![]() |
|
![]() |
![]() |
Проблема пільгових перевезень пасажирів автомобільним транспортом загального користування завжди стояла гостро. Вона й сьогодні залишається однією з основних причин численних скарг громадян і невдоволення автоперевізників.
Ще до минулого року ті мусили безкоштовно перевозити пільговиків 26 категорій. У Захарівському районі такі преференції мали майже дев’ять тисяч осіб (практично половина населення). І це завдяки тому, що в різні часи парламентом приймалися відповідні закони, які забезпечували соціальний захист багатьох людей. Тож громадяни цим правом активно користувалися.
Компенсувати перевізникам відповідні збитки повинна була держава – через субвенції відповідно до кількості перевезених пільговиків. Але тут виникала інша проблема: хто і як веде облік пасажирів, чи не приписують собі перевізники зайвих заслуг. Адже ані механізму контролю, ані можливості перевірити рівень пасажиропотоку не було.
Про те, що ситуацію треба докорінно змінювати, йшлося давно. Насамперед держава, не витримавши такого соціального навантаження, істотно зменшила кількість пільгових категорій. Тож із 1 червня минулого року право на пільговий проїзд було залишено інвалідам війни (крім інвалідів третьої групи), учасникам бойових дій, інвалідам першої групи та особам, які їх супроводжують, інвалідам другої групи, потерпілим від аварії на ЧАЕС (перша категорія, ліквідаторам аварії на ЧАЕС – друга категорія), дітям-інвалідам, дітям-сиротам, дітям, батьки яких позбавлені батьківських прав, та учням із малозабезпечених сімей. Компенсацію на ці перевезення мав надати державний бюджет. Та виявилося, що навіть такий скорочений варіант пільг у теперішніх умовах для держави обтяжливий. Тож із початку нинішнього року забезпечення безоплатного проїзду в громадському транспорті для окремих категорій громадян залежить від рішень органів місцевого самоврядування. Іншими словами, якщо сільська рада компенсує автоперевізникові вартість квитків, то пільговики матимуть можливість скористатися своїм правом.
Детальний розгляд цього питання став предметом чергової наради у кабінеті голови районної ради В’ячеслава Думитрашка. У ній взяли участь голова райдержадміністрації Дмитро Франчук, начальник управління соціального захисту населення Оксана Кожухар, керівник фінансового управління Валентина Трач та всі сільські і селищні голови району.
Як повідомив В. Думитрашко, проблема пільгового перевезення порушувалася на останній сесії районної ради. Тоді бюджетна комісія запропонувала відкласти розгляд питання про виділення коштів (52,6 тис. грн) на погашення заборгованості перед автоперевізниками і відпрацювати власний механізм контролю за їх використанням. Адже йдеться про фінанси, що будуть виділятися з місцевих бюджетів, і жоден сільський чи селищний голова не збирається кидати їх на вітер.
Увесь час, що минув після сесії, Оксана Кожухар разом з Валентиною Трач працювали над створенням районної програми щодо компенсації за пільгове перевезення окремих категорій громадян. Крім цього, було розроблено єдиний зразок спеціального талону, за яким пільговик матиме право на безкоштовний проїзд. Він буде дійсний лише за наявності посвідчення і не передаватиметься іншим особам. У талоні зазначатиметься прізвище, ім’я та по батькові пільговика, серія і номер його паспорта, точки відправлення і призначення, а також ставитиметься печатка і підпис відповідальної особи сільради, яка видала цей проїзний документ.
Ознайомлюючи учасників наради з проектом районної програми, Оксана Вікторівна навела дані щодо кількості громадян району, які на сьогодні можуть користуватися пільгами в автомобільних перевезеннях. Ця статистика потрібна, щоб лідери громад мали уявлення про кількість таких категорій у конкретній сільраді та, відповідно, обсягів фінансування. Отже, за даними УСЗН, в районі проживає 41 інвалід війни, 129 учасників бойових дій (у Другій світовій війні, в зоні АТО, афганці), 2542 пенсіонери за віком, 898 інвалідів, 95 ветеранів військової служби та ветеранів органів внутрішніх справ, 22 потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи та 1114 дітей з багатодітних сімей. Саме ці категорії мають право на безкоштовний проїзд за нинішнім законодавством.
Слід сказати, що рішення про фінансування пільгових перевезень приймаються сільськими та селищними радами. Депутати місцевого рівня також можуть як розширити список пільговиків, так і скоротити його. На пропозицію лідерів громад у Захарівському районі вирішено сформувати єдиний список категорій для безкоштовного перевезення. Безпосередньо під час наради було визначено коло пільговиків, які потребують першочергової підтримки. Передусім це інваліди війни, учасники бойових дій, пенсіонери за віком (старші 70 років), інваліди першої групи та інваліди з дитинства, а також потерпілі від аварії на ЧАЕС першої та другої категорій. При цьому пільговий проїзд можна здійснити тільки один раз на тиждень. Решті громадян доведеться оплачувати проїзд у повному обсязі. Це питання буде ще розглядатися на сесіях сільських та селищних рад, і остаточне рішення прийматимуть депутати.
– Сподіваюся, що такий механізм обліку та контролю в галузі пасажирських перевезень дасть нам адекватну картину стану справ у цій галузі, – сказав на завершення наради В. Думитрашко. – Адже йдеться про виділення коштів із бюджетів громад і тут не може бути марного витрачання грошей платників податків.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.007Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |