ЯК «ЧІПЛЯЮТЬ НА ГАЧОК»
Визнаємо по щирості: у кого з нас не «тьохнуло» б серце, отримавши повідомлення про банківську операцію з інформацією, що саме Ви є «...єдиним можливим одержувачем 100 000,00 гривень. І що виплата банківського переказу — негайно!». При цьому зазначено, що даний лист — офіційний документ і що виплату підтверджує генеральний менеджер столичної організації.
«Тьохнуло» воно й у новотройчанки Катерини Ф. У душі ця літня жінка плекала благородну мету — матеріально допомогти у спорудженні православного храму. Але які там статки в пенсіонерки... А тут така нагода! Сто тисяч гривень — суттєві кошти навіть для будівництва церкви.
Виграшем нагородили жінку за перемогу у вікторині, надрукованій в одному з номерів «Робітничої газети». Правду кажучи, питання вікторини були не надто складними. Жінка легко розгадала відповіді й не сумнівалася в їх правильності, її навіть не засмутило те, що в газеті обіцяли виграш за перемогу в конкурсі в сумі 150 тисяч гривень, а тепер винагороду зменшили до 100 тисяч.
Щоправда, вже на наступній сторінці послання, отриманого від товариства з обмеженою відповідальністю «Експрес-каталог», чомусь повідомлялося, що Катерина Ф. отримала персональне запрошення на участь у фіналі розіграшу призів від «Експрес-катапогу», і що для неї вдало завершився другий етап на шляху до фіналу. І пропонувалося, не гаючи часу, відправити купон для реєстрації та придбати дві та більше книг з надісланого каталогу, ціна на які коливалася від 47 до 68 гривень.
«Щось тут не те..., — засумнівалася жінка. Спочатку запевняють що я — єдино можливий одержувач 100 тисяч гривень, а потім пропонують взяти участь у фіналі розіграшу».
Ситуацію могли б прояснити правила розіграшу. Та на відміну від самого повідомлення вони були надруковані таким дрібним шрифтом, що ні сама Катерина Ф., ні сусіди, до яких звернулася за допомогою, не змогли його прочитати. Тож, перш ніж погодитися купити запропоновані товари, жінка вирішила порадитися з працівниками редакції.
ШАНСІВ — НУЛЬ
Ретельне вивчення правил розіграшу не залишило сумніву: це звичайний лохотрон. Жінку намагалися ошукати, спонукаючи купувати непотрібні їй товари в надії на майбутній виграш. Вікторину і обіцяну винагороду TOB «Експрес-каталог» делікатно називає «...маркетинговою акцією, що проводиться методом прямої адресної пропозиції і одночасно є дослідженням споживчого попиту». При цьому згода учасника повернути заповнені формуляри на участь у визначений пропозицією термін (7 днів) автоматично розглядається як згода на участь у маркетинговій акції та згода з правилами її проведення.
А далі ще цікавіше. Виявляється, за умовами акції всі одержувачі інформаційно-рекламних документів від TOB «Експрес-каталог» оголошуються переможцями. І що у даному разі термін «переможець» означає, що клієнта обрано фірмою серед інших для відправлення зазначених документів, при одержанні яких йому надається можливість брати участь в акції й претендувати на призи за умови оплати замовленого товару із маркетингової пропозиції. Тобто, листи про те, що вони є «...єдиним можливим одержувачем 100 000,00 гривень. І що виплата банківського переказу -негайно!» отримали тисячі, десятки чи й сотні тисяч читачів «Робітничої газети», які надіслали відповідь на питання вікторини.
За умовами акції виграти приз зможе тільки той, хто оплатить замовлений товар із надісланої маркетингової пропозиції. При цьому люди фактично обирають кота в мішку. Бо, як зазначено у правилах розіграшу, зображення в каталозі можуть не відповідати дійсності, оскільки вони «використовуються виключно в ознайомлювальних цілях». Окрім того, у разі зміни ціни нової поставки TOB «Експрес-каталог» залишає за собою право змінювати ціну в замовленні.
Розіграш проводиться в період з 17 по 23 грудня 2010 року о 12 годині в приміщенні офісу, повідомляє товариство. При цьому воно залишає за собою право перенести дату розіграшу на строк, потрібний для реєстрації всіх учасників у разі форс-мажорних обставин, до яких відносить «страйк поштових робітників, стихійне лихо природи і т. ін.». Що таке «і т. ін.» не розшифровується, отже, дає компанії реальну можливість переносити дату проведення розіграшу під будь-яким приводом. А вносити зміни та доповнення в умови даної маркетингової акції, у тому числі й продовжувати тривалість її (тобто, запровадити ще кілька турів, під час яких «переможцям» пропонуватимуть знову купувати товари чи відкладати розіграш призів) TOB «Експрес-каталог» взагалі має право в односторонньому порядку. Це передбачено умовами розіграшу, з якими учасники його, нагадую, «...автоматично погоджуються, надіславши заповнений формуляр».
Умови розіграшу містять ще один «цікавий» пункт. Своїм замовленням клієнт добровільно передає згоду на довічне зберігання своїх персональних даних, передачу та використання їх для отримання рекламних пропозицій, від TOB «Експрес-каталог» або його комерційних партнерів.
КУДИ ПІДУТЬ ДАНІ?
Що це означає, Катерина Ф. уже відчула на собі. В одну з липневих субот до неї додому завітав молодик з сумкою товарів, запакованих у яскраво оформлені коробки. Чемно привітавшись з господаркою і перепитавши її прізвище, повідомив, що привіз їй подарунки від керівництва фірми, в якій працює. Товар жінка отримає безкоштовно лише за те, що рекламуватиме його якість.
-Я ж людина літня, де вже мені ходити по селищу та займатися рекламою! Та й не вмію цього робити, — заперечила жінка.
- А Вам і не треба ходити, — заспокоїв молодик. — Просто,, розкажіть, що отримали від нас подарунки сусідам, які до Вас завітають, дітям, онукам, родичам.
Молодик умів бути переконливим. І хоча за яскравими упаковками ховалися досить буденні товари, такі як праска, ножі тощо, потреби в яких жінка не мала, Катерина Ф. все ж погодилася на його пропозицію. Тоді молодик повідомив, що хоч товари жінці й дарують, вона все ж має сплатити невеличку суму -1630 гривень. Це, мовляв, вартість їх доставки з-за кордону.
Жінка жахнулася: віддати таку суму за те, що їй по суті не потрібно! Та вона й коштів таких не мала. Отож знайшла у собі сили відмовитися від «подарунків».
А хтось — і не зміг би. Подейкують, що такі «дарувальники» проходять спеціальний психологічний тренінг на своїх фірмах і вміють умовляти.
- У мене після відмови залишалося неприємне відчуття вини. Ніби незаслужено образила людину, яка хотіла мені добра, — ділиться Катерина Ф. — Якби при собі мала такі кошти, мабуть, заплатила б.
Не важко передбачити, чим закінчиться дана акція для її учасників. Таке вже траплялося не раз. Люди-витратять кошти на товари, які їм по суті непотрібні, а обіцяних грошових виграшів так і не отримають. При цьому судитися з ініціаторами акції — марна справа. TOB «Експрес-каталог» завбачливо записав в умовах розіграшу, що спори, які виникають між TOB «Експрес-каталог» та клієнтами, вирішуються у відповідних судових установах міста Києва. Хто з наших земляків зважиться поїхати туди судитися? А якщо й зважиться, чи може сподіватися на перемогу?
Утім, у ЗМІ оприлюднений один випадок, коли суд виніс рішення на користь одного з обдурених учасників аналогічного лохотрону, якому обіцяли вручити легковий автомобіль. Представник компанії, яка проводила дану акцію, там же, в суді, вручив людині, яка виграла справу, автомобіль. Але — іграшковий. І довів, що хоч умови акції й передбачали виграш автомобіля, ніде не було зазначено, що він — справжній. Подарований же повністю відповідав малюнку в каталозі призів.
Найприкріше в цих історіях те, що жертвами аферистів у більшості випадків стають саме літні, найменш соціально захищені люди -пенсіонери. Вони з радянських часів звикли: все, про що пишуть у газетах або показують по телевізору, є безумовною правдою. І не зважають на застереження, що за достовірність реклами відповідальність несе рекламодавець. Літніх людей легше переконати, що надісланий гарно оформлений папірець з підписом і печатками дійсно є офіційним документом.
Наостанок хочеться нагадати і самим пенсіонерам стару, як світ, приказку: безплатний сир буває тільки в мишоловці. Тож будьте обачними. Не спокушайтеся на дурничку, бо це, як правило, обертається втратами ваших власних коштів.
ДУРЯТЬ НАШОГО БРАТА...
(офіційно зареєстровані випадки лохотронів)
При купівлі автомобіля салон пропонує укласти договір на поставку саме обраної Вами моделі, модифікації автомобіля та кольору його. Попередня оплата за послугу — 5% вартості автомобіля — зазначена в договорі. Згодом Вас інформують, що постачальник у силу об'єктивних причин не може поставити автомобіль з указаними параметрами. Попередня оплата не повертається. Це передбачено договором.
Пропонують високооплачувану роботу на дому на вигідних умовах, але для отримання її на рахунок фірми-майбутнього роботодавця треба перерахувати певну суму (скажімо, 200 гри.) для оформлення документації. Гроші Ви перерахували, роботу не отримали.
Через Інтернет обіцяють навчити заробляти гроші за системою «Мопеу Master*, десять платних уроків по 5 доларів за кожен. Попередня оплата за весь курс навчання. Після першого уроку, на якому уточнюють Ваші анкетні дані та обсяг знань, на зв'язок більше не виходять.
Вам надійшов лист про виграш у лотерею, про яку Ви ніколи не чули. Купувати товари за каталогом не пропонують. Просять лише передзвонити за вказаним номером для уточнення яким чином Ви отримуватимете виграш: приїдете особисто чи Вам його переслати тощо. Ви дзвоните — з вас стягують «кругленьку» суму за дзвінок. А виграш — фікція.
По телебаченню пропонують за 7 грн. закачати в мобілку хіти. Ви дзвоните за вказаним у рекламі номером, з вашого рахунку знімають всі кошти. А закачані хіти виявляються старими непопулярними піснями.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.006Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |