Візуальний натуралізм, особливо в зовнішній рекламі, іноді зашкалює за будь-які етичні норми. Тож лояльність законодавства до сфери рекламного бізнесу розв'язує руки не лише суб'єктам цього виду підприємництва, а й безпосередньо торговельним маркам та фірмам, які в гонитві за креативністю рекламують себе почасти в екстраординарний спосіб. Тож вимушено відволікати увагу малолітніх дітей тепер доводиться не лише від екранів телевізорів під час демонстрації відвертих кадрів, а й обходити подалі білборди, сіті-лайти та вітринні вивіски з оголеними тілами та наочною демонстрацією інтимних товарів та послуг...
Аби не заплющувати очі від надмірного сексизму в рекламі, за вироблення суспільних етичних стандартів у цій сфері взялася громадськість. Наразі в європейських державах саме суспільна думка, а не важелі державного регулювання, передусім впливають на честь і совість рекламістів та «цноту» замовників зовнішньої реклами, відеороликів тощо. Тим, хто явно переборщив і потрапив до чорного списку, надалі важко працюється на ринку товарів та послуг, їм можуть оголосити комерційний бойкот. Від цього неодноразово потерпали навіть власники відомих світових брендів та фешенебельних закладів. Україні ж сприймати суспільний осуд і вважати його серйозним методом не лише морального впливу, а й покарання, ще тільки належатиме вчитися.
Аналізом проблеми зокрема в нашому регіоні перейнялися Всеукраїнська громадська організація «Жіночий консорціум України», регіональне представництво Фонду ім. Фрідріха Еберта та Херсонський обласний центр «Успішна жінка» у тісному партнерстві з громадською колегією з питань суспільної моралі в області. Експерти під час дискусії були одностайні в тому, що рекламний простір перенасичений продукцією, яка перебуває на межі етики та моралі. Спільними зусиллями фахівці різних сфер (рекламної, освіти, захисту прав споживачів, соціального захисту та соцслужб для сім'ї, дітей і молоді) та представники впливових громадських організацій сформулювали головні критерії, стандарти дозволеного, які можна застосувати не лише на рівні саморегуляції в сфері рекламного бізнесу, а й пропонувати закріпити законодавчо. Адже існують етичні кодекси цілої низки професій, які суттєво впливають на мораль, психіку, здоров'я людини. Реклама здатна іноді навіть порушити психічну рівновагу особи, тож стримуючий фактор неодмінно має бути.
Сьогодні мало хто розуміє, що під сексизмом мається на увазі не лише використання в рекламі відвертих картинок порнографічного змісту, оголених частин тіла, а й дискримінація людини за статтю, расою, походженням, зовнішністю, статками. Реклама — дзеркало стереотипів у суспільстві, яка має потужний вплив на рівні підсвідомості. Передусім, на дітей та підлітків, людей з психічними розладами тощо. Тож навіщо провокувати небажані, а іноді і небезпечні сплески?
На херсонських вулицях можна побачити чимало білбордів, які викликають перманентний стрес. Скажімо, в рекламі автомийок, шиномонтажу та моторних мастил чомусь присутні жінки легкої поведінки в цікавих позах та відповідному вбранні. Подібні специфічні картинки і на рекламі морозива з написами «оближи», суши-бару — «візьми до рота». Під час перевірки відповідними контролюючими службами власників конструкцій — носіїв реклами, ті нерідко відхрещуються, що, мовляв, їхні білборди та сіті-лайти перебувають в оренді або саме на такому зображенні наполіг рекламодавець. Балансу комерційних інтересів в такому разі ніхто і не намагався досягти, а тим більше — відповідальності за порушення суспільної моралі. Фантазія рекламістів не має меж. Вздовж доріг вона відволікає увагу водіїв, а на людних вулицях вводить в цейтнот на ходу...
P. S. Після запроваджених рейдів з рекламних носіїв на вулицях нарешті зникли деякі шокуючі зображення, втім, далеко не всі.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.023Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |