських рішень щодо операцій, пов’язаних із формуванням доходів від основних видів (напрямів) діяльності, інших операційних доходів.
Так, доходи за послуги з відправки письмової кореспонденції за допомогою маркувальної машини склали за 2014 рік 2432,5 тис. грн, за 2015 рік – 1984 тис. грн. Суми наданих Дирекцією актів щодо послуг за допомогою маркувальних машин склали за 2014 рік 629,7 тис. грн, за 2015 рік – 1428,6 тис. гривень. Таким чином, в Одеській дирекції відсутні акти наданих послуг на загальну суму в 2358,3 тис. грн за 2014-2015 роки.
При вибірковому порівнянні сум внесених авансів на прийняту письмову кореспонденцію, оплачену за допомогою маркувальної машини, та списаних коштів на підставі актів виконаних робіт, була виявлена невідповідність – сума за актами виконаних робіт перевищує суму за реєстром згрупованих приймань на 27 тис. гривень.
Однією зі складових доходів Одеської дирекції УДППЗ «Укрпошта» є надходження від надання послуг із приймання платежів за житлово-комунальні послуги та спожиті газ і електроенергію.
За інформацією Одеської дирекції, приймання платежів здійснювалося за 40 договорами, укладеними з юридичними особами, на користь яких приймалися платежі. Відповідно до умов договорів, плата за послуги розрахована у відсотках до суми прийнятих на користь замовників платежів.
У 2014 році та 8 місяців 2015 року платежі від населення за газопостачання приймалися у відділеннях поштового зв’язку відповідно до договорів, укладених з районними управліннями експлуатації газового господарства. Комісійна винагорода становила 1% від суми прийнятих платежів. З 1 вересня 2015 р. приймання платежів за газопостачання здійснювалося згідно з Договором, укладеним між Одеською дирекцією УДППЗ «Укрпошта» та ТОВ «ОДЕСАГАЗ-ПОСТАЧАННЯ». Комісійна винагорода становила 0,7% від суми прийнятих платежів.
В результаті внесення змін до Порядку проведення розрахунків за спожитий природний газ, затвердженого постановою КМУ (30.09.2015; №792), та внесення змін до договору в частині зменшення розміру винагороди за приймання платежів з газопостачання до 0,7% від суми прийнятих платежів, Одеською дирекцією протягом жовтня-грудня 2015 року недоотримано 166,1 тис. гривень.
Також складовою доходів дирекції УДППЗ «Укрпошта» є надходження від торговельної діяльності, які в загальному обсязі надходжень у дослідженому періоді складали майже 5 відсотків.
Чисті доходи від торговельної діяльності за 2014 рік виконані на 77,5% та складають 6834,1 тис. грн, недоотримано доходів у сумі 2 млн гривень.
Основною причиною невиконання доходів від комісійної торгівлі є відсутність належного контролю з боку начальників центрів поштового зв’язку за реалізацією товарів та накопичування його на складі.
Наприклад, при проведенні інвентаризації на складах Одеської дирекції за адресою: м. Одеса, вул. Середньофонтанська, 26 встановлено залишки побутової хімії на суму 522 тис. гривень.
Подальша реалізація товарів за договорами комісій здійснюється у ВПЗ та листоношами на доставних дільницях, що передбачено посадовими інструкціями листонош. За 2014-2015 роки було скоєно чотири напади на листонош та завдано матеріальної шкоди на суму 46 тис. гривень.
Також за досліджений період здійснено 50 крадіжок і завдано збитків на суму 370 тис. гривень.
Протягом 2015 року спостерігалася неритмічність постачання товарів за централізованими договорами, у зв’язку з чим Одеська дирекція недоотримала товару за договорами комісії на суму 1940 тис. грн та недоотримала доходів на суму 432,6 тис. грн, а за договорами купівлі-продажу недоотримала товару за договорами комісії на суму 1404 тис. грн та недоотримала доходів на суму 292,5 тис. гривень.
Протягом 2014 року Одеською дирекцією на порушення п. 4.1 Порядку руху грошових коштів на поточних рахунках в УДППЗ «Укрпошта», затвердженого наказом УДППЗ «Укрпошта» № 370 від 21 травня 2012 року, недоотримано коштів на загальну суму 21,59 млн гривень.
Наявність сум сумнівної дебіторської заборгованості поряд із наявністю сум кредиторської заборгованості є фактором ризику, що може призвести до втрати активів підприємства.
Через порушення контрагентами умов укладених договорів Одеською дирекцією недоотримано за досліджений період коштів у загальній сумі 217,8 тис. гривень.
Сума збитків від невиконання умов договорів контрагентами у 2014 році склала 9,9 тис. гривень.
Витрати Одеської дирекції складають за 2014 рік 148035,7 тис. грн, за 2015 рік витрати зросли та склали 178460,3 тис. гривень.
Так, за досліджений період виявлено порушень з нарахування та виплати заробітної плати на загальну суму 2277,4 тис. гривень.
Безпідставні витрати Одеської дирекції УДППЗ «Укрпошта» з відшкодування витрат на відрядження склали 107,5 тис. гривень.
Слід зазначити, що УДППЗ «Укрпошта» у 2012 році придбало GPS-модулі та перерозподілило їх між дирекціями.
Станом на 01.01.2016 року за бухгалтерським обліком налічується 140 GPS-модулів, які придбані у 2012 році, на загальну суму 485 тис. грн, з яких установлено 102. 38 GPS-модулів знаходяться на складі.
Однак Одеська дирекція не користується послугами з передавання даних мережами безпровідного зв’язку, таким чином можна вважати, що кошти на придбання GPS-модулів у сумі 485 тис. грн використані неефективно.
Перевіркою видатків Одеської дирекції УДППЗ «Укрпошта» на проведення ремонтно-будівельних робіт та розрахунків з підрядними організаціями за період 01.01.2014 року по 31.12.2015 року встановлено завищення вартості та обсягів виконаних робіт на загальну суму 15,3 тис. грн, що призвело до матеріальної шкоди (збитків), завданих УДППЗ «Укрпошта» підрядною організацією ТОВ «Мультигруп».
За результатами дослідження з метою підвищення ефективності управління майном, покращення фінансових результатів діяльності підприємства надано низку рекомендацій.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |