ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
920 гривень чи 5650?
18.02.2017 / Газета: Чорноморські новини / № 16-17(21807-21808) / Тираж: 8525

То яка ж насправді щорічна разова грошова допомога учасникам бойових дій?

Згідно з постановою Кабінету Міністрів № 141 щорічна разова грошова допомога учасникам бойових дій становить 920 гривень. Утім, щодо цієї суми сьогодні точаться дискусії. Так, усупереч державним органам незалежні правозахисники стверджують, що учасники бойових дій мають право на цю допомогу в значно більшому розмірі.

При зверненні до департаменту праці та соціальної політики управління соціального захисту населення Приморського району Одеси, головний спеціаліст відділу персоніфікованого обліку пільгових категорій населення Марина Драганова підтвердила, що, керуючись згаданою урядовою постановою, кожному учаснику антитерористичної операції в 2016 році вони виплачували 920 гривень і для нарахування більшої суми не існує жодних підстав.

Іншу думку має головний спеціаліст Першого одеського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Яна Андреєва:

— Відповідно до Закону України «Про встановлення прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати» мінімальна пенсія за віком та прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, з 1 травня 2016 року становила 1130 гривень, а в 2017-у, згідно із Законом «Про Державний бюджет України на 2017 рік» з 1 травня цей розмір становитиме 1312 гривень. Водночас посилання в законі на те, що грошова допомога виплачується у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів у межах бюджетних призначень, встановлених законом про державний бюджет України, а також на те, що при виплаті одноразової грошової допомоги необхідно керувався урядовою постановою від 02.03.2016 року №141 «Про розмір разової грошової допомоги» є неправильним.

За словами Яни Андреєвої, рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року зазначено, що Закон України «Про Державний бюджет України» є основним фінансовим документом і через своє спеціальне призначення не повинен регулювати відносини в інших сферах суспільного життя. Окрім того, законом «Про державний бюджет» не можна вносити зміни до інших законів України, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, оскільки це створює протиріччя у законодавстві і, як наслідок, призводить до скасування та обмеження прав та свобод людини й громадянина. Конституція України також не надає закону «Про державний бюджет» вищої юридичної сили, ніж сила інших законів.

— Отже, починаючи з 22 травня 2008 року в редакції від 25.12.1998 року відновлено дію частини 5 статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», відповідно до якої розмір грошової допомоги учасникам бойових дій має становити п’ять мінімальних пенсій за віком, — наголосила Яна Андреєва. — Згадане рішення Конституційного Суду має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв’язку з правовідносинами, які виникли внаслідок дій положень статей зазначених законів, що визнані неконституційними, є обов’язковим для виконання на території України й остаточним.

Здійснивши правовий аналіз норм матеріального права, Верховний Суд України у постанові від 10 лютого 2016 року (справа № 537/5837/14-а) сформулював правовий висновок про те, що при визначенні розміру щорічної разової грошової допомоги до 5 травня учаснику бойових дій необхідно керуватися частиною 5 статті 12 Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», якою учасникові бойових дій передбачено щорічно до 5 травня виплату разової грошової допомоги в розмірі п’яти мінімальних пенсій за віком, а не постановою Кабінетів Міністрів «Деякі питання виплати у 2014 році разової грошової допомоги, передбаченої законами «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань».

Ця правова позиція, відповідно до статті 244-2 КАС України, є обов’язковою для всіх суб’єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначені норми права.

От і виходить, що норми постанови Кабміну від 02.03.2016 року №141 «Про розмір разової грошової допомоги» звужують обсяг встановлених Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» прав та пільг учасників бойових дій, а закони України як акти органу законодавчої влади мають вищу юридичну силу, ніж акти Кабінету Міністрів як органу виконавчої влади. Тому ця постанова не може бути застосована при нарахуванні виплат щорічної одноразової грошової допомоги учасникам бойових дій.

Отже, право на отримання щорічної разової грошової допомоги як учасникові бойових дій не може залежати від бюджетних асигнувань і потребує фінансування за рахунок коштів Державного бюджету України. Відтак у 2016 році кожен учасник бойових дій повинен був отримати 5650 гривень, а в 2017-у ця сума (з урахуванням підвищеної мінімальної пенсії за віком та прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність) становитиме 6560 гривень.

На даний час учасники антитерористичної операції подали багато позовних заяв до судових органів України стосовно щорічної разової виплати. Деякі з них вже отримали позитивне рішення. Зокрема, Володимир-Волинський міський суд Волинської області, дослідивши письмові докази, дійшов висновку, що позовні вимоги учасника АТО слід задовольнити повністю. Так, постановою від 3 листопада 2016 року суд визнав протиправними дії управління соціального захисту населення щодо виплати разової грошової допомоги до 5 травня у 2016 році в розмірі, меншому, ніж передбачено ч.5 ст.12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту». Також суд зобов’язав управління соціального захисту населення нарахувати та виплатити бійцеві разову грошову допомогу в розмірі п’яти мінімальних пенсій за віком, згідно з частиною 1 статті 28 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», з урахуванням виплаченої суми. Крім того, судовий збір у розмірі 551,20 гривні було віднесено на рахунок держави.

Довідково. Для вирішення питань щодо отримання одноразової грошової допомоги, а також інших питань соціального захисту учасники АТО мають право на адвоката за кошт держави.

Правову допомогу в Одесі надають у таких установах:

Перший одеський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги: вул. Богдана Хмельницького, 98, тел. (048) 732-18-37;

Другий одеський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги: вул. Коблевська, 40, тел. (048) 726-14-45;

Третій одеський місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги: вул. Отамана Головатого, 1, тел. (048) 723-19-09;

Регіональний центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги в Одеській області: вул. Льва Толстого, 6, тел. (048) 726-22-23.

Єдиний телефонний номер системи без-оплатної правової допомоги: 0-800-21-31-03.

Автор: Підготувала Оксана КАРПЕНКО.


© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2025 S&A design team / 0.004
Перейти на повну версію сайту