Соціологічне дослідження «Аналіз морально-етичних цінностей старших підлітків у Скадовському районі Херсонської області» проведено Асоціацією вчителів християнської етики
Опитування проводилося анонімно у місті Скадовськ та сільських населених пунктах району. Вік респондентів — від 13 до 55 років (освітяни, підприємці, депутати, фермери, робітники культури та учні старших класів). В анкетуванні взяло участь 75 осіб, у тому числі: жінок — 51, чоловіків — 24. Респондентів віком 13-18 років — 42 особи, 19-25 років — 5 осіб, 26-35років — 8 осіб, 36-55 років — 20 осіб.
Під час відповіді на перше запитання: «Які життєві цінності, на вашу думку, найважливіші сьогодні для старших підлітків?» — респондентам надавалась можливість вибрати не більше п'яти варіантів (у дужках позначена кількість відповідей респондентів).
Згідно з анкетними даними можна зробити висновок, що більшість наших респондентів вважають, що найважливішими цінностями для старших підлітків є міцне здоров'я (43), престижна професія (33), хороші і надійні друзі (33), а також бути чесною і порядною людиною (32).
На друге місце за важливістю в системі цінностей старших підлітків поставили: бути коханою людиною (26), створити сім'ю (26), мати хорошу роботу з обраного фаху (24), зробити кар'єру (21), досягти матеріального статку (21).
На третьому місці — віра в Бога і виконання християнських заповідей (19), виховування у собі волі і сильного характеру (16), самовдосконалення (15), реалізація набутих знань, умінь та навичок, відчуття безпеки (13), здобуття високого соціального статусу (12).
Лише четвертий щабель зайняли такі цінності: бути патріотом власної країни (11), бути висококультурною людиною (8), корисним суспільству (7).
На друге запитання: «Що чи хто, на вашу думку, має найбільший вплив на формування духовно-творчого потенціалу старших підлітків?» — надавалась можливість вибрати 3-5 варіантів відповідей.
Більшість респондентів схиляється до думки, що найбільший вплив на формування духовно-творчого потенціалу старших підлітків мають сім'я (65), друзі та приятелі (42), ЗМІ — телебачення, Ін-тернет, радіо тощо (41). На друге місце респонденти поставили учителів ЗОШ (ЗО), власне самовдосконалення (24) і церкву (18). На третє — літературу (14), кохану чи коханого (13), творчі заняття у час дозвілля (11), аматорські гуртки -музичні, хореографічні, художні тощо (10) і вплив друзів по навчанню (9). І лише на четверте місце за важливістю щодо впливу на формування духовно-творчого потенціалу старших підлітків поставлено бібліотеку (4).
На третє запитання: «До якої групи покоління, на вашу думку, можна віднести більшість сучасних старших підлітків?» (обрати 2-3 варіанти відповідей) — ми отримали такі відповіді.
Більшість респондентів відносять сучасних старших підлітків до агресивного покоління (34), телевізійного (26), бездуховного (26) і розчарованого (22). На другому місці — скептичне покоління (17), цинічне (16), усе ж таки прогресивне покоління (16), прагматичне (14) і покоління надій (13). На третьому місці — ошукане покоління (7), втрачене (7), налякане (5) і покоління примирення (1).
Після цього ми попросили: «Оцініть, будь ласка, за 5-бальною шкалою ймовірність поширення у майбутньому наступних молодіжних поколінь».
Найбільш імовірно, вважають респонденти, пошириться телевізійне покоління (45), агресивне (28), прогресивне (26) і бездуховне (24). На другому місці — скептичне покоління (18), покоління надій (17), прагматичне (15), цинічне (15), розчароване (14) і ошукане (14). На третьому — втрачене (9), налякане (6) і покоління примирення (5).
Далі ми поцікавились у наших респондентів: «Які цінності, на ваш погляд, сьогодні набувають найбільшого поширення у середовищі — старших підлітків?».
Найбільшого поширення у середовищі старших підлітків нині набувають матеріальний достаток (43), майбутня кар'єра (38) і матеріальні цінності (36). На другому місці — хороші та надійні друзі (33), кохання (27), власне здоров'я (26), престижна освіта (25) і високий соціальний статус (23).
На жаль, лише на третьому місці — щастя власної сім'ї (19), знання, уміння та навички (15), національна гідність (9) і християнські моральні цінності (5).
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |