Головна військова прокуратура ГПУ продовжує здійснювати досудове розслідування за фактом ведення Російською Федерацією агресивної війни проти України, що спричинило загибель людей та інші тяжкі наслідки. У цьому провадженні, крім іншого, досліджуються обставини Іловайської трагедії, а також причини та наслідки, за яких відбулися ці події.
Для повноти слідства та фахової оцінки питань застосування і взаємодії сил та засобів, залучених до проведення АТО у Донецькій і Луганській областях, обґрунтованості прийняття управлінських рішень при плануванні й проведенні бойових операцій, у тому числі в серпні 2014 року в районі м. Іловайськ, здійснено дві комплексні комісійні судові військові експертизи, до яких залучено 31 досвідченого експерта та фахівця у військовій сфері.
Зібраними доказами та експертизами встановлено, що з травня по липень 2014-го силами АТО проведено низку успішних операцій з визволення населених пунктів Донецької і Луганської областей від терористичних організацій «ДНР» і «ЛНР».
11 серпня 2014-го керівництвом АТО видано наказ, на виконання якого командуванням сектору «Б» розроблено замисел, одним із завдань якого було блокування силами ЗС України та зачищення від не-законних збройних формувань міста Іловайськ. До бойової операції були залучені сили окремих добровольчих батальйонів. Відпо-відно до вказаних наказу та замислу, які були цілком обґрунтовані, передбачалося взяття Іловайська разом із контролем північних околиць м. Макіївка, що мало призвести до встановлення контролю над шляхами постачання та в подальшому дозволяло оточити і звільнити місто Донецьк від терористів.
Зважаючи на суттєві успіхи наших військ та з метою уникнення поразки вказаних терористичних організацій, у третій декаді серпня 2014-го керівництво ЗС РФ організовало пряме вторгнення регулярних російських підрозділів на територію Донецької області з одночасними артилерійськими обстрілами позицій ЗС України з Росії. Наймасштабніше вторгнення відбулося у ніч із 23 на 24 серпня. Сили вторгнення ЗС РФ складалися з дев’яти батальйонно-тактичних груп: 3500 осіб особового складу, до 60 танків, до 320 БМД (БМП), до 60 гармат, до 45 мінометів, 5 ПТРК.
З метою введення в оману та подальшого віроломного вбивства українських військовослужбовців на російській військовій техніці були завчасно зняті або замасковані тактичні знаки та нанесені розпізнавальні позначки українських підрозділів, що заборонено ст. 37 Додаткового протоколу до Женевської конвенції від 12.08.1949 (Протокол I) від 08.06.1977.
Згідно з отриманими слідством даними від Служби безпеки України, розвідувальних органів та Об’єднаного штабу АТО, критичне співвідношення військових сил України в районі міста Іловайськ з підрозділами ЗС РФ та представників терористичних організацій «ДНР», «ЛНР» складало: особовий склад — 1 до 18, танки — 1 до 11, бронетехніка — 1 до 16, артилерія — 1 до 15, «Гради» — 1 до 24.
У той же час угрупування ЗС РФ вздовж східної ділянки державного кордону України нараховувало: 35 батальйонно-тактичних та ротно-тактичних груп, не менше 45100 військовослужбовців, до 160 танків, 1360 БМП (БТР), 350 одиниць артилерії, 130 одиниць реактивних систем залпового вогню, 192 бойових літаків, 137 вертольотів.
Враховуючи реальну загрозу вторгнення вздовж усього ро-сійсько-українського кордону, Збройні Сили України фактично не мали достатньої кількості сил для збільшення контингенту військ на Донецькому напрямку та одночасного забезпечення оборони інших ділянок державного кордону.
Унаслідок раптового вторгнення 24—25 серпня 2014 року регулярних підрозділів ЗС РФ та їх маршу в напрямку міста Іловайськ батальйони МВС України «Дніпро-1», «Миротворець», «Світязь», «Херсон», «Івано-Франківськ», Нацгвардії «Донбас» і сили сектору «Б» потрапили в оточення значно переважаючих за чисельністю сил ворога.
Зважаючи на критичність ситуації, командування сил АТО визначило основним завданням збереження життя українських воїнів. З цією метою було розпочато перемовини між керівником АТО В. Муженком та представниками ГШ ЗС РФ (заступником начальника генштабу М. Богдановським), а також на рівні керівництва сектору «Б» та підрозділів ЗС РФ про надання гарантії безпечних гуманітарних коридорів для виходу з оточення військовослужбовців ЗС України та інших військових формувань України.
Слідством підтверджено, що впродовж 26—28.08.2014 лише між керівником АТО В. Муженком і заступником начальника ГШ ЗС РФ М. Богдановським відбулося 12 телефонних розмов, за результатами яких ро-сійська сторона надала гарантії безпечного виходу українських військових з оточення у не бойовому порядку за узгодженими маршрутами.
Додатковою гарантією безпечного виходу мали стати три захоплені у полон російські десантники, щодо яких була домовленість передати їх представникам ЗС РФ після виходу з оточення.
Водночас слідством достеменно встановлено, що в ході перемовин представники ЗС РФ умисно затягували час для облаштування тактично вигідних вогневих позицій за маршрутом руху сил АТО.
29 серпня за безпосередньою вказівкою та наказом командування Генштабу ЗС РФ російські військовослужбовці впритул розстріляли з важкого озброєння колони українських військових, разом із трьома полоненими російськими десантниками.
За вказаних обставин вчинено віроломне вбивство 366 українських воїнів, 429 — отримали поранення різного ступеню тяжкості, 300 — потрапили у полон, Збройні Сили України зазнали значних втрат озброєння і військової техніки на суму майже 300 млн грн.
Для об’єктивності розслідування судовими експертами досліджено питання впливу на рівень боєздатності сил АТО внаслідок залучення військово-службовців і техніки ЗС України для участі у військовому параді 24.08.2014 у м. Києві з нагоди відзначення 23-ї річниці Дня незалежності України.
Установлено, що проведення військового параду жодним чином не вплинуло на рівень боєздатності сил АТО, оскільки до нього були залучені підрозділи, які майже повністю комплектувалися за рахунок військово-службовців строкової служби і курсантів військових навчальних закладів, не мали необхідного рівня готовності до виконання завдань, а тому не могли залучатися до проведення антитерористичної операції.
Дослідження обставин Іловайської трагедії в цілому завершене. Водночас кінцеве процесуальне рішення у кримінальному провадженні буде прийняте після забезпечення виконання вимог ст. 2 Кримінального процесуального кодексу України щодо повного та неупередженого розслідування (завершення всебічних допитів кожного українського військово-службовця з відомих їм обставин Іловайської трагедії, а також вчинення підрозділами ЗС РФ воєнних злочинів — віроломного вбивства українських військових під час їх виходу з оточення, ненадання медичної допомоги пораненим і залишення їх у безпорадному стані, розстрілів полонених, жорстокого поводження з ними тощо), а також притягнення до кримінальної відповідальності всіх винних осіб.
Згідно з висновками експертів та комплексом інших здобутих доказів, єдиним фактором, який перебуває у безпосередньому причинно-наслідковому зв’язку з Іловайською трагедією, є військова агресія Збройних сил Російської Федерації у вигляді прямого вторгнення на територію України та подальше вчинення військовослужбовцями країни-агресора воєнних злочинів.
За результатами слідства та на підставі зібраних доказів повідомлено про підозру першому заступнику начальника ГШ ЗС РФ М. Богдановському у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 110 (посягання на територіальну цілісність і недоторканість України), ч. 2 ст. 437 (ведення агресивної війни), ч. 2 ст. 438 (порушення законів та звичаїв війни, поєднані з умисним вбивством) КК України. Зазначений високопосадовець безпосередньо здійснював командування і контроль підрозділів ЗС РФ під час їх вторгнення на територію України у серпні 2014 року та спільно з іншими особами організував віроломне вбивство українських воїнів біля м. Іловайськ.
Крім того, за результатами розслідування агресивної (гібридної) війни РФ проти України загалом на цей час притягнуто до кримінальної відпо-відальності за вчинення вказаних злочинів 89 осіб, у тому числі 43 громадян РФ, серед яких 20 високопосадовців, зокрема 11 осіб із числа керівництва ЗС РФ (міністр оборони РФ С. Шойгу, його перший заступник — начальник ГШ ЗС РФ В. Герасимов та ще 9 генералів). Указаних осіб оголошено в розшук, судом надано дозвіл на їх затримання.
До суду скеровано 41 обвинувальний акт щодо 45 осіб. Вироками українських судів 25 осіб уже засуджені, в тому числі 9 громадян РФ, серед них 3 — військовослужбовці ЗС РФ.
Під час розслідування допитано понад 1500 потерпілих, понад 2200 свідків, проведено понад 1870 судових експертиз (судово-медичні, криміналістичні, війсь-кові, фоноскопічні, лінгвістичні та інші). Здобуто та обліковано понад 100000 одиниць речових доказів (у тому числі захоплені під час проведення антитерористичної операції зброя і боєприпаси, які поставлялися терористам Російською Федерацією). Обсяг матеріалів кримінального провадження становить понад 1100 томів (з них понад 550 мають гриф «Таємно» і «Цілком таємно»).
Відповідно до результатів слідства та висновків судових експертиз установлені такі ключові фактори, на тлі яких відбулося вторгнення підрозділів ЗС РФ та подальша російська окупація окремих районів Донецької і Луганської областей:
Низький рівень боєготовності та боєздатності Збройних Сил України. Для встановлення наявності порушень, допущених за час перебування на посаді Президента України В. Януковичем, керівництвом Міністерства оборони України і командування Генерального штабу ЗС України у період 2010—2014 років, які пов’язані із зниженням боєготовності і боєздатності ЗС України, неналежною оцінкою воєнно-політичної та воєнно-стратегічної обстановки навколо України, що додатково буде відображено у кримінальному провадженні шляхом проведення додаткових судових комплексних військових експертиз.
Численні факти дезертирства, самовільного залишення місць несення військової служби та невиконання наказів начальників серед особового складу в українській армії у той період.
Окремі помилки керівництва АТО під час планування та проведення військових операцій, які не перебувають у прямому причинно-наслідковому зв’язку з настанням тяжких наслідків — загибеллю українських військових та втратою озброєння і військової техніки.
Згідно з висновками експертів, настання тяжких наслідків у вигляді загибелі українських військовослужбовців та втрати озброєння і військової техніки у районі м. Іловайськ Донецької області перебуває у безпосередньому причинно-наслідковому зв’язку з діями ЗС РФ, які 23-24.08.2014 здійснили віроломне вторгнення на територію Донецької області та віроломне вбивство українських воїнів.
Головна військова прокуратура продовжує збір доказів та встановлення всіх осіб, причетних до розв’язання і ведення агресивної війни проти України, вчинення воєнних злочинів на території України, у тому числі віроломного вбивства українських військовослужбовців у районі м. Іловайськ, із тим щоб кожна особа, винна у вчиненні цих особливо тяжких злочинів проти основ територіальної цілісності України, миру та міжнародного правопорядку, була притягнута до кримінальної відповідальності та понесла заслужене покарання, яке визначать як українські суди, так і Міжнародний кримінальний суд.
© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.007Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |