ІА «Контекст Причорномор'я»
Херсон  >  Моніторинги
ЧОМУ МИ БІДНІ? БО – ХЕРСОНЦЫ!
22.07.2010 / Газета: Херсонський вісник / № 29 / Тираж: 10000

На нараді, що відбулася нещодавно в Міністерстві праці та соціальної політики з приводу впровадження в державі адресної соціальної допомоги найбіднішим верствам населення, Херсонська область була зазначена у числі трьох регіонів, де технологія надання адресної допомоги обласним Управлінням праці та соціального захисту населення є незадовільною. Більше того, наш обласний центр виявився единим в Україні населеним пунктом, де проект не працює взагалі.

Про це журналісти довідалися під час засідання прес-клубу реформ у Миколаєві. Чому у Миколаєві? Та тому, що наш найближчий сусіда виявився найпередовішим у запровадженні пропонованого Міністерством проекту, котрий здійснюється за підтримки Світового банку ось уже протягом чотирьох з половиною років. Чому місто Херсон пасе задніх у такому вкрай нагальному питанні і не скористається пропонованою фінансовою підтримкою?

Допомога з повагою до людей

Справжнім відкриттям для херсонських журналістів стало те, що в Миколаєві, виявляється, усі відділи соцзахисту приймають відвідувачів у будь-який час, п'ять разів на тиждень та ще й , не повірите, без обідньої перерви! (Одразу пригадалося, як у лютому звернулася за оформленням допомоги на дитину до Дніпровського районного відділу, і мене записали на прийом аж через п'ять тижнів! А так як допомога призначається з того місяця, коли звертаєшся, то за лютий, зрозуміло, я її вже втратила.)

- За такими ж найсприятливішими умовами приймають відвідувачів і у всіх районах Херсонської області, винятком є тільки три райони обласного центру: Суворовський, Дніпровський та Комсомольський, -зазначає, коментуючи ситуацію, Олена Дяченко, координатор проекту в Херсонській області. У проекті «Удосконалення системи соціальної допомоги «в Херсонській області беруть участь 20 із 23 районних та міських управлінь. Відмовились від адаптації управлінь праці та соціального захисту населення до роботи в умовах єдиної технології прийому громадян, які звертаються за призначенням державної допомоги, і не взяли участь у реалізації проекту лише три управління виконкомів районних у місті Херсоні рад: Суворовської, Комсомольської та Дніпровської. Управління позбавлені права брати участь в проекті, оскільки виконавчим комітетом Херсонської міської ради не виконано одну з головних вимог Світового банку — запровадження в районних управліннях міста єдиної технології прийому громадян та призначення усіх видів соціальної допомоги, включаючи житлові субсидії, за єдиною заявою на підставі єдиного пакету документів. Незважаючи на численні звернення Міністерства до обласної державної адміністрації, котра, в свою чергу зверталася до виконавчого комітету Херсонської міської ради стосовно необхідності забезпечення виконання вимог чинного законодавства у місті Херсоні, дотепер соціальні допомоги та житлові субсидії надаються різними структурними підрозділами. Чим пояснити таку ситуацію? Натомість прийнято рішення міської ради про приєднання відділу по наданню субсидій міської ради до Управління праці та соціальної політики міської ради.

Однак, такі зміни не забезпечують реалізацію програми соціального захисту населення, оскільки не передбачають спрощення мешканцям міста Херсона процедури отримання всіх видів державної допомоги. На жаль, в трьох управліннях виконкомів районних рад до цього часу не запроваджені вимоги проекту стосовно нової організації прийому громадян та нового технологічного процесу призначення усіх видів соціальної допомоги. У листі з цього приводу заступник міського голови Роман Підперигора пояснює, що районні ради відмовляються братися за проект.

Але головна прикрість полягає в наступному: крім того, що створюються незручності для людей -замість двох тижнів люди чекають на субсидії по два-три, а то й до п'яти місяців, — місто втрачає можливість отримати фінансову допомогу, за рахунок якої виконуються ремонти приміщень, закуповується потрібна техніка, меблі. Наша область отримала вже понад чотири мільйони гривень на переоснащення управлінь соцзахисту, на черзі ще майже два мільйони, — зазначає Олена Дяченко.

Незручно працівникам, але ж не відвідувачам

Що дав проект тим, хто його взяв на озброєння?

На відміну від наших сусідів у Миколаєві, де проект започатковано набагато раніше, Херсонщина включилася в нього зі значним запізненням. Утім, здобутки помітні, і населення їх відчуло. На'йперше, що дуже зручно для мешканців села, котрим майже з усіх питань доводиться 'їхати до райцентру, це те, що тепер, коли б не приїхав сільчанин, його завжди приймуть, навіть в обідню перерву. Звичайно, інспектори обідають, по черзі, але, як зізнаються у розмові самі ж працівники районних управлінь, це нервує і викликає у них невдоволення, оскільки звикли приймати людей два, зрідка — три рази на тиждень, та й то частенько не повний день, а решту часу, за їх виразом, «працювати з документами». Та й обідня перерва, чого гріха таїти, була для багатьох працівників не рідко довшою, ніж година,бо спізнення після перерви — явище далеко не поодиноке у райцентрі, не кажучи, що на обід їм взагалі відводиться не 60 хвилин, як прийнято вважати, а лише 48, про що 99% населення навіть не здогадується. Інакше робочий день має закінчуватися не о 17.00, а о 17год. 12 хв. Без захвату сприймають у райцентрах і розмови про те, що, можливо, доведеться працювати не лише під час обідньої перерви, а й у суботу та неділю. Але незважаючи на всі ці незручності , проект працює.

Приймають без черги, бо її немає

Оскільки прикладів діяльності проекту у місті Херсоні немає, звернемося до районів області.

- Починаючи із серпня 2007 року, в організації'прийому громадян сталися помітні зміни, — ділиться накопиченим досвідом начальник відділу надання соціальних допомог Управління праці та соціального захисту населення Нижньосірогозького району Катерина Жукова. — Розпочала працювати Єдина приймальня громадян: адже мета Проекту полягає у суттєвому підвищенні ефективності системи соціальної допомоги шляхом посилення адресності допомоги та спрощення процедури ії надання. Проект сприяє успішному проведенню соціальних реформ, які спрямовані на зменшення рівня бідності та підвищення соціальної захищеності найбільш вразливих верств населення. Основні зміни полягають в спрощені надання усіх видів соціальної допомоги за одним зверненням громадянина в приймальню. Всі питання, які цікавлять відвідувачів, в тому числі і потенційних отримувачів допомог, пільг та компенсацій; інформація, — запитання, прохання, консультації вирішуються у приймальні, і громадянам немає потреби відвідувати інші підрозділи Управління. В окремих випадках та при необхідності надання відвідувачу спеціалізованої консультації спеціалісти з інших відділів запрошуються до приймальні.

Впровадження стандартної моделі надання соціальної допомоги суттєво покращило якість надання послуг населенню, забезпечило безперешкодний доступ громадян до інформації' щодо отримання соціальних допомог та послуг. Завдяки щоденному прийому громадян та можливістю, у разі потреби, попереднього запису на прийом, давно ліквідовано черги, покращились умови перебування громадян на прийомі. Скоротився час, необхідний для оформлення громадянами заяв про призначення усіх видів соціальної допомоги. Завдяки ремонту, розміщення функціональних секторів приймальні громадян відповідає технологічному процесу надання соціальної допомоги, нормативам та вимогам. Облаш-тована санітарна кімната для осіб з обмеженими фізичними можливостями.

В рамках реалізації проекту планується отримання Управлінням офісного обладнання: персональних комп'ютерів, кондиціонерів, меблів.

Суворовці, комсомольці, дніпровці: а чим ми гірші?

- Що таке соціальна допомога? Це коли держава , використовуючи зібрані податки, розподіляє їх між тими, хто опинився у скрутному становищі. Світовий банк, провівши дослідження , встановив, що в Україні система її надання вкрай неефективна. Допомогу від держави отримує лише 20% найбіднішого населення, тоді як «золотий» стандарт — 60%. У всьому світі найперше допомогу отримують сім'ї з дітьми, тому, що народження дитини одразу ж знижує доходи сім'ї і штовхає її до бідності. І лише в Україні неможливо розвіяти міф, що найбідніші — це пенсіонери, хоча далеко не так, коли підрахувати, рівень доходів на одну особу в тих сімях, де ростуть діти. Чому український уряд на перший план ставить пенсіонерів? Мабуть, тому, що це вигідно політикам, оскільки це найактивніший електорат на виборах, — зазначила під час засідання прес-клубу представник Світового банку в Україні Катерина Петрина.

Тим часом, у райвідділах соцзахисту міста Херсона не скрізь знайдеш інформацію про всі належні види допомоги сім'ям з дітьми, а про окремі з них, як приміром, допомога на дитину до трирічного віку з урахуванням доходів херсонські матусі навіть не здогадуються!

- Щоб створити єдину технологію прийому заяв на допомогу, районні у місті Херсоні ради ініціювали передачу їм повноважень щодо призначення житлових субсидій населенню, так як це один з видів соціальної допо-

моги, — коментує ситуацію голова Суворовської районної ради Микола Дурницький. — Адже лише при такій умові можуть бути виділені кошти на проведення ремонту та покращення умов прийому громадян, які в нашому приміщенні по вулиці Маяковського доволі незручні. Тим часом, такі повноваження районам міська рада не передала.

Отож, слово — за депутатами Херсонської міськради. Проект «Удосконалення системи соціальної допомоги» завершується в кінці травня наступного року. Не спізнимось?..

Від редакції. Як повідомила координатор проекту Олена Дяченко, цими днями Міністерство праці та соціальної політики надіслало чергового листа керівництву області та міста з «останнім китайським попередженням» про реформування системи житлових субсидій у місті Херсоні.

Автор: ОЛЕНА БРУСИЛОВА


© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2024 S&A design team / 0.006
Перейти на повну версію сайту