![]() |
|
![]() |
![]() |
В Одесі пройшли восьмі щорічні Рішельєвські академічні читання на тему «Актуальні питання впровадження нового законодавства про державну службу». Організовані вони Національним агентством України з питань державної служби, Національною академією держуправління при Президентові України та Центром адаптації державної служби до стандартів Європейського Союзу спільно з Одеською міською радою у рамках робочої групи (панелі) «Реформа державного управління», тематичної платформи «Демократія, належне врядування та стабільність», ініціативи ЄС «Східне партнерство».
Відкрив Рішельєвські академічні читання голова Нацагентства України з питань державної служби Костянтин Ващенко, який привітав учасників і виступив з доповіддю «Концептуальні засади модернізації професійного навчання державних службовців у контексті реформування державної служби в Україні». З вітальним словом також звернулися заступник керівника Апарату Верховної Ради Олександр Мартиненко, заступник міністра Кабінету Міністрів Володимир Федорчук, Одеський міський голова Ген-надій Труханов, директор Одеського регіонального інституту держуправління НАДУ при Президентові України Микола їжа, голова державної служби Республіки Польща Доброслав Довіат-Урбанські, голова комісії з питань державної служби Республіки Азербайджан Бахрам Халілов та експерт Французької національної школи управління ENA Жак Руд'єр.
Ключовою темою пленарного засідання було питання побудови ефективної системи управління персоналом на державній службі та професійного навчання держслужбовців у контексті реформи державного управління. Особливу увагу доповідачі приділяли створенню професійного, політично неупередженого, відповідального інституту державної служби на основі принципів належного врядування та кращого досвіду держав-членів ЄС, перетворення його на ефективний інструмент безперервного і стійкого розвитку країни. Ще одна важлива тема дискусії — посилення ролі вищих навчальних закладів у підготовці професійних кадрів для органів державної влади.
Під час роботи у трьох секціях експерти та практики розглянули основні тенденції та кращі практики реформування державної служби у країнах Східного партнерства, напрямки вдосконалення кадрового менеджменту в органах влади, а також актуальні питання магістерської підготовки держслужбовців за спеціальністю «Публічне управління та адміністрування». Крім того, у рамках роботи третьої секції було обговорено проект Стратегії підготовки та підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування у сфері європейської та євроатлантичної інтеграції до 2020 року.
Враженнями від восьмих Рішельєвських академічних читань з читачами «Чорноморки» поділився їх багаторічний учасник Дмитро Дзвінчук, директор Інституту гуманітарної підготовки та державного управління Івано-Франківського національного технічного університету нафти і газу:
— Гостинна Одеса вже увосьме приймає Рішельєвські академічні читання. У перші роки форум проходив у стінах Одеської національної юридичної академії, а кілька останніх — в Одеському регіональному інституті держуправління НАДУ при Президентові України. Сьогоднішні читання вирізнялися тим, що у них взяли участь представники всіх країн Східного партнерства: Грузії, Вірменії, Азербайджану, Молдови та Білорусі, а також керівник бюро державної служби Республіки Польща. Такий високий статус цього заходу.
Можемо говорити, що в Україні, попри намагання гальмувати реформи, попри інертність, інфантильність, патерналізм, усе ж зі скрипом реформи йдуть. Одна з найважливіших—реформування державної служби. Це той становий хребет, через механізми якого держава реалізує свої зовнішні та внутрішні функції. Тому від ефективності діяльності органів державної влади та місцевого самоврядування залежить ефективність функціонування держави і державного механізму.
З великими потугами був прийнятий новий закон про державну службу. До цього послуговувалися нормами, ухваленими далекого 1993 року. Кілька разів вносилися нові варіанти. Потім прийняли закон, який так і не вступив у дію. Й ось, нарешті, імплементується новий. Але будь-який закон мертвий, якщо він не реалізується через підзаконні акти. Потрібно змінити десятки і сотні нормативних документів, які регулюють сьогодні державну службу, які приводять до де-концентрації її владних повноважень, адже дедалі більше й більше центральні органи влади, міністерства віддають повноваження на місця. Або ті регулюючі моменти, які реалізувалися через сертифікацію, ліцензування, інші дозвільні процедури — зараз їх просто скасовують. Це правильний підхід. Якраз інструментам впровадження закону про державну службу і були присвячені Рішельєвські читання.
Однією з найважливіших проблем є підготовка сучасного управлінця на державній службі як людини ініціативної, активної, а не бездумного виконавця вказівок, яких чекають зверху. Нині це надзвичайно важливо, бо вказівкою може бути одне — дотримання законності у діях чиновника. Це найважливіший момент, і одна із секцій була присвячена сучасному баченню підготовки фахівців у сфері публічного управління та адміністрування, як зараз називається ця навчальна галузь знань. Я мав виступ, присвячений саме питанню актуалізації активних форм підготовки держслужбовців через тренінги, мозкові штурми тощо. Слід відходити від традиційних форм навчання — монологу лектора і пасивного сприйняття слухачем, адже таке пасивне сприйняття за кілька місяців залишає в пам’яті не більше 5—7%. Тоді як активні форми дають можливість актуалізувати їх у будь-який момент, бо, беручи участь у дискусії, диспуті, обговоренні, висловлюючи власні судження, хай, можливо, вони не є безпомилковими, слухач через такі активні форми має можливість ефективніше засвоїти той матеріал, який необхідний йому для роботи як компетентному фахівцеві в галузі державної служби.
— Пане Дмитре, скажіть, будь ласка, окрім наукової та викладацької діяльності , чи маєте власний досвід у державному управлінні?
— Так, з дев’яностих я управлінець-практик. Працював і в місцевому самоврядуванні — заступником міського голови, й у виконавчій владі — начальником управління освіти облдержадміністрації. Цей практичний досвід зміг пізніше трансформувати через теоретичні узагальнення й ось упродовж останніх 16 років готую кадри для державної служби.
— А ще ви депутат...
— Так, депутат обласної ради п’ятьох останніх скликань. Активно займаюся децентралізацією, питаннями утворення, хочу підкреслити, ефективних, спроможних, економічно самостійних і самодостатніх територіальних громад. Як на мене, це єдиний шлях розірвати ті корумповані вертикальні зв'язки, які сьогодні тисячами ниток поєднують нашу управлінську вертикаль згори донизу.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |