ПОДАТКОВИЙ СВІТ БУВ БИ ЦІЛКОМ ГАРМОНІЙНИМ, АБИ НЕ ДВІ ДЕТАЛІ: НЕСУМЛІННІСТЬ ДЕЯКИХ ПЛАТНИКІВ ТА АНОМАЛЬНА ПОВЕДІНКА ОКРЕМИХ ПОДАТКІВЦІВ. ОДНАК, ГОВОРИТИ ПРО ІДЕАЛЬНЕ СТАВЛЕННЯ ДО ГРОМАДЯНСЬКИХ ОБОВ'ЯЗКІВ ПЛАТНИКІВ ПОДАТКІВ І ДО ЕТИКО-ПРОФЕСІЙНИХ ПОДАТКІВЦІВ — ЩЕ ЗАРАНО. ТАКЕ НАДЗВИЧАЙНЕ ЯВИЩЕ ЯК КОРУПЦІЯ У НАШОМУ СУСПІЛЬСТВІ ПОЧУВАЄ СЕБЕ ДОСИТЬ ВІЛЬНО. ТОЖ СЕРЕД НАЙВАЖЛИВІШИХ СПОДІВАНЬ СУСПІЛЬСТВА БУЛО І ЗАЛИШАЄТЬСЯ ПОДОЛАННЯ КОРУПЦІЇ У РІЗНИХ СФЕРАХ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ, У ТОМУ ЧИСЛІ У ПОДАТКОВІЙ СЛУЖБІ.
«Відтак працівники нашого відділу беруть активну участь в урядових міжвідомчих заходах щодо попередження та виявлення кожного щонайменшого протизаконного прояву. Торік значно посилено профілактичну роботу серед податківців. Адже враховуючи важливість забезпечення повної і своєчасної сплати податків, кожен випадок корупц-ійних діянь — не тільки втрата надходжень до Державного бюджету, а ще й повна дискредитація порядних фахівців, — зауважив начальник відділу по боротьбі з корупцією в ОДПС ДПА в області Сергій Степанович Красно-вський.
Позаяк, незважаючи на проведену роз'яснювальну роботу, заходи з упередження проявів хабарництва, у 2009 році зафіксовано 10 фактів порушення податківцями вимог Закону України «Про боротьбу з корупцією». Серед них — вперше виявлена й така аномалія як приховування отриманих податківцями доходів.
«Державний службовець має бути відкритим і відвертим щораз, коли заповнює декларацію про доходи, зобов'язання фінансового характеру та майновий стан. І тут не прощаються ні забудькуватість, ні якість помилки. Цей документ — не просто механічне заповнення, а передовсім своєрідний лакмусовий папірець на визначення професійної порядності держслужбовця. І хоча мова у даних випадках йде не про великі суми, порушення Закону мало місце. За рішенням суду винних осіб притягнуто до адміністративної відповідальності», -наголосив Сергій Степанович.
У 2009 році під особливою професійною увагою працівників відділу по боротьбі з корупцією в ОДПС — виявлення злочинів. За матеріалами перевірок, прокуратура порушила 14 кримінальних справ. Із них 5 — щодо відшкодування ПДВ. Цей напрямок залишається найбільш корупційно вразливим. При цьому більшість порушень працівники ОДПС припускаються свідомо, надаючи ті чи інші переваги суб'єктам господарювання.
Ось переконливий приклад: 29 січня 2010 року прокуратура Херсонської області за матеріалами перевірки, проведеної працівниками відділу ДПА по боротьбі з корупцією в ОДПС рорушила кримінальну справу за ознаками злочину передбаченого ч.З ст.364 КК України (зловживання службовим становищем). Ревізор ДПІ у м.Херсоні, діючи в супереч інтересам служби та держави, безпідставно надала право одному з приватних підприємств працювати за спрощеною системою оподаткування обліку та звітності протягом 2 півріччя 2008 року та у 2009 році. У результаті державі завдано істотної шкоди -понад ЗО тис.грн..
Перший місяць 2010 року позначений нововведеннями в податковій службі, які визначили стратегічні Напрямки щодо подолання корупційних аномалій. Зокрема, із січня 2010 року на базі підрозділів по боротьбі з корупцією в областях та Управління по боротьбі з корупцією в ОДПС ДПА України утворюється Управління внутрішньої безпеки ДПА України (Закон України від 14.04.09 №1249 «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення структури та функціонування податкової міліції та соціального захисту її працівників»). Регіональні підрозділи, які до цього перебували у штаті ДПА в областях, мають підпорядковуватися виключно Управлінню внутрішньої безпеки та перебувати у штаті ДПА України. Усі ці зміни суттєво впливають на практичну роботу підрозділу, основні завдання якого — запобігання та протидія проявам корупції, виявлення та подолання її соціальних передумов і наслідків, викриття корупційних діянь та інших правопорушень, пов'язаних з корупцією, а також злочинів у сфері службової діяльності ОДПС.
Сталися суттєві зміни і в анти-корупційному законодавстві. Із 1 квітня нинішнього року вступають в дію зміни, передбачені Законами України «Про засади запобігання та протидії корупції».
«Про відповідальність юридичних осіб за вчинення корупційних правопорушень», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за корупційні правопорушення». Серед таких відмінностей: значно розширене поняття корупції. Під нього підпадають не тільки конкретні діяння осіб, спрямовані на отримання неправомірної вигоди, але й обіцянка/пропозиція такої вигоди або прийняття пропозиції / обіцянки неправомірної вигоди.
Окрім того, урізноманітнилася й відповідальність за корупційні правопорушення. До адміністративної відповідальності тепер додалися ще кримінальна, цивільно-правова та дисциплінарна.
У новому законодавстві розширено коло суб'єктів відповідальності за корупційні правопорушення. Окрім осіб, на яких покладено виконання функцій держави або органів місцевого самоврядування, дія вказаного закону поширюється на:
- осіб, які для цілей цього Закону прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави,
- осіб, які постійно або тимчасово обіймають посади, пов'язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов'язків, або осіб, спеціально уповноважених на виконання обов'язків у юридичних особах, а також на фізичних осіб — підприємців,
- посадових осіб юридичних осіб, фізичних осіб — у разі одержання від них особами, зазначеними в 1-2 ч.І ст.2 Закону.
До речі, відповідальність поширюється не тільки на посадових осіб, а й на працівників державної податкової служби.
«Про відмінності нового та старого антикорупційного законодавства сьогодні є що сказати. При чому — чимало. Однак, згадаємо основи філософії: будь-яка, навіть найгеніальніша теорія, має неодмінно перевіритися практикою. Давайте зробимо професійну паузу і чітко відстежимо, що дадуть практично кожне з нововведень у такій доленосній проблемі як корупційні прояви в податковій системі.,
І насамкінець ще раз наголошую: якщо маєте доказові факти неправомірних дій податківців, набирайте «телефон довіри» — 42-00-95.
© 2005—2025 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2025 S&A design team / 0.006Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |