![]() |
|
![]() |
![]() |
УРЯД ІНІЦІЮЄ ПІДВИЩЕННЯ З 1 СІЧНЯ 2017-ГО МІНІМАЛЬНОЇ ЗАРПЛАТИ ІЗ 1600 (СТАНОМ НА ГРУДЕНЬ 2016-ГО) ДО 3200 ГРН
Уперше за роки незалежності розмір мінімальної зарплати зрівняється з прожитковим мінімумом для працездатних осіб. Скажімо, у вересні 2015-го після чергового підвищення соцстандартів мінімальна зарплата складала лише 47,3% прожиткового мінімуму, у травні 2016-го — 47,7%. Якщо у січні 2014-го співвідношення мінімальної та середньої заробітних плат становило 38,5%, то у травні 2016-го — 29,1% (за рекомендаціями Міжнародної організації праці, таке співвідношення має становити не менше 50%, у країнах ЄС — 60%).
Мляве зростання соціальних стандартів виштовхувало дедалі більше працюючих українців за межу бідності, звужувало споживчі можливості населення. Тому уряд запропонував Верховній Раді розглянути три новації. По-перше, одразу вдвічі підвищити мінімальну зарплату. По-друге, встановити тарифний розряд єдиної тарифної сітки у розмірі 1600 грн. По-третє, скасувати прив’язку розрахунку посадових окладів до мінімальної зарплати. Таким чином прибирається ситуація встановлення невиправдано високих зарплат для деяких груп держслужбовців, відновлюється соціальна справедливість.
Володимир Гройсман, прем’єр-міністр:
— Ми забезпечимо в країні двократне збільшення мінімальної заробітної плати. Це означає єдине, що з 1 січня жоден громадянин України не буде отримувати менше, ніж 3200 грн. Ця ініціатива попередньо була обговорена з Президентом України, представниками фракцій коаліції парламенту, в уряді і було знайдене спільне рішення, яке дає можливість зробити перші кроки з наведення порядку та оцінки праці українських громадян. Праця українських громадян є недооцінена. Тому потрібно створити систему, за якої працюючі почнуть отримувати належну заробітну плату. Уряд оновив споживчий кошик, який у 2017-у має дорівнювати 3200 грн. Таким чином, вперше за 25 років незалежності мінімальна заробітна плата громадян дорівнює реальному, фактичному і юридичному прожитковому мінімуму. Це абсолютно відповідає нашим можливостям, і ми можемо це забезпечити з 1 січня 2017-го. Ми не просто виконуємо зобов’язання — ми їх перевиконуємо. Це наш обов’язок — виконувати соціальний контракт.
Розпочатий урядом процес реформування системи оплати праці миттєво викликав чимало запитань. Пропонуємо відповіді на найпоширеніші.
Кого стосується підвищення мінімальної заробітної плати?
Підвищення мінімальної зарплати у разі схвалення урядової ініціативи Верховною Радою стосується всіх без винятку працюючих громадян. Із 1 січня 2017 року жоден працівник, у тому числі у бюджетній сфері, не буде отримувати заробітну плату менше 3200 грн на місяць.
Що означає скасування прив’язки розрахунку посадових окладів до мінімальної зарплати?
Зараз оклади окремих категорій службовців розраховуються у мінімальних зарплатах. наприклад, відповідно до закону «Про судоустрій та статус суддів» посадовий оклад судді місцевого суду встановлено у розмірі 10 мінімальних заробітних плат. Отже, якщо мінімальна зарплата зросте на 1600 грн, зарплата судді місцевого суду збільшиться одразу на 16000 грн. Уряд пропонує скасувати таку соціальну несправедливість і підвищувати зарплати всім працюючим рівномірно.
Чи зменшиться кількість отримувачів субсидії на оплату комунальних послуг після дворазового підвищення мінімальної зарплати?
Зростання мінімальної заробітної плати із 1 січня 2017-го до 3200 грн не вплине на розмір субсидії, призначеної в опалювальному сезоні 2016—2017 років.
Коментар віце-прем’єр-міністра Павла Розенка:
— Для розрахунку розміру субсидій у цьому опалювальному сезоні враховуються доходи за 2015-й. Тому в цьому році для людей, які отримують субсидії, це буде позитивний момент — у них просто з’являться додаткові кошти. Корекція розміру субсидій з урахуванням підвищення заробітних плат проводитиметься вже у наступному опалювальному сезоні. Очевидно, що з наступного опалювального сезону люди отримуватимуть трошки менші субсидії, але їхній достаток зростатиме. Ми потроху будемо балансувати цю модель за рахунок збільшення доходів громадян. У наступному році не передбачається збільшення ціни ні на газ, ні на житлово-комунальні послуги.
Чи збільшиться податковий тиск на спрощенців після підвищення зарплатної мінімалки до 3200 грн?
Розмір ставки єдиного податку для «спрощенців» 1-ї та 2-ї груп прив’язаний до мінімальної зарплати. Тобто при збільшенні вдвічі мінімальної зарплати їм доведеться сплачувати більше. Так, але слід зауважити, що, по-перше, зараз середня зарплата по Україні становить 5 тис. грн. Тобто підвищення зарплатної «мінімалки» — перший крок до легалізації реальних зарплат. По-друге, після виходу на пенсію «спрощенцям» сплачується така ж пенсія, як і громадянам, які працювали найманими працівниками. Відтак спрощенці мають відраховувати в ПФ стільки ж, скільки громадяни — наймані працівники.
Чи вплине суттєве зростання мінімальної зарплати на макроекономічну стабільність, зокрема на розкручування інфляції?
Багато років соцстандарти в Україні піднімалися дуже повільно і відставали від реальних темпів інфляції, що провокувало зубожіння населення. Це, у свою чергу, негативно впливало і на економіку через скорочення споживчого попиту. Аби подолати кризові явища в економіці, уряди провідних країн не скорочували, а, навпаки, збільшували соціальні видатки, аби відновити внутрішній попит. В українських реаліях підвищення мінімальної зарплати матиме ще один позитивний ефект — виведення зарплат із тіні і як результат — скорочення дефіциту Пенсійного фонду та обсягів його державної підтримки. Бюджет на наступний рік буде збалансований, тому вмикати друкарський верстат, аби виконати зобов’язання, які випливають з підвищення до 3200 грн мінімальної зарплати, ніхто не буде.
Коментар першого віце-прем’єр-міністра — міністра економічного розвитку і торгівлі (МЕРТ) Степана Кубіва:
— Підвищення з 1 січня 2017 року мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму не позначиться на макростабільності. МЕРТ і Мінфін дали прогноз зростання економіки на наступний рік — 3%, ми чітко зафіксували курс — 27,2 грн/$1 (середній). Ми чітко зафіксували структуру і пріоритети економіки. Я вважаю, що макропоказники, які ми дали на три роки, є прогнозованими і виправданими. Коли ми знизили єдиний соціальний внесок, необхідно витягати заробітні плати з тіні, а не тримати на мінімальних. Чим більше тіньових коштів офіційно задекларовано, тим здоровішою стає економіка.
За матеріалами прес-служби КМУ.
![]() Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |