У понеділок, 3 квітня, рада директорів Міжнародного валютного фонду ухвалила рішення переказати Україні четвертий транш за програмою розширеного фінансування (EFF) у розмірі одного мільярда доларів.
Одночасно на сайті МВФ опублікований текст документа «Україна: Меморандум про економічну і фінансову політику». А також лист, що уточнює параметри економічного розвитку країни після запровадження торгової блокади ОРДЛО, підписаний президентом, прем'єр-міністром, міністром фінансів та головою Нацбанку нашої держави.
На тому ж сайті опубліковані матеріали місії МВФ з оцінками кредитно-грошової політики, рівня корупції в Україні, а також з рекомендаціями проведення реформ у різних галузях. Ці рекомендації були відомі ще до офіційного опублікування. Додалися хіба що порогові дати і деякі деталі. Але саме ці деталі та дати дають привід для роздумів.
Найжорсткіші терміни з усіх напрямків установлені для земельної реформи. І цьому є пояснення. Граничний термін прийняття закону про обіг зе-мельуже був узгоджений з МВФ. Але Верховна Рада до кінця вересня 2016 року цей закон не прийняла. Більше того, парламент продовжив мораторій на продаж земель сільськогосподарського призначення. А в пресі донині тривають спекуляції на тему про те, що готується масштабна «зрада», в результаті якої народна земля опиниться в руках олігархів.
У новій угоді з МВФ передбачено, що закон про обіг землі повинен бути схвалений до кінця травня нинішнього року, а мораторій втратити силу до кінця грудня. Але це навряд чи відбудеться безболісно. Купівля-про-даж землі відповідно до закону суперечить інтересам чиновників, які в обхід мораторію і закону розподіляють зараз ту ж землю за хабарі. Обсяг таких хабарів виражається в цифрах з багатьма нулями, і це важлива складова загальної корупції.
Не менш важливим джерелом корупції є незавершена «велика приватизація» в Україні. Державні, напівдержавні і приватні (з невеликою часткою держави) індустріальні гіганти є постійним об'єктом скандалів і махінацій з продукцією. Коли менеджери незаконно збагачуються, бюджет недоотримує податки, а величезні кошти виводяться за кордон.
Україна вкотре підтвердила перед МВФ свої зобов’язання приватизувати ці гіганти і прийняти закони, що дозволяють Фонду державного майна проводити ефективні конкурси з їх продажу. Проте терміни, передбачені угодою, навряд чи будуть дотримані.
Підготувати до приватизації «Укрспирт» або регіональні енергорозподільчі компанії до кінця вересня 2017-го на основі чесних конкурсів так само нереально, як до кінця року створити конкурентний ринок сільгоспземель. Причина та ж — опір тотально корумпованої української влади. Зверху донизу і знизу догори.
Корупція і «соціалка»
У МВФ щодо української корупції нема ілюзій. Заходи боротьби з корупцією пропонуються жорсткі. Й українська сторона з ними погодилася. Поки що на папері. В будь-якому разі, наша держава в особі вищого керівництва взяла на себе зо: бов’язання, пов’язані з посиленням повноважень Національного антикорупційного бюро України.
До кінця травня цього року у Верховну Раду повинен бути внесений закон, що дозволяє НАБУ проводити операції під прикриттям, перехоплювати повідомлення в комп’ютерних мережах, прослуховувати телефонні переговори і контролювати кореспонденцію. Причому робити це самостійно, а не за допомогою СБУ. Якщо зміни до закону внесуть, НАБУ стане найдієвішою силовою організацією. Із системою внутрішньої безпеки, що захищає слідчих, слідчих суддів та офіцерів від витоків інформації.
Результати слідства НАБУ, згідно із зобов’язаннями, взятими на себе Україною, передаватимуться в Антикорупційні суди, створені відповідно до Закону «Про судоустрій і статус суддів». Окремий закон про них має бути поданий до ВР до середини квітня, прийнятий до середини червня 2017-го, а самі суди запрацювати до кінця березня 2018 року.'Отже, буде збудована піраміда, що дозволяє «поза чергою» притягати до відповідальності високих посадових осібч які вчинили тяжкі корупційні'злочини.
Чи буде дотриманий жорсткий графік прийняття законів, у даному випадку не найважливіше. Важливо, який матеріал стане для піраміди цементом. Мова про моральні якості прокурорів, слідчих та суддів, а також про їхню кваліфікацію. Передбачені, звісно ж, конкурси для набору. Але нема такої сіті, крізь яку не проник би хижак. А таких хижаків в Україні — тьма.
Оскільки МВФ не є благодійною організацією, чимале місце у зобов’язаннях, взятих Україною, займають гарантії повернення оі риминих кродипи. Відтак треби латати дірки в держ-і бюджоїі і в першу чергу скоро-мугіл і и дефіцит Пенсійного фон-(IV, який впродовж низки років І невеликими коливаннями три-лається на рівні 140—150 мільярдів гривень.
Скорочення цього дефіциту і (юдолання його у майбутньому Я- головне завдання пенсійної реформи, основні параметри ' якої узгоджені з МВФ. Оцінювати ці параметри, включаючи терміни виходу на пенсію і принцип формування пенсій, — передчасно. Поки реформа стадії загальних ідей не перейде в стадію конкретних законодавчих пропозицій, в Україні зістариться багато людей.
!' Хочеться сказати лише одне. Завданням пенсійної реформи не може бути довгострокова «економія не менше 3% ВВП», як зазначено в меморандумі. За нинішніх обставин це економія на житті бідних і злиденних громадян України.
У зобов'язаннях, взятих на себе українським керівництвом перед Міжнародним валютним фондом, певне місце займають заходи щодо тарифів на енергоносії, а також вдосконалення системи субсидій (включаючи монетизацію на рівні підприємств, які постачають послуги) до кінця серпня 2017 року.
Згадано також роздільне справляння плати за транспортування та постачання природного газу. Слід зразу підкреслити, що «плата за трубу» — пропозиція Києва, а не Вашингтона. Як багато з того, що записано і погоджено в меморандумі, цей крок спрямований не на захист простих громадян, а на зміцнення існуючого режиму й економіки,, заснованої на співпраці влади з олігархами.
Мільярд, отриманий з-за океану, дозволить цій економіці протриматися. Невідомо, щоправда, як довго.
© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |