Цього тижня в ефірі студії «112 канал» очільник Одеської обласної державної адміністрації заявив, що вдоволений роботою Одеської митниці. «До цього часу – заходить корабель, 50 тисяч доларів йшли начальнику митниці, 50 тисяч – СБУ, і 50 тисяч – обласній адміністрації, зараз – нуль, – заявив він. – Я цим вдоволений, керівниця митниці цим вдоволена, а органи безпеки не вдоволені цим дуже, бо їх не поміняли і вони виють як голодні вовки»...
Справді, митниця два десятиліття була невичерпним джерелом незаконного збагачення різних посадовців. Хабарі та «подяки» були майже нормою. Автор і сам неодноразово чув від митних брокерів комерційних компаній – імпортерів про «чорні тарифи» на розмитнення вантажів. Щоправда, ані розподіл цих сум, ані відсоток, який брали ті чи інші структури, досі ніде не публікувалися, – Міхеіл Саакашвілі оприлюднив їх уперше. Тож і достовірність цих тверджень є справою його совісті.
Але вдоволення теперішніми результатами роботи Одеської митниці у пана Саакашвілі, здається, ґрунтуються на хибній інформації. «Одеські вісті» неодноразово публікували витяги зі звітів територіального управління Рахункової палати по Одеській, Миколаївській та Херсонській областях про аудит діяльності місцевих органів ДФС. Останній такий звіт був надрукований минулого тижня («Потерпає державний бюджет», № 71 за 10 вересня 2016 року). Згідно з цією інформацією, за 2014 – 2016 роки Одеська митниця недодала до державного бюджету один мільярд сто тридцять мільйонів гривень митних платежів. Можливо, всі збитки є наслідками попередників?
Лише з листопада 2015 року по лютий 2016 року, коли Одеську митницю вже очолювала Юлія Марушевська, внаслідок невірного визначення митної вартості до держбюджету не надійшло 6,8 млн гривень. За той самий період держава недорахувалася ще 1,2 млн гривень із причини оформлення товарів за цінами контракту. Щоправда, це не є абсолютно незаконним, бо право на таке оформлення заради прискорення розмитнення ДФС має. Але це ще не все. Рахункова палата встановила низку порушень статті 261 Митного кодексу, що спричинили збитків іще на 2,6 мільйона гривень, а з причин неналежного контролю за класифікацією товарів – 3,3 мільйона гривень. У мене в сумі вийшло 13 мільйонів 900 тисяч гривень, або півмільйона доларів за поточним курсом. Людині важко збагнути масштаби цифр, особливо коли бюджет родини за все життя не складає і половини такої суми. Лише за ці кошти можна було б взути і вдягнути в польову форму весь особовий склад 28-ї окремої механізованої бригади. Або придбати 140 найдорожчих тепловізорів ATN THOR-HD 384. Або забезпечити 300 бійців сухим пайком на кожний день впродовж року. Нагадаємо, що дорогу Одеса – Рені планувалося ремонтувати за доходи Одеської митниці, але згодом по кошти довелося звертатися до обласного та державного бюджетів. То може варто було б закрити дірки на митниці, ніж жебракувати під Кабміном?
Але це ще не все. Ввезення на територію України деяких підакцизних товарів згідно з п. 213.3 Податкового кодексу звільняється від оподаткування. Зокрема, не оподатковується ввезення на митну територію України сировини для виробництва тютюнових виробів. Але ця норма діє лише за умов, що сировина надалі буде використовуватися імпортером для виготовлення підакцизного товару. Саме митниця повинна забезпечити контроль за обігом тютюну, перевіряючи наявність у імпортера ліцензії на право виробництва і реалізації тютюнових виробів. Однак Одеська митниця надала податкову пільгу одному з імпортерів, що не мав такої ліцензії. Чи були ці преференції надані імпортеру за оприлюдненими Міхеілом Саакашвілі прейскурантами – по 50 тисяч на трьох, чи це сталося через непрофесійність реформаторської команди митниці, сказати важко. Але збитки, яких зазнала держава, склали 26,7 мільйона гривень лише акцизного податку і 5,3 мільйона ПДВ.
«Я б заплатив, але ж нема нікого в митниці», – казав Абдула у фільмі «Біле сонце пустелі». Здається, «Відкритий митний простір», так гучно розрекламований головою Одеської ОДА, вже давно запроваджений – митний кордон відкрито для всіх. І пам’ятником «успішної реформи» височить над морськими воротами України розвалений морвокзал.
© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.006Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |