![]() |
|
![]() |
![]() |
Як уже повідомляли «ЧН», з 8 по 10 липня в Одесі на причалі яхт-клубу морвокзалу сьомий рік поспіль пройде міжнародний фестиваль німого кіно та сучасної музики «Німі ночі».
Тема нинішнього фестивалю — жіноча емансипація, бурхливий розвиток якої якраз припав на 20-і роки двадцятого століття. Емансипація східної жінки, яку соціальний дисбаланс прирікає на торгівлю власним тілом («Богиня»), української машинізованої жінки-робота в період соціальної модернізації («Небувалий похід») та жінки-заручниці в мілітарному суспільстві козаччини («Тарас Трясило»), американської жінки традиціоналістського Півдня («Вітер»), німецької жінки-одиначки в період після-воєнної кризи («Чорний хід») — це розтягнена в віках, але концентрована в десятилітті німого кіно історія небувалого походу жінки на шляху до визволення та віднайдення себе.
У програмі сьомого кінофесту — дві світові репрем’єри українських фільмів, які довгий час вважалися втраченими. Так, стрічка Петра Чардиніна «Тарас Трясило», знята в Одесі в 1926-у, — пишно костюмована історична драма і водночас найдорожчий фільм епохи, був віднайдений лише в 1998 році в сховищах Французької синематеки, де зберігався під назвою «Татари». Сеанс озвучать одеські джазові імпровізатори Андрій Показ та Яків Тарунцов. Головні ролі й ньому виконали найвидатніші зірки українського кіно першої половини ХХ століття Амвросій Бучма, Іван Замичковський та Наталя Ужвій.
Авангардистський експеримент Михаїла Кауфмана «Небувалий похід», що розповідає історії колективізації українського села, довгий час ніким не затребуваний, лише 2015 року вийшов з архівів та був повернутий у культурний обіг завдяки новій музиці, написаній композитором Антоном Байбаковим.
Величну Ліліан Гіш, блискучу драматичну актрису, інженю, ровесницю кіно, музу Девіда Гріффіта, можна буде побачити на екрані в стрічці «Вітер» 1928 року. Сповнену напруги ліричну драму озвучить київський квартет нової музики Supremus.
У створеній режисером-новатором Леопольдом Йєснером німецькій стрічці «Чорний хід» (1921) винайдено цілу низку прийомів, які надалі стануть основою виражальної мови експресіонізму в класичних фільмах Фріца Ланга, Фрідріха Вільгельма Мурнау, Георга Вільгельма Пабста. Похмура хвороблива зображальність картини яскраво відтіняється сугестивною акторською роботою Генні Портен, чи не єдиної не «зірки», а справжньої драматичної акторки німецького раннього кіно. Це фільм-присвята багаторічному учаснику та талісману фестивалю Юрію Кузнецову, учениця якого Юлія Запорожець (Julinoza) озвучить стрічку авторською музикою.
Шедевр китайського психологічного кіно «Богиня» (1934), інспірований європейською соціальною драмою 1920-х, всуціль тримається на неперевершеній грі Жуань Лін’юй, богині китайського кіно, яка, як і Віра Холодна, навічно залишилася 25-літньою, вкоротивши собі віку. Фільм озвучить білоруський акордеоніст Ягор Забєлов, який тріумфально виступив на «Німих ночах» в 2014-у.
Дуже рідко демонстроване та маловідоме британське німе кіно буде представлено психологічним трилером класика Ентоні Асквіта «Котедж у Дартмурі» (1929), який увібрав у себе авангардистські експерименти з монтажем, детективний сюжет та драматизм воістину гічкоківського розмаху. Стрічку на електронних перкусіях озвучить мексиканський дует La Escalera.
На афішах цьогорічного фестивалю — великі кінодіви Сходу та Заходу: Жуань Лін’юй, Наталія Ужвій та Ліліан Гіш, чиє обличчя обрано образом сьомих «Німих ночей».
Нагадаємо, цей фестиваль, заснований у 2010 році Благодійним фондом ім. Івана та Юрія Лип, — єдиний в Україні, що регулярно популяризує архівне німе кіно, супроводжуючи його сучасною музикою.
Не пропустіть, на фестивалі буде чимало цікавого. Щойно стемніє — приходьте до яхт-клубу на морвокзал!
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |