ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
Волонтерський автопарк стає на облік
27.12.2016 / Газета: Одесские известия / № 102(4925) / Тираж: 18937

Важко переоцінити внесок волонтерів у посилення обороноздатності українського війська. Зокрема вони власним коштом або на зібрані від небайдужих громадян гроші придбали кілька тисяч автомобілів, яких так бракувало армії. Через те, що в перший рік війни нормативне поле не враховувало всіх обставин та особливостей придбання й перевезення таких транспортних засобів із-за кордону та подальшого їх використання силовиками, виникли юридичні колізії, які досі є неврегульованими. Саме про розв’язання цієї проблеми йшлося на нараді міністра оборони України генерала армії України Степана Полторака з волонтерами.

Ця зустріч назрівала давно, та й потребувала офіційного спростування істерія з приводу нібито повального вилучення Військовою службою правопорядку волонтерських авто в районі АТО, яку роздмухали в соцмережах і блогах.

Волонтер Сергій Листопад із БФ «Громадяни майбутнього» розуміє витоки цієї інформаційної хвилі: в оборонному відомстві триває інвентаризація наявного автотранспорту, зокрема волонтерського походження. З її початком знову актуалізувалася проблема щодо автівок, завезених із-за кордону у 2014-2015 роках. Багато які з них не мають повного пакета документів, щоб поставити їх на облік як військовий транспорт. І активісти занервували щодо подальшої долі їхніх дарунків армії. Так само вони порушили питання внесення змін у штати забезпечення частин автотехнікою, аби військові могли легально використовувати волонтерські машини.

– Свого часу машини ми завозили практично під чесне слово: за листами та проханнями, домовленостями на митниці, не проходячи офіційних процедур. Кордон просто відкривали, і техніка заїжджала. А тепер формально ДФС може прийти до кожного з нас і сказати: «Ви завезли 20 авто, тому сплатіть мита й штрафи!» Наприклад, конкретне авто обійшлося нам у три тисячі євро, враховуючи доставку, митнення ж коштувало 17 тисяч. Очевидно, це неправильно, – говорить Сергій Листопад. – Ми пропонуємо, щоб ці автівки поставили на тимчасовий облік із мінімальним пакетом документів. А всю інформацію про них передали для митної амністії. Техніку, що дійшла від нас до отримувача, треба очистити в юридичному сенсі. Звісно, це не стосується машин, куплених для виїздів на полювання, як і тих, що потрапили на сайти автопродажів, де їх там виставили декотрі демобілізовані.

Уже майже рік волонтери користуються цілком законним каналом ввезення закордонної автотехніки для війська. Через Мінсоцполітики волонтерські машини нині розмитнюють як гуманітарну допомогу відповідно до спеціально ухваленого закону. Залишилося щось придумати для автівок «першої хвилі» та одиниць транспорту, зібраних із кількох машин-донорів. Логічним кроком до впорядкування такого автопарку й відмежування від техніки кримінального походження стала звірка документальної бази. На кожен нерозмитнений колісний дарунок потрібно мати акт про те, що машину передали волонтери, і документи про придбання та надання їй номерного знаку. Якщо проблем із документами не існує, то авто одразу переобліковують. Коли ж документів бракує, то ці транспортні засоби перевірять за базами даних Нацполіції й Інтерполу на предмет перебування в розшуку як викраденого.

– Я був ініціатором появи в березні 2015-го наказу керівника АТО про реєстрацію волонтерських авто в районі проведення операції. Тоді машини без номерів їздили фактично куди завгодно. З перевірених торік 1600 машин, за розшуковими базами в Україні та Інтерполі, десять значилися як викрадені. 2016-го ми поставили на наші майданчики 57 машин по всій Україні за неправильну експлуатацію, підроблені документи тощо. 45 із них після перевірок відправили назад у частини, – розповів начальник Головного управління Військової служби правопорядку ЗС України генерал-майор Ігор Криштун. – Нині ми майже 1200 волонтерських машин уже перереєстрували. Залишилося ще близько півтисячі.

– В районі АТО до 31 грудня триватиме процес переобліку військової автотехніки. Командирам не варто його боятися. Якщо втрачено документи на машини, то їм треба вийти на волонтерів, які колись надавали ці авто, і відновити їх, – пояснив начальник управління безпеки дорожнього руху ГУ ВСП ЗС України полковник Ігор Назаренко. – Кількість машин визначає командир частини відповідно до того списку, який за результатами інвентаризації закріплять за частиною. Машини, які не будуть подані на переоблік, ми не облікуватимемо. Адже частину з них уже знищено в результаті бойових дій, а частина автомобілів стали донорами для ремонту інших. Частину автівок демобілізовані повернули волонтерам.

Міністр оборони України Степан Полторак налаштований знайти вихід зі згаданої проблеми спільно з волонтерами. Інвентаризація транспортних засобів, переданих ЗСУ як благодійна допомога, триватиме. До складу відповідних робочих груп залучать волонтерів. Міністр оборони доручив юридичному департаменту МО опрацювати пропозиції щодо нормативного врегулювання порушених проблем.

Автор: Геннадій Карпюк


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.006
Перейти на повну версію сайту