ІА «Контекст Причорномор'я»
Херсон  >  Моніторинги
Дешево, зручно та чи варто?
03.09.2010 / Газета: Херсон Маркет плюс / № 35 / Тираж: 20000

У Мережі зараз можна купити що завгодно. Приваблюють, в першу чергу, ціни, істотно нижчі за роздрібні. Адже не доводиться переплачувати ні за роботу персоналу, ні за оренду торгових площ. До того ж, купуючи через Інтернет, потенційний покупець заощаджує не лише гроші, а й час — йти до магазину не потрібно, у найкоротші терміни товар доставить кур'єр або пошта.

Тож сьогодні все більше людей щось купують в онлайні. І, звісно ж, ця тенденція не залишається поза увагою аферистів, для яких інтернет-магазини — «неоране поле».

У віртуальній крамниці їх «кинули» на реальні гроші

Деякі інтернет-магазини роблять віртуальними не лише вітрини, але й ціни. Знайома ситуація: клієнт, якого привабила «суперпропозиція» дізнається, що вартість того чи іншого товару застаріла, і сьогодні він коштує на 15-20% більше, ніж учора. Саме так херсонка Тамара придбала брендову жіночу сумочку, на чверть дорожче, ніж у дорогому бутику.

- Довелося платити ту суму, яку вони вимагали. За умовами укладеного договору повернути сумку я не могла, товар був якісним, без дефектів. Мені запропонували лише обміняти її на іншу модель, але в цьому випадку я мала б заплатити чималі гроші за повторну доставку товару. Звичайно ж, я відмовилася. Уважно ознайомившись з умовами на сайті, дійсно розгледіла там кілька пунктів, написаних дрібним шрифтом. Виявилося, що ціни можуть змінюватися, а ось інформацію стосовно цих змін в Інтернеті з’являється не відразу. У віртуальних крамницях більше нічого не купуватиму, краще вже у звичайний магазин сходити. Але нарікати не стану. Договір потрібно було уважно читати, — говорить Тамара.

Та віртуальною може виявитися не лише ціна, але і сам товар. Деякі продавці виставляють в інтернет-вітринах усі наявні позиції певної групи товару, а потім повідомляють клієнтові, що, на жаль, на даний момент саме цієї моделі немає. Зате є інша — набагато якісніша і, звичайно ж, дорожча.

Утім, усе вищезгадане — ще «квіточки». «Ягідки» починаються, коли покупець отримує зовсім не той товар, який замовляв. На різних Інтернет-форумах можна знайти купу відгуків розлючених користувачів, яким, приміром, замість телевізора надіслали праску, замість парасольки — футболку. Але найгірше, коли оплачений товар взагалі не доходить до покупця, загубившись десь у віртуальних просторах ...

Херсонець Володимир вже майже півроку листується з модераторами американського Інтернет-магазину, де замовив собі білизну. Товар, за який він вніс 100% передоплату, йому так і не доставили.

- Схоже, що листуваннями це все і завершиться. Останнім часом вони все рідше стали відповідати на мої запити і скарги. Кажуть, що свою роботу вони виконали, а з’ясовувати, чому я не отримав товар, потрібно на пошті. Та впевнений — пошта тут ні до чого. Я просто «нарвався» на шахраїв, — говорить Володимир.

Декого «приємні наслідки» Інтернет-покупок наздоганяють не одразу. Ще один ошуканий херсонець Михайло придбав на одному з українських порталів китайський мобільний телефон з потужною відеокамерою та вмонтованим радіо і теле-тюнером… усього за тисячу гривень. «Сюрпризи» з чудо-телефоном почалися вже за два місяці.

- Нічого підозрілого не відбувалося, — розповів Михайло. — Телефон доставили з Дніпродзержинська за три дні. Ніяких дефектів я не побачив, гарантію видавали на два місяці, апарат працював гарно, і спочатку його IMEI не було у списках Укрчастотнагляду. Потім він з'явився у «сірому» списку, тепер взагалі — в «чорному». Я звернувся із скаргою до міліції. Там сказали, якщо ПП Снігур Ігор Анатолійович, Дніпропетровська область, місто Дніпродзержинськ, Україна, код 2790902717, тел. 095-300-68-00, 067-433-60-00 (дані друкуємо навмисно, щоб попередити наших читачів щодо сумнівного підприємця. — автор) існує, то його власник буде відповідати у суді за фактом шахрайства.

- Зараз правоохоронці перевіряють інформацію. Але навіть не знаю, чи зможу я повернути свої гроші, — говорить постраждалий.

Аналогічних випадків по всій Україні чимало. Обман в інтернет-магазинах зростає в геометричній прогресії. Ще у 2003 році в Україні було порушено 123 кримінальні справи, пов'язані з шахрайством в Інтернеті, у 2009 — вже 787, в поточному році таких взагалі близько 2 тисяч.

Як не стати черговим Інтернет-ошуканим?

Потенційні інтернет-покупці нерідко стримують свої споживчі пориви з остраху купити «кота в мішку» чи подарувати комусь свої гроші. Проте, експерти нагадують, що покупка в Інтернеті — це угода купівлі-продажу, а це означає, що на сторожі інтересів покупців стоїть Закон «Про захист прав споживачів», який в останній редакції від 1 грудня 2005 року доповнено статтею 13 щодо прав споживачів у разі укладення договору на відстані.

- Будь-яка купівля фізичною особою товару чи послуги пов'язана з укладенням договору купівлі-продажу (усний або письмовий правочин між споживачем і продавцем або виконавцем послуг про якість, терміни, ціну та інші умови), — говорить заступник начальника Херсонського обласного Управління у справах захисту прав споживачів Лариса Хабрат.

У вищезгаданій статті цього Закону наводиться перелік інформаційних даних, які перед укладенням договорів на відстані продавець (виконавець) повинен надати споживачеві. Також вказуються види договорів, укладених на відстані, які не регулюються положеннями даної статті закону, та випадки, коли споживач не має права розірвати договір. Зупинимося на визначених законом термінах, протягом яких споживач має право розірвати укладений на відстані договір.

Згідно пункту 4 статті 13: «Споживач має право розірвати укладений на відстані договір шляхом повідомлення про це продавця (виконавця) протягом чотирнадцяти днів з моменту підтвердження інформації (мається на увазі інформація, яка викладена на сайті стосовно асортименту, ціни, технічних характеристик, правил експлуатації і т.п.), або з моменту одержання товару. У разі продажу матеріальних речей їх повернення свідчить про розірвання договору».

- Якщо інформація була змінена, споживач також має право розірвати договір протягом чотирнадцяти днів з моменту одержання виправленого підтвердження, — говорить Лариса Хабрат. — Це в ідеалі. Але ж слід сказати й про те, що наші люди у випадку, коли їх ошукали або надали неякісні послуги, одразу згадують про свої права, які хтось має захищати. І мало хто задумується над тим, що самі свідомо ризикують власними грошима, купуючи невідомо що, невідомо де. І навіть не вимагаючи чеків чи квитанцій про оплату товару або послуги. В таких випадках щось довести практично неможливо. І на кого ж тоді нарікати?

Споживачу, який звертається до Інтернет-магазинів, варто знати не лише свої права, а й обов’язки: уважно вивчати інформацію про товар та умови запропонованих договорів до моменту купівлі, отримувати та зберігати чеки й інші документальні підтвердження факту покупки.

- За споживачами залишається також право відмовитися від оплати замовлення під час доставки та огляду товару або повернути його без пояснення причин у визначений законодавством термін. Важливе правило по відношенню до споживчих товарів і послуг, у тому числі продажів через Інтернет: відповідне правове регулювання здійснюється за законами тієї країни, де знаходиться продавець, — наголошує Лариса Хабрат.

Слід звернути особливу увагу й на те, що у Інтернет-магазину, окрім юридичної адреси, має бути й фактична (ви неодмінно маєте знати, куди звертатися з питань повернення, заміни неякісного товару і т. п.).

Слід пильно придивитися і, власне, до сайту Інтернет-крамниці. Там, окрім мобільних телефонів і CDM, мають бути вказані й міські телефони. Як правило, шахраї створюють інтернет-магазини на короткий термін, нерідко дублюючи сайти з аналогічною продукцією (інформація про компанію, головна сторінка сайту, опис товарів, фото і т. п.); розміщують фотографії свідоцтва, сертифікатів та інших документів, зміст яких неможливо прочитати. А якщо спілкування з продавцем відбувається винятково в режимі он-лайн, за допомогою e-mail та ICQ — це взагалі сигнал «SOS». В такому випадку у вас не буде гарантії отримати замовлений товар навіть на умовах післяплати (у посилку можуть загорнути «ляльку»).

Окрема розмова — ціни. Якщо за наднизьку ціну вам пропонують останнє «диво» техніки (як у випадку із телефоном херсонця Михайла), поміркуйте: можливо безкоштовним сиром вас заманюють у мишоловку?

Автор: Михайло Трифонов


© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
© 2005—2024 S&A design team / 0.006
Перейти на повну версію сайту