ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
Вступ до вишу: вісім основних змін
07.07.2016 / Газета: Чорноморські новини / № 57(21734) / Тираж: 8525

На вступників у вищі навчальні заклади в 2016-у чекає вісім базових змін, що відрізнятимуть нинішній вступний рік від попередніх. Про них під час регіональної наради-семінару з питань організації і проведення прийому на навчання вступників розповіла перший заступник міністра освіти і науки Інна СОВСУН.

«Новий зміст»: новий перелік галузей і спеціальностей

Цього року здійснюється набір за новим єдиним переліком галузей і спеціальностей, затвердженим у 2015-у.

«Раніше абітурієнт вступав на вужчу спеціальність, що обмежувало можливість змінити освітню траєкторію в майбутньому. Крім того, ця зміна відкриває нові можливості вишам для розробки власних освітніх програм», — підкреслила Інна Совсун.

«Рівність прав громадян»: вступ тільки за конкурсом

Повністю прибрана норма про позаконкурсний вступ, яка суперечила Конституції України, а також про цільовий прийом. Отже, всі учасники вступної кампанії проходитимуть конкурсний відбір.

Водночас, є категорії громадян, котрі з об’єктивних причин потребують підтримки держави. Ці абітурієнти вступатимуть за конкурсом, але на основі інших видів вступних випробувань. Так, окремі категорії громадян мають право:

вступу за співбесідою;

вступу за квотами та вступними іспитами;

вступу за особливим порядком складання вступних іспитів та квотами для мешканців тимчасово окупованої території;

вступу за особливим порядком складання вступних іспитів для мешканців непідконтрольної території та населених пунктів, у яких нема умов для здійснення стабільного освітнього процесу.

Під час регіональної наради-семінару директор департаменту вищої освіти МОН Олег Шаров зазначив, що вступ за співбесідою здійснюватиметься лише для тих категорій громадян, перед якими держава в неоплатному боргу, а саме:

учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілі від Чорнобильської катастрофи, що внаслідок катастрофи стали інвалідами, хворі внаслідок її на променеву хворобу та ті, що закінчили середні й професійно-технічні навчальні заклади з відзнакою або тільки з відмінними оцінками;

особи, які стали інвалідами внаслідок поранень, каліцтва, контузії чи інших ушкоджень здоров’я, одержаних під час участі в масових акціях громадського протесту в Україні з 21.11.2013 р. по 21.02. 2014 р. за євроінтеграцію та проти режиму Януковича (Революція Гідності), за умови їх звернення за медичною допомогою у період з 21.11.2013-го по 30.04.2014-го;

визнані інвалідами війни відповідно до пунктів 11—14 статті 7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (військовослужбовці, резервісти, військовозобов’язані, працівники силових структур, учасники добровольчих формувань та волонтери).

Вибирати між конкурсним відбором за результатами ЗНО та вступними іспитами, а також розраховувати на вступ за квотами на основі базової загальної середньої освіти та повної загальної середньої освіти можуть такі вступники:

особи, які мають захворювання, що можуть бути перешкодою для проходження зовнішнього незалежного оцінювання;

діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, особи з їх числа;

особи, звільнені з військової служби (у тому числі демобілізовані) після 30 листопада 2015 року;

особи, яких законом визнано учасниками бойових дій та які захищали незалежність, суверенітет і територіальну цілісність України, брали участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, в тому числі ті, що проходять військову службу (крім військовослужбовців строкової служби) в порядку, визначеному положеннями про проходження військової служби громадянами України.

Обсяг квот визначатимуть університети на власний розсуд. Міністерство освіти і науки встановило лише максимальний поріг, а саме: ВНЗ на території Донецької та Луганської областей можуть відвести під квоти до 30% від державного замовлення, всі інші виші — 10%.

Перелік документів для вступників, які мають право на зарахування за співбесідою, на зарахування в межах встановлених квот та на першочергове зарахування, можна знайти на сайті http://old.mon.gov.ua.

«Адресність держзамовлення»: місце йде за вступником

Завдяки цьому нововведенню місця у ВНЗ приноситимуть вступники, які їх вибороли.

«Торік ми випробовували подібну модель, коли обсяг місць держзамовлення в університеті коригувався відповідно до популярності у студентів з вищими балами ЗНО. Тоді відбулося укрупнення потоків за державним замовленням, тобто сильніші університети отримали більше місць, менш популярні — менше, що, в принципі, було закладено в основу закону про вищу освіту», — зазначила Інна Совсун.

У 2016 році ця модель реалізовуватиметься при розподілі місць для бакалаврів.

Для вступників з Криму та Донбасу: спрощена система

МОН розробило повноцінну стратегію підтримки вступників з Криму та Донбасу. Особливі умови, наприклад, для абітурієнтів з Донбасу дозволять їм вступати за іспитами в університети, що були евакуйовані з території антитерористичної операції.

У зв’язку з тим, що в минулому році у вступників з Криму та Донбасу були проблеми зі збором потрібних документів, МОН розробило правила, за якими вони зможуть вступати до українських вишів навіть якщо, скажімо, не можуть надати додаток до документа про базову загальну середню освіту тощо.

«Усунення черг»: електронна подача документів

У цьому році прийом документів на вступ за результатами ЗНО здійснюється винятково в електронній формі. Кожен абітурієнт може завантажити свої документи сидячи вдома або у будь-якому іншому місці, де є комп’ютер та доступ до інтернету.

Абітурієнти, які з певних причин не мають можливості подати власні документи в електронному вигляді самостійно, можуть зробити це у визначеному ними вищому навчальному закладі, де спеціалісти разом з ними завантажать документи.

Це допоможе не лише спростити життя вступникам, а й зменшити черги, які щороку були біля прийомних комісій, та зняти непотрібне навантаження з вищих навчальних закладів.

«Профорієнтація»: 15 заяв на 5 спеціальностей

Під час попередніх вступних кампаній абітурієнти мали можливість подавати 15 пакетів документів у п’ять університетів. Відтак, замість того, щоб обирати улюблений напрям, вступник був змушений розподіляти свої заяви між різними спеціальностями в рамках одного університету.

Цьогоріч акцент змінено на профорієнтацію майбутнього студента: абітурієнт може подати 15 заяв на 5 різних спеціальностей за держзамовленням на денну форму навчання у будь-які університети за власним бажанням.

«Якщо майбутній студент хоче стати лікарем і давно визначився зі своїм призначенням, навіщо йому подавати документи на інші напрямки? Логічніше, якщо він подасть усі п’ятнадцять заяв на вибрану спеці-альність у різні університети, чим збільшить свої шанси на вступ. Саме це ми й зробили в цьому році», — пояснила Інна Совсун.

«ЗНО для вступу в магістратуру»: експеримент для спеціальності 081

Поки що це просто експеримент. Експерти, міжнародні організації та дев’ять університетів, що зголосилися взяти участь у цьому пілотному проекті, практично весь рік розробляли тест для спеціальності 081 «Право». До навчальних закладів, які брали участь у розробці, вступ у магістратуру на «Право» здійснюватиметься за результатами зовнішнього тесту.

У майбутньому це дасть можливість забезпечити більш рівні умови для вступників на цю спеціальність, зробити прозорішим вступ до магістратури.

«Мене часто запитують, чи можливо запустити подібний набір і на інші спеціальності. Особисто я вважаю, що при наборі на магістратуру на більшість спеціальностей запровадити подібну систему неможливо. Одна з ключових ідей реформи у сфері вищої освіти — розширення автономії вищих навчальних закладів, що, в першу чергу, стосується розробки освітніх програм. Уніфікований іспит на магістратуру може повністю знівелювати цю автономію. Але є спеціальності, за якими ступінь уніфікації є й має бути високим, наприклад, так звані регульовані спеціальності: медицина, військові фахи тощо. Тобто є перелік спеціальностей, для яких така форма іспиту виправдана і є сенс продовжувати роботу у вибраному напрямку», — зазначила Інна Совсун.

«Вільні траєкторії»: студент управляє своєю освітою

Нинішнього року третій предмет для вступу за результатами ЗНО абітурієнт вибирає з «лінійки» предметів, запропонованих вищим навчальним закладом. Тобто два предмети фіксовано визначає ВНЗ, а третій, з-поміж запропонованих варіантів, — вступник. «Лінійку» на власний розсуд визначають виші.

Це нововведення доповнить новації попередніх років, коли запроваджувався «перехресний вступ», за якого абітурієнт мав можливість вступати до магістратури або на молодшого спеці-аліста за спеціальністю, від-мінною від отриманої під час навчання на бакалавраті. Загалом, усі ці зміни покликані зробити навчання студента віль-нішим у виборі напрямків свого подальшого розвитку.

Детальнішу інформацію можна дізнатися на сайті МОН.

Автор: Відділ зв’язків зі ЗМІ Міністерства освіти і науки України.


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.007
Перейти на повну версію сайту