ІА «Контекст Причорномор'я»
Херсон  >  Моніторинги
Курортний сезон
31.05.2010 / Газета: Голопристанський вісник / № 22 / Тираж: 2200

Підходить сезон літа, відпусток, спраги розваг та радощів, що послужливо запропонують нам різноманітні підприємства торгівлі, громадського харчування та шоу-бізнесу на побережжі Чорного моря. Додасться влітку роботи у податківців району, які от уже котрий рік поспіль проводять серію спеціальних перевірок під назвою «Курорт».

Під час курортного сезону активізується діяльність підприємств найрізноманітніших галузей. Отже, бюджетні надходження зростають. І головне завдання податківців — не допустити, щоб ці прибутки були спрямовані в тіньовий сектор.

В курортний сезон 2009 року на обліку в ДПІ у Голопристанському районі знаходилось 128 суб'єктів господарської діяльності, в той час як в 2007 році їх було зареєстровано 102, а в 2008 — 107. Із них 108 суб'єктів господарської діяльності мали ліцензії на право здійснення роздрібної торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами, але лише 27 (25 відсотків) — платники нашого району. Функціонувало 124 господарські одиниці. В курортній зоні минулого року працювало: 61 кафе-бар, 47 магазинів, 12 кіосків, 4 дискотеки, 12 атракціонів та пунктів прокату, 70 міні-пансіонатів, здійснювали перевезення 29 підприємців.

Минулого року від суб'єктів господарювання курортної зони до бюджетів усіх рівнів надійшло 3,2 млн грн податків та зборів, тоді як за курортний сезон 2008 року — 2,9 млн грн. Темп зростання склав 110%.

У світовій практиці основний прибуток курортні регіони отримують не від продажу путівок, а від реалізації товарів та послуг у інфраструктурі курорту, де він у 4-10 разів більший. Що ж виходить у нас? У період курортного сезону різко зростає реалізація товарів та послуг на підприємствах торгівлі, громадського харчування і побутового обслуговування. І показники цієї діяльності могли бути значно вищими, якби всі торгові точки мали дозвільні документи та, відповідно, сплачували податки до бюджету.

Так, лише протягом липня 2009 року було проведено 20 простих хронометражів. У всіх випадках зафіксовано збільшення виторгів удвічі. Цього року також планується проведення ряду подібних заходів.

Було проведено 226 перевірок дотримання суб'єктами господарювання порядку проведення розрахунків за товари (послуги), вимог з регулювання обігу готівки, наявності торгових патентів і ліцензій для здійснення діяльності. Сума донарахувань склала 631,9 тис. грн (із них 304,8 застосовано до платників ДПІ у Голопристанському районі). Донарахування на одну результативну перевірку в 2009 році дорівнювали 2,8 тис. грн.

У. зв'язку зі змінами в законодавстві при застосуванні реєстраторів розрахункових операцій можна виділити наступні вимоги: ведення обліку товарних запасів за місцем здійснення розрахункових операцій (первинні документи, книга обліку та витрат), відповідальність 200% від вартості не-облікованих запасів; придбання довідки на зберігання тютюнових та алкогольних виробів, відповідальність — 100% від вартості партії, але не менше 1700 грн.

Протягом декількох років податківці намагаються вирішити проблему упорядкування діяльності «міНі-пансіонатів». Якщо у 2000-2003 роках їх було зареєстровано одиниці, то на сьогодні — 154, із них 146 — в с. Залізний Порт і 8 — в с. Більшовик. Але і в їх діяльності доводиться стикатися із недосконалістю податкового законодавства. Дані заклади зареєстровані як платники єдиного податку і зазначають вид діяльності — «надання послуг відпочиваючим», в той час як фактично здійснюють готельний бізнес. Ставка єдиного податку коливається від 20 до 200 грн. Міні-пансіонати сплачують максимальну ставку в розмірі 200 грн, в той час як доба проживання коштує в середньому 70-100 грн. Взявши за основу середньостатистичний міні-пансіонат з кількістю місць 40 і тривалість відпочинку 90 днів, за умови 90% завантаженості пансіонат отримує від 227 до 324 тис. грн. При 50% рентабельності умовний прибуток складає від 113 до 162 тис. грн. При загальній системі оподаткування сплата тільки одним закладом лише податку на прибуток становила б до 40 тис. грн. Але вони сплачують лише 600 грн за сезон. Фактично з кожної гривні прибутку до казни надходить 0,5 копійки податку.

Недосконалість законодавства у країні часто призводить і до того, що на особливостях нашої курортної зони заробляють інші регіони. У масштабах єдиної держави це здається цілком нормальним. Але насправді це не так: Голопристанщина при цьому втрачає мотивацію до збільшення прибутків, до підвищення якості обслуговування, а регіони-«нахлібники» прагнуть тільки витягувати прибуток і не мають мотивації до вкладення інвестицій.

У нашому курортному регіоні влітку працює велика кількість комерційних структур, фізичних осіб з різних регіонів України. Працюють вони за єдиним податком, який сплачують за місцем реєстрації. Таким чином, до районного бюджету від їхньої діяльності не надходить жодної копійки.

З метою збільшення надходжень до бюджету сільським радам необхідно при видачі дозволу на розміщення об'єкту торгівлі та послуг надавати пріоритет платникам, які зареєстровані у Голопристанському районі. Необхідно переглянути ставки торгового патенту в бік збільшення на роздрібну торгівлю у магазинах, яка на сьогодні на території села Залізний Порт становить 70-80 гривень, тоді як у сусідньому селі Більшовик у період курортного сезону вона складає 320 грн.

Становище справ з обігом грошей на курорті не може влаштувати нікого: за приблизними підрахунками до бюджету потрапляє тільки третина того, що повинна була б отримати держава. Податкова інспекція докладає багато зусиль для того, щоб постійно підвищувалася ефективність роботи рекреаційного комплексу.

Проблемним питанням є і надходження курортного збору. В 2009 р. він становив 34,6 тис. грн. (Більшовик -7,9 тис. грн, Залізний Порт — 26,7 тис. грн). В порівнянні з 2008 р. надходження зросли на 21%. В той же час в порівняні з 2007 р. вони скоротились на 37,3%.

Сплата курортного збору взагалі носить мізерний характер і становить 1% від загальних надходжень до бюджету. Так, нехитрий розрахунок показує, що при надходженні 34,6 тис. грн на ставку курортного збору в сумі 1,7 грн з людини, отримуємо трохи більше 20 тис. відпочиваючих. В той час як фактично, за оперативними даними, відпочиваючих налічувалось близько 350 тис, тобто у 17,5 разів більше. За умови охоплення курортним збором хоча б 50 відсотків відпочиваючих, надходження становили б майже 300 тис. грн, або в 10 разів більше.

Практичним вирішенням даного питання є створення квартирного бюро, що надасть можливість відслідковувати чисельність відпочиваючих, які приїздять в курортну зону неорганізовано, та максимально залучати їх до сплати курортного збору. Також доцільним було б відновлення роботи поста на в'їзді до курортної зони.

Важливим видом діяльності є ринкова торгівля. Так, в Голопристанському районі функціонує 6 ринків, із них 4 — в курортній зоні. Надходження від їх діяльності в 2009 р. становили 349,3 тис. грн, в т. ч. 341,5 тис. грн забезпечено по ринках курортної зони. В порівнянні з 2008 р. відбулося збільшення надходжень на 30%, в т. ч. по курортній зоні на 28,8%.

Незважаючи на позитивну динаміку в цілому, по окремих ринках прослідковується негативна тенденція. Так, по ринку ПП Чайкіна при незмінній кількості місць на ринку встановлено зменшення надходжень в 2009 р. в порівняні з 2008 р., причому зменшення не на декілька відсотків, а фактично на одну третину.

Цього року податкова планує збільшити кількість перевірок саме по тих ринках, де в минулому році були встановлені порушення і прослідковується тенденція до необгрунтованого зменшення надходжень. Законослухняні ринки будуть контролюватись дистанційно.

Із 44 баз відпочинку лише 4 зареєстровані як платники ДПІ у Голопристанському районі. Із тих, що зареєстровані в інших областях, сплачують податок з доходів фізичних осіб лише 5. Тобто сплата податку оминає не лише наш район, а й область в цілому. А відповідно до пп. 16.3.2 ст. 16 Закону України «Про податок з доходів фізичних осіб» сплата повинна проводитись за місцем здійснення діяльності та виплати заробітної плати.

В с. Залізний Порт проведена грошова оцінка, але плата за землю з фізичних осіб, на відміну від юридичних, продовжує стягуватися згідно із затвердженими ставками земельного податку, яка становить за земельні ділянки до 0,25 га — 5,02 грн за 1 сотку землі, тобто за 25 соток землі плата встановлена в розмірі 125,5 грн, що значно менше від доцільного. Це також є одним з резервів збільшення надходжень до бюджету.

У перспективі розвиток рекреаційної зони сприятиме істотному поповненню державної скарбниці. Про це свідчать обсяги продажу товарів та послуг торговельних та транспортних підприємств, закладів громадського харчування, готельного та грального бізнесу. Тому податківці намагаються чітко спланувати діяльність, спрямовану на поповнення бюджету під час курортного сезону. І вони не мають права нехтувати навіть найменшим резервом, бо кожен з них — це джерело наповнення бюджету.

Автор: За матеріалами ДПІ підготувала Людмила ЄРЕМЕНКО


© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2024 S&A design team / 0.010
Перейти на повну версію сайту