Освіта — не та галузь, де можна легковажно експериментувати, шляхом безкінечних проб і помилок шукати істинні шляхи її розвитку. Сказавши «а» в справі залучення до загальнообов'язкової дошкільної освіти п'ятирічних або таки відмовившись від дванадцятилітньої освіти в школі, не посадовцям Міносвіти, а місцевим органам влади доведеться шукати вихід із запрограмованої чиновниками ситуації. Про парадоксальні нововведення нового навчального року та перспективи їх втілення йшлося під час прес-конференції.
На Херсонщині 183 населених пункти взагалі не мають дитячих садків. Там, де вони колись були, тепер або руїни, або перепро- фільовані заклади: офіси, філії вузів, гуртожитки тощо. Зважарчи нате, що близько двох тисяч малят в області не охоплені дошкільною освітою, більшістьз нихстоятьу черзі на місця в дитячих садках, вирішити проблему за кілька місяців і навіть за рік навряд чи вдасться. Колишні будівлі змінили власника або занедбані і для поновлення роботи потребують колосальних капіталовкладень, котрі не під силу місцевим громадам без державної підтримки. Гостро постає питання нестачі дошкільних закладів у Цюрупинському, Голо- пристанському районах, Новій Каховці, не зменшуються черги в обласному центрі.
— І справа не лише в приміщеннях, які можливо і вдасться віднайти під дитсадки, — коментує ситуацію ректор Південноукраїнського регіонального інституту післядиплом- ної освіти педагогічних кадрів (РІПО) Анатолій ЗУБКО. — Потрібне ще відповідне їх оснащення, дотримання суворих санітарнихнорм, забезпечення підготовленими педагогічними кадрами. Розраховувати на організоване підвезення малят у сусідні села за десятки кілометрів так само, як шкільні автобуси возять учнів, безглуздо, на таке вирішення проблеми не наважаться і самі батьки, передусім з міркувань безпеки дітлахів. Можливо, деінде питання здобуття дошкільної освіти частково вдасться вирішити шляхом використання неповної завантаженості початкових шкіл.
Щодо доцільності такого нововведення, як обов'язковість охоплення дошкільнят освітою, то, на думку досвідчених педагогів і психологів, саме батьки мають усвідомити потрібність обов'язкової підготовки до школи в організованому колективі. Завдання ж дитсадків — навчити дітей не лише писа+'и, рахувати і читати, а й адекватно ставитися до колективу і вчителя, звикнути до правильного розпорядку дня, дати необхідну фізичну та психологічну підготовку, прищепити відповідальність та самостійність.
У запеклих баталіях і безкінечних експериментах із запровадження 12-річної освіти нарешті оголошено перемир'я. Міністерство освіти та науки визначилося (щоправда, невідомо чи остаточно або чи надовго), що цілком достатньо 11 років, аби вкласти в голови учнів курс загальноосвітньої школи. Правду кажуть, що сім разів відміряй, а потім ріж. Через палку любов керманичів освітньої галузі експериментувати тепер під ніж підуть мільйони новеньких підручників для старшої школи, розрахованих на 12-річний термін навчання. Натомість нинішні десятикласники муситимуть вчитися за роздруківками з інтернету і ксерокопіями нових підручників за новою ущільненою програмою. До того ж, попереднього навчального року вони ще вчилися за програмою 12-літньої освіти, тепер — надолужуватимуть знання за більш ємною. Втім, за словами Анатолія Зубка, школам до цього не звикати. Вчителі— люди творчі і адаптуються до будь-яких критичних ситуацій, тож знаходять вихід, адже розуміють, що ні завтра, ні навіть через місяць підручників ще не буде. Навіть увімкнувши всі друкарські машини видавництв, виконати таке державне замовлення в короткий термін не вдасться. Тож розтягнутий цикл навчання тепер переглядається, так би мовити, з коліс. Внаслідок стрімких експериментів 1 та 2 класи на початок навчального року не забезпечені підручниками і на третину, а 10 класи мають лише 2% від потреби. Фахівці РІПО радять учням'та вчителям користуватися підручниками, котрі розміщені на інтернет-сайті Міносвіти. Важче цим скористатися сільським Школам, де немає інтернету або комп'ютерне обладнання морально застаріле. Консультації стосовно нових програм та методичного їх забезпечення вчителі шкіл можуть отримати щодня, окрім вихідних, за багатоканальним телефоном РІПО: 37-02-00 (з 8.30 до 9.30).
Освітянам все частіше в нагоді стають старі підручники, матеріал з яких творчо опрацьовується, а також публікації з фахової періодики. Схоже, що нинішній навчальний рік навчить і школярів більшій самостійності в здобуванні знань. До того ж, у школах буде активізована обов'язкова про- фільність навчання з самих різних напрямів, у тому числі гуманітарного, математичного, художнього, спортивного тощо. Все залежатиме від бази навчального закладу, кваліфікації вчителів. Вагому роль відіграватимуть також навчальні комбінати, співпраця з професійно- технічними навчальними закладами.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.007Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |