У всі часи так звані дотаційні райони мають проблеми з видатковою частиною місцевих бюджетів. Адже, розраховуючи на доволі скромні власні кошти, чиновникам доводиться лише очікувати що «перепаде» з обласної чи державної скарбниці.
Саме така ситуація склалася і на Захарівщині. Свого часу в районі були розвинені промисловість та сільське господарство, але різні процеси становлення ринкової економіки призвели до занепаду виробництва і сьогодні Захарівщина не має жодного потужного підприємства, яке б приносило гідні надходження до бюджету. Забезпеченість районного бюджету власними коштами становить всього 7,8% відсотка. Проте це так звані пасивні прибутки, що не залежать від активності відповідальних чиновників, – податок на доходи фізичних осіб та плата за надання адміністративних послуг. Відтак району дійсно доводиться розраховувати лише на милість обласного і державного бюджетів, бо, у переважній більшості, саме ці кошти дають можливість забезпечувати виплату заробітної плати і утримувати об’єкти соціальної сфери.
Як зауважила начальник фінансового управління райдержадміністрації Валентина Трач, цього року район найбільш гостро відчув свою залежність від дотаційних коштів. І цей процес вдарив у досить болюче місце – за всіма розрахунками, грошей на виплату заробітної плати технічним працівникам закладів освіти вистачало лише на сім місяців. До того ж, проблематичним ставало утримання освітніх установ та приміщень охорони здоров’я. А все тому, що, відповідно до Бюджетного кодексу, змінено порядок надання додаткової дотації. Якщо у 2017 році ці кошти з державного бюджету надходили безпосередньо до районів Одещини, то цьогоріч вони акумулюються на рівні області, а облдержадміністрація вже розподіляє їх між районами.
І все б нічого, якби сума додаткової дотації залишилася хоча б на рівні минулорічного показника – 12 мільйонів 600 тисяч гривень. Негатив у тому, що в 2018-му вона зменшилася майже вдвічі і склала всього 6 мільйонів 900 тисяч. І це при тому, що обласний бюджет отримав з державної скарбниці значно більше коштів додаткової дотації.
– Чомусь ніхто не врахував, що районам не вистачить навіть тієї суми, що надавалася у 2017 році, адже зріс рівень мінімальної зарплати, підвищилися тарифи на комунальні послуги тощо, – відзначила В.Трач. – А тут ще й виявилося, що дотації виділили удвічі менше. При цьому було рекомендовано переглянути суми бюджетних залишків минулого року і шукати внутрішні резерви на місцях.
Мабуть, зайвим буде розповідати які власні фінансові можливості мають дотаційні райони – вони дорівнюють нулю. До того ж кожна сільська чи селищна рада також розраховує на свої залишки, щоб виконати хоч найелементарніші роботи з благоустрою. Ще при формуванні бюджету 2018 року сільські та селищні ради передали до районного бюджету загалом 6 мільйонів 200 тисяч гривень на фінансування найважливіших соціальних програм, утримання закладів освіти. Тож збирати з них додаткові кошти було неможливо. Таким чином, депутати районної ради мусили затвердити бюджет з незабезпеченістю коштів на зарплату (майже 4 мільйони гривень).
Ця сума відображена у всіх фінансових звітах і, дякуючи таким діям, на початку квітня обласний бюджет таки виділив її. Тож до кінця поточного року вихователі дитсадків, технічний персонал шкіл і дошкільних закладів отримають зарплати, вчасно сплачуватимуться і рахунки за комунальні послуги. Ті райони, які знайшли внутрішні резерви, не отримали коштів з обласного бюджету.
Якою буде ситуація в наступному році – невідомо. Якщо знову не вистачатиме коштів, доведеться йти на скорочення персоналу і ще більшу оптимізацію витрат, хоча у цьому напрямку уже зроблено все можливе. Та іншого виходу немає.
© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |