Як ми вже повідомляли, 26-го лютого відбулася 37-а сесія районної ради п'ятого скликання.
Особливу увагу депутати приділили обговоренню питання «Про стан використання в Каховському районі земель державної і комунальної власності, земельних ділянок, які знаходяться в приватній власності, засвідчених державними актами на землю, та земельних ділянок, посвідчених сертифікатами, і стан розрахунків за земельні паї».
Із відповідною доповіддю виступив начальник відділу Держкомзему в Каховському районі Андрій Мартинюк. Він навів ряд характерних цифр та фактів.
На території нашого району нараховується 145,08 тис. га земель, з них 126,8 тис. га сільськогосподарських угідь, в тому числі 117,203 тис. га ріллі та 59,3 тис. га зрошення. Загальна площа розпайованих земель складає 80,7 тис. га, на їх базі створено 123 нових агроформувань: 39 фермерських господарств, один сільськогосподарський кооператив та інші підприємства. Станом на 01.01.2010 р. укладено 11,83 тис. договорів оренди, тобто 85% від загальної кількості власників земельних паїв. Площа орендованих паїв становить 61,98 тис. га. Загальна сума виплат за оренду земельних паїв протягом 2009 р. склала 16,41 млн. гривень. Середній розмір орендної плати за один гектар становить по району 265 грн. (на початку 2009 p.-221 грн.).
94,6 тисяч (30%) власників земельних паїв отримують орендну плату в розмірі від 1,5% до 3%, в тому числі 104 договори оренди мають більше 3% орендної плати. Інші 69% власників паїв (7230 чоловік) передали в обробіток належні їм ділянки з розміром орендної плати 1,5% і нижче. Загальна площа земель державної власності, які відносяться до земель запасу та резервного фонду, становить близько 31,5 тис. га (13,68 тис. га — землі запасу та 17,8 тис. га — землі резервного фонду), з них — 25,1 тис. га ріллі, 7 тисяч га ріллі надано у власність громадянам та підприємствам району.
Станом на 01.01.2010 р. на території району укладено та зареєстровано 148 договорів оренди земельних ділянок державної власності сільгосппризначення загальною площею 10,69 тис. га, в тому числі 9,43 тис. га ріллі. Загальна сума виплат за оренду цих земель в 2009 р. склала 2039 тис. грн. В середньому за землю державної власності в районі сплачується 191 грн. за один гектар орендованої ріллі (на початку 2009 р. -155 грн.).
В районі залишилося без господаря (орендаря) 2,5 тис. га ріллі (10,1% від загальної площі земель державної власності або 2,16% від загальної площі ріллі). На території Каховщини обліковується понад 14,5 тис. га земель несільськогосподарського призначення. Станом на 01.01.2010 р. 44 ділянки цих земель площею 726 га передано в оренду, за яку нараховано плату у 163,45 тис. грн., тобто по 225 гривень за один гектар.
Андрій Мартинюк конкретизував завдання, які треба здійснити найближчим часом, аби наповнити районний бюджет додатковими надходженнями за ефективне використання земель. Передовсім необхідно привести всі договори оренди земельних паїв у відповідність із Указом Президента України, тобто розмір орендної плати не повинен бути меншим за 3%. Наступний важливий резерв — раціональне використання земель під об'єктами нерухомості (а їх в районі понад 5 тис. га). Громадяни, які отримали майнові паї, мусять своєчасно оформляти оренду чи купівлю земельних ділянок під об'єктами нерухомості, і в цьому напрямку відділ Держкомзему в Каховському районі значно активізує свою роботу. Цю важливу справу має посилити той факт, що нещодавно у штат відділу введено одиницю державного інспектора з контролю за ефективним використанням земель. Не можна миритися з тим, зазначив Андрій Мартинюк, що на територіях різних сільських рад району практикуються й різні розміри орендної плати за земельні паї, тож потрібна системна і спільна із сільрадами відповідна роз'яснювальна робота як серед орендодавців, так і серед орендарів.
Депутати поставили перед доповідачем ряд запитань.
Депутат Анатолій Носенко:
- На території якої сільради маємо найбільший розмір орендної плати, а де найменший?
А.Мартинюк:
- Найбільше платять за оренду земельних паїв селян на території Малокаховської сільради — до 1200 гривень за один гектар (це пов'язано із високою рентабельністю овочівництва, яке там успішно розвивається). Найменші розміри орендної плати на території сільрад, де найбільше громадян, які не поміняли сертифікати на державні акти на право володіння земельними паями.
Депутат Володимир Мельничук:
- Чи є в районі такі орендарі, що не розрахувалися ще із своїми орендодавцями?
А.Мартинюк:
-Є, але одиниці. Більше таких, які на словах обіцяли власникам земельних паїв сплатити 3-відсо-ткову орендну плату, однак слова свого не дотримали, посилаючись на всілякі форс-мажорні обставини. В цілому ж орендарі розрахувалися з орендодавцями за минулий рік на 104%. Характерно, що у разі конфліктів через нерозрахунки власники паїв все сміливіше звертаються до суду.
Депутат Віктор Халімон:
- На вашу думку, закон «Про оренду» потребує удосконалення?
А.Мартинюк:
-Звичайно. Але механізм передачі землі в оренду ми в районі змінити не можемо. Який не є, а закон треба виконувати. І паралельно пропонувати розумні зміни. В минулому році і наш відділ, і колеги з інших районів області звернулися до Президента України з проханням виключити із переліку об'єктів, що підлягають передачі в оренду виключно через земельні торги, всі землі сільськогосподарського призначення. Йти на забудову об'єктами нерухомості родючої ріллі ми не будемо.
В обговорені першим взяв слово депутат Анатолій Носенко:
- Земля — питання питань... Тому на сесіях районної ради ми й розглядаємо його як мінімум двічі на рік. Так, у раціональному використанні земель в районі намітилися позитивні тенденції. Але заспокоюватись рано. Непокоїть строкатість розмірів орендної плати за земельні паї. Дійсно, розмір орендної плати — то справа орендодавця і орендаря, тобто як зможуть домовитися... Та це не означає, що держава повністю має усунутись від цього. Мені не зрозуміло, чому відповідні державні органи не відслідковують розмір мінімальної зарплати в агроструктурах усіх форм власності, чому суворо не контролюється виконання Указу Президента щодо запровадження 3-відсоткового і більше розміру орендної плати, чому цей Указ розглядається як щось декларативне? В проекті рішення стосовно питання, яке ми зараз обговорюємо, сказано, що в районі все гаразд з виконанням земельного законодавства, а я пропоную записати в проект, що в нас не у повній мірі виконується згаданий Указ Президента.
Останнім часом ми багато говоримо про підвищення і дотримання соціальних стандартів. Є в Україні й відповідний Закон, але замало думаємо, як же реально ті стандарти підвищити. Мінімальний прожитковий рівень в Україні зріс з 483 гривень у 2006 році до 869 гривень на перше січня 2010-го, тобто збільшився на 180 відсотків. За 2009 рік у порівнянні з 2008-м мінімальний прожитковий рівень зріс на 130 відсотків. Ставлю питання: а хіба середня орендна плата за землю в нас теж зросла на стільки ж ? Звичайно, ні. Так чому ж нема відповідної динаміки в оплаті селянам за оренду їх паїв на території району? На території Семенівської сільради зараз платять в середньому 620 гривень за гектар орендованого земельного паю. Така ж плата за паї і в сусідній Чорноморівській сільраді, бо в нас спільні орендарі і вони не можуть платити по-різному... Та вже значно менша плата за оренду в А.Слобідській та інших сільрадах. Чому?
Колись у нас в районі був голова колгоспу Микола Васильович Шешеня, який казав своєму головному бухгалтеру: «Я тебе для того тримаю, щоб ти законним шляхом обійшов недосконалі закони». Існуючі нині земельні закони, може, і недосконалі, та чітке їх виконання дозволяє і зараз суттєво наповнювати коштами місцеві бюджети, а ми це робимо далеко не всюди і не завжди.
Ми всі представляємо тут інтереси сільських і районної територіальних громад. А як захищаємо ці інтереси, коли ще є такі сільради, де за оренду паїв сплачують менше З відсотків? Нам треба суворо спитати з керівників подібних сільрад. Адже йдеться про визначальне — наповнення, спроможність сільських та районного бюджетів. Доречно нагадати, що ми маємо консолідовану систему утримання соціальної сфери, зокрема охорони здоров'я та освіти, а раз так, то і внески сільських територіальних громад до райбюджету повинні бути пропорційні та адекватні. Оце і буде конкретний підхід до підвищення соціальних стандартів. Вважаю за необхідне провести в усіх сільських радах, в усіх населених пунктах району інформаційно-роз'яснювальні зустрічі власників земельних паїв і орендарів, аби всі усвідомили, для чого треба ефективно використовувати землю і настійно дбати про платоспроможність сільських та районного бюджетів.
З виступу депутата Григорія Якущенка:
- Питання обговорюємо важливе. Прикро, що доповідь беззуба. Ви чули хоч одне прізвище? А чому у сесійній залі нема тих, хто представляє інтереси районної асоціації фермерів? Ми ж говоримо в основному про них: як використовують землю і що платять до місцевих бюджетів... А їх тут зараз нема. Виходить, ми говоримо, а вони роблять, як вважають за потрібне. Серед орендарів — 90 відсотків гарних господарів. Коли я з ними розмовляв 10-15 років тому, багато хто з них не знав, що таке озимі культури, а що таке ярові... Тепер знають, бо професіонали високого рівня — кого завгодно навчать... А ми соромимося їх сюди запросити. А з податкової інспекції є хто-небудь? Є. Спасибі, хоч ви прийшли... В селі, у полі, на землі зовсім по-іншому ці питання вирішуються, і інтереси зовсім інші захищаються. Треба речі називати своїми іменами.
В нашому районі — 19 сільрад, і потрібно у наказовому порядку розібратися в кожній, хто і скільки орендує землі, кому і скільки сплачує за оренду. Ось тоді і матимемо повну картину по району із конкретними прізвищами тих орендарів, які дійсно дбають про підвищення на селі соціальних стандартів, і тих, які хитрують, а заодно і відповідна позиція всіх сільських голів повністю проясниться. Хай би вийшов на трибуну Семенівський сільський голова Юрій Квасов і розповів би всім нам, як йому вдалося зробити так, що на території його сільради орендарі платять в середньому по 620 гривень за гектар, та ще й забезпечують власників земельних паїв картоплею, морквою, капустою і за спожиту орендодавцями воду теж платять у сільський бюджет. І хай би після Квасова виступив сільський голова, на території якого за орендований гектар й досі сплачують 80 гривень. Чому це так? Може, комусь із сільських голів закортіло мати «Мерседес» або квартиру у Каховці? Так тоді це не той шлях, тоді треба розбиратися правоохоронним органам... Підтримую пропозицію депутата Носенка щодо необхідності розпочати в районі широку і системну інформаційно-роз'яснювальну роботу в населених пунктах кожної сільської ради.
З виступу голови районної ради Миколи Крупіна:
- Коли наш депутатський корпус розпочинав планомірну роботу по підвищенню ефективності використання земель, то сумарна річна плата за оренду землі в районі тоді складала 7,5 мільйона гривень. Відповідний результат за 2009 рік -16,4 мільйона гривень. Вважаю, що ми на правильному шляху. Так, приводи для критики ще є. І конструктивна критика обов'язково потрібна бути, бо вона дає позитивні результати. Мені сьогодні до душі і рішуча позиція начальника відділу Держкомзему в нашому районі Андрія Мартинюка. Я згоден з його аналізом наявних проблем і його баченням шляхів їх розв'язання. Подібна активна і тверда позиція має бути властива всім владним структурам Каховщини, всім депутатам сільських та районної рад. Відповідну роботу ми повинні передовсім сконцентрувати в сільських радах, продовжити практику «круглих столів», поширити кращий досвід, віддати належне тим орендарям і тим сільським головам, які крокують у ногу з часом і дійсно дбають про поліпшення якості життя селян.
Найближчим часом ми підготуємо весь інформаційний матеріал, необхідний для проведення в населених пунктах району сходок та зустрічей із орендодавцями та землекористувачами. Ми вже маємо повну картину по крупних сільгосппідприємствах, по їх платежах у місцеві бюджети, незабаром матимемо вичерпну інформацію щодо використання землі й по всіх інших агропідрозділах. Зрозуміло, ці цифри та факти стануть відомі жителям району.
З виступу Семенівського сільського голови Юрія Квасова:
- Пропоную депутатам нашої районної ради надіслати на адресу Президента та вищих органів влади України Звернення з проханням розробити і прийняти найближчим часом такий нормативно-правовий акт, який би дозволив сільським радам здавати в оренду вільні закріплені землі сільськогосподарського та несільськогосподарського призначення. Зараз в нас такої можливості нема. А йдеться про дуже потужне джерело наповнення сільських бюджетів. Тільки на території нашої сільради нараховуються 77 гектарів подібних земель. Мова про сотні тисяч гривень, які можна було б спрямувати на значний розвиток комунально-соціальної сфери.
Репліка голови районної ради Миколи Крупіна:
- Ми часто-густо вважаємо, що у вищих структурах влади краще, ніж на місцях, знають, як розв'язати ту чи іншу проблему, в тому числі й пов'язану з недосконалим земельним законодавством. Але це не завжди так. Наша районна рада має чимало дієвих важелів впливу на ту чи іншу ситуацію хоча б тому, що в нас є право законодавчої ініціативи. Тому я підтримую думку Юрія Квасова і гадаю, що ми в спромозі грунтовно вивчити підняте питання, деталізувати його вирішення на засіданнях постійних депутатських комісіях, виробити конкретні відповідні пропозиції і прийняти їх на наступній сесії районної ради як наше Звернення до Президента, Верховної Ради та Прем'єр-міністра України.
З обговореного питання сесія прийняла розгорнуте рішення. Зокрема, райдержадміністрації спільно з сільськими та селищною радами рекомендовано продовжити вирішення питання розмежування державних та комунальних земель. РДА, м управлінням та відділам, відділу Держкомзему в районі, селищній та сільським радам слід активізувати роботу із суб'єктами підприємництва щодо перегляду раніше укладених договорів оренди землі у бік збільшення розмірів орендної плати до трьох і більше відсотків від грошової оцінки земельних ділянок. Протягом першого півріччя 2010-го належить провести копітку роз'яснювальну роботу з цього питання з мешканцями району, власниками земпаїв на зборах і особистих зустрічах з громадянами за місцем їх проживання. Протягом березня-квітня 2010 р. треба організувати і провести відповідні зібрання і «круглі столи» в Любимівській селищній та в усіх сільських радах району. Райдержадміністрації спільно з відділом Держкомзему, селищною та сільськими радами протягом 2010 р. належить завершити оформлення та видачу державних актів на право власності на земельні ділянки взамін сертифікатів. РДА, управлінню агропромрозвитку РДА, об'єднаній державній податковій інспекції, відділу Держкомзему, селищному і сільським головам рекомендовано постійно вести роботу серед орендарів щодо безумовного своєчасного розрахунку за оренду із власниками земельних паїв і продовжити пошук потенціальних орендарів та інвесторів на вільний залишок земель державної власності з метою залучення додаткових коштів до районного бюджету.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.004Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |