Загальна площа земель Херсонської області складає понад 2,8 млн. гектарів, з них землі сільськогосподарського призначення — 2,03 млн., населених пунктів — 133,5 тис. гектарів.
Головні платники
- Надходження плати-за землю формують значну частину доходів місцевих бюджетів, кошти з яких йдуть на заробітну плату, пенсії, інші соціальні виплати різним категоріям населення, — розповідає Тетяна Ракитська, завідувачка сектору адміністрування платежів за землекористування та місцевих податків і зборів, ресурсних (рентних) та неоподаткованих платежів управління оподаткування юридичних осіб ДПА у Херсонській області. — Торік питома вага надходжень плати за землю склала у місцевих бюджетах 12% (102,3 млн. грн.). На нинішній рік надходження плати прогнозуються в обсязі 116,4 млн. гривень.
Головні постачальники плати за землю — обласний центр (35,3%), Нова Каховка (11%), Генічеський (8,6%) і Каховський (6,5%) райони.
Земельна ділянка є об'єктом оподаткування за низкою платежів. Серед основних — земельний податок (сплачується власниками та користувачами земельних ділянок, окрім орендарів); орендна плата за землю (сплачується орендарями земельних ділянок) та фіксований сільськогосподарський податок.
Íàðàõóâàííÿ земельного податку провадиться на підставі документації земельного кадастру, який включає дані про реєстрацію права власності, права користування землею, а також обліку кількості земель, їх грошової оцінки в залежності від функціонального використання. Для уточнення даних по грошовій оцінці платники мають отримувати в місцевих відділах земельних ресурсів витяги про грошову оцінку земель, на підставі яких обчислюються податкові зобов'язання по земельному податку, — пояснює Тетяна Ракитська.
Пільговики з надприбутками
Нарахування податкових зобов'язань з орендної плати за землі державної і комунальної власності здійснюється на підставі укладеного договору оренди земельної ділянки, який набуває чинності після його державної реєстрації. Орендар, уклавши договір на оренду землі, самостійно сплачує орендну плату за землю до бюджету громади, на території якої знаходиться земельна ділянка. При цьому розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної владності не може бути менший за трикратного розміру земельного податку. Водночас верхній поріг орендної плати обмежений розміром 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Несвоєчасна сплата за землю, як і будь-яко- го іншого податкового зобов'язання, тягне за собою накладання штрафних санкцій у розмірах від 10% до 50% суми простроченої сплати, в залежності від терміну затримки.
— На даний час склалася ситуація, коли окремі орендарі ділянок отримують землю'в оренду за порівняно низькими («пільговими») ставками, тоді як інші орендарі несуть основне навантаження, — зазначає Тетяна Ракитська. — Другим характерним видом порушення в галузі землекористування є використання неоформлених земельних ділянок для провадження підприємницької діяльності. Особливо гостро це питання постає у надприбуткових сферах: відпочинку, розваг, громадського харчування, які також можуть створити вагому групу наповнювачів місцевих бюджетів за рахунок плати за землю.
Земельний кодекс передбачає використання земельних ділянок на праві власності, постійного користування (тільки для державних і комунальних підприємств) та на умовах оренди (для тих, хто не має можливості придбати у власність ділянку). Інших видів землекористування законодаветвом не визначено.
Разом з тим, мають місце непоодинокі випадки використання земель без документального оформлення прав на них (у наявності є тільки цивільно-правові угоди на нерухоме майно).
Право на розстрочення
В окремих випадках, в якості «компенсації», землекористувачі, зволікаючи з оформленням оренди, сплачують до бюджету за фактом використання земельної ділянки кошти в розмірі земельного податку. Звичайно, це вигідніше, ніж пройти визначену законом процедуру оформлення договору оренди та сплачувати орендну плату, яка втричі більша. Але це є порушенням чинного законодавства, яке призводить до недоотримання місцевими бюджетами належних коштів.
У договорах оренди має бути передбачена умова щодо сплати орендної плати з початку фактичного землекористування. Це не суперечить чинному законодавству, оскільки договір оренди не є законом або іншим законодавчим актом, що не може мати зворотну дію в часі. З урахуванням положень Цивільного кодексу України договори укладаються за досягненням сторонами певних умов, у тому числі — сплати за попередні періоди.
Аналогічно і щодо пролонгації договорів оренди — з дати припинення їх дії. Так, численними є випадки продовження користування земельними ділянками після закінчення терміну дії договорів оренди.
— Після укладання договорів оренди у вказаних випадках суб'єкти мають подати розрахунок орендної плати у місячний термін з дати підписання новоукладеного договору оренди або до 20 числа наступного місяця уточнений розрахунок орендної плати по діючих договорах, — звертає увагу Тетяна Ракитська. — Щодо збільшення суми податкових зобов'язань за минулі періоди (у зв'язку з перерахунком розміру орендної плати), які платник має сплатити не пізніше дати надання податкового розрахунку, орендарі можуть скористатися правом на розстрочення податкових зобов'язань.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.012Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |