ІА «Контекст Причорномор'я»
Одеса  >  Моніторинги
Із Криму «слизький» шлях до Риму
08.08.2018 / Газета: Одесские известия / № 60(5184) / Тираж: 18937

Українські моряки-підфлажники, жителі півострова Крим, у зв’язку з анексією цієї суверенної території України Російською Федерацією потрапили у халепу. Річ у тім, що документи, котріїм видають капітани морських портів Севастополя та інших міст, з точки зору міжнародного права вважаються недійсними, отже не дають законного права на працевлаштування за кордоном. У зв’язку з цим, зовсім яку дитячій казці, але з більш серйозними наслідками, кожному моряку доводиться обирати шлях свого подальшого життя: чи їхати на материкову частину України, щоб усе оформити, як того потребують норми українського законодавства, чи вишукувати судновласників, згодних заплющувати очі на порушення закону, пов’язані із наявністю в них російських документів.

Як виявляється, людей, що постають перед таким вибором, чимало — на півострові мешкає більше 10 тисяч морських спеціалістів.

І дуже важливо, щоб саме держава спростила для них умови отримання саме українських документів.

МОРЯКИ — НЕ БУРЛАКИ

Ось так образно можна сказати про проблему, котра спіткала українських моряків-підфлажників, жителів півострова, у зв’язку з анексією цієї суверенної території України Російською Федерацією. Річ у тім, що документи, котрі видають капітанії морських портів Севастополя та інших міст з точки зору міжнародного права вважаються недійсними, отже не дають законного права на працевлаштування за кордоном. Відтак, широкі міжнародні морські шляхи, всі ті «рими» для них «на замку». Звичайно, є судновласники-порушники (як правило, вони мають сумнівну репутацію), котрі крізь пальці дивляться на «формальності», але в такому разі ризикують і вони, і наймані ними моряки.

- Нині в Україні щонайменше сто тисяч «підфлажників», до анексії півострова там нараховувалось до тридцяти тисяч фахівців морської справи, тепер -більше десяти тисяч, — коментує ситуацію Постійний представник Президента України в Автономній Республіці Крим Борис Бабін, — допомога цим людям, громадянам — обов’язок держави і одне з чільних наших завдань.

Автору цих рядків за сприяння морських профспілок вдалося поспілкуватись із кримськими моряками, котрі розповіли про своє непросте життя-буття, проте прізвищ домовились не називати. І людей в цьому сенсі можна зрозуміти: вони, хоча оформили документи в Одесі, проживають на окупованій території, там їхні рідні і близькі.

Одначе, проблема для зареєстрованих у Криму фахівців морської справи не тільки в оформленні документів як таких, і не тільки у працевлаштуванні. Є ще навчання, перепідготовка та інші питання, котрі «хитро» не об’їдеш. Тому більшість кримчан, аби не створювати собі правових перешкод на майбутнє, обирає для вирішення всіх професійних питань материкову Україну. Але є частина «підфлажників», котрі намагаються « порешать дела» в незаконний спосіб у Криму.

ОДИН МОМЕНТ: ФАЛЬШИВИЙ ДОКУМЕНТ

- Часто-густо таке було особливо в перші роки після анексії півострова, — зазначає Борис Бабін, — капітанії кримських портів, як-от Севастополя видавали морякам документи так би мовити відкрито. Згодом таку «діяльність» з огляду на позицію міжнародних організацій почали приховувати, вдаватись до хитрощів. Скажімо, документи видають в Севастополі, але з печатками капітанії Новоросійського порту.

Слід зазначити, що російські офіційні структури не просто не відмовляють морякам в одержанні документів, а всіляко їх спонукають до того. І зрозуміло, чому. Міжнародне співтовариство визнає Крим суверенною територією України, а дії Російської Федерації є фактично крадійськими. Звідси намагання північно-східного сусіда, позичивши у сірка очі, у будь-який спосіб легалізувати Крим у своєму складі, в тому числі і в сфері оформлення морських документів. Не дивно, що і російські морські профспілки, які є членами ITF (тобто мали би чітко діяти відповідно до міжнародного права), «танцюють» під російське беззаконня, всіляко агітуючи моряків оформляти документи у Новоросійську.

Як допомог і и українським морякам? Цій і омі була присвячена нарада б Постійному представництві Президента України в Автономній Республіці Крим, ініціатором якої виступили українські морські профспілки з огляду на численні звернення «підфлажників».

В обговоренні проблем взяли участь представники компетентних органів державної влади, працівники профільних комітетів Мінінфраструктури та Інспекції з дипломування моряків, запросили і спостерігачів спеціальної моніторингової місії ОБСЄ.

- Проблем у кримчан сьогодні чимало, — говорить голова Федерації морських професійних спілок України Максим Слюсаревський, — складнощі регулярно виникають при отриманні різного роду документів. Морякові необхідно час від часу відвідувати Інспекцію з дипломування. Необхідно проходити підготовку в тренажерних центрах, отримувати відповідні сертифікати, що підтверджують кваліфікацію. З боку країни-агресора спостерігаються активні дії, спрямовані на перетягування наших громадян, а саме моряків, на свою сторону. їм пропонують відмовлятися від українських документів, приймати російське громадянство, отримувати паспорти моряків російського зразка.

ТРЕБА ВІДКРИТИ «ЄДИНЕ ВІКНО»

Російські чиновники пропонують українським морякам «цукерочку» — оформлення документів за схемою «єдиного вікна». Таким чином, моряк може значно скоротити час на «походи» в різні інстанції. Але ж позбавити «підфлажника» оббивання порогів можна і в Україні: задіявши принцип «єдиного вікна» в Одесі, Миколаєві, Херсоні. Саме це завдання учасники наради вважають нині одним з найактуальніших. Г олова ФМПСУ Максим Слюсаревський вважає, що принцип «єдиного вікна» має бути створений не тільки для кримчан, а всіх моряків України. Окрім того, він запропонував задля спрощення та прискорення оформлення документів активно задіяти веб-ресурси: заповнення заяв, тощо має відбуватись в електронному вигляді. За аналогічним принципом відбувається, наприклад, подача заяви на отримання в’їзної візи в США.

Учасники ділової зустрічі також обговорили питання дистанційної підготовки моряків в тренажерних центрах.

- Ось стандартний курс, який моряк повинен пройти для отримання сертифіката: два тижні триває теорія, тиждень практичні заняття. Навіщо людині з Криму їхати в Одесу на три тижні, оплачувати готель і так далі, якщо можна ввести викладання теоретичної частини дистанційно?

ЧИ СПРАВДЯТЬСЯ ОСІННІ СПОДІВАННЯ?

Звичайно, ці нагальні питання треба вирішувати і, впевнені фахівці, можна вирішити. Проте, необхідне оновлення законодавчої бази. І найбільш актуальним, в тому числі з огляду на кримські проблеми, є питання ратифікації Конвенції МОТ про працю в морському судноплавстві (MLC 2006).

- Цей документ вкрай необхідний, — каже Борис Бабін, — і ми докладатимемо всіх зусиль, аби конвенцію було ратифіковано найближчим часом. Наразі ж ситуація виглядає так. Російська Федерація документ ратифікувала, а Україна — поки що ні. Тому російський моряк сьогодні більш захищений з точки зору міжнародного законодавства, ніж український. В тому числі в питаннях утисків з боку судновласників. Росія є членом Паризького меморандуму, а ми — ні. Процес ратифікації MLC 2006 Україною триває вже шість років. Нині розпочався фінальний етап подання Президентом України до пар-

ламенту узгодженого міністерствами тексту законопроекту про приєднання до Конвенції. Є підстави сподіватись, що восени конвенцію буде ратифіковано. Ми як держава зобов’язані створити такі умови, щоб кримські моряки могли отримувати легальні українські документи на материковій частині України. І щоб їм було вигідно оформляти їх саме тут і працювати за державними документами. І в цьому комплексі завдань є велике поле для роботи Міністерства закордонних справ, Міністерства інфраструктури, Укртрансбезпеки.

Автор: Олександр КУМАЙГОРОДСЬКИЙ


© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2024 S&A design team / 0.004
Перейти на повну версію сайту