Молоко — основна «валюта» овер'янівців. На кошти, сплачені ВАТ «Новотроїцький маслосирзавод» за реалізовану продукцію, виживає більшість мешканців цього маленького села. Ось так у XXI столітті худоба стала гарантом статків селян, а самі вони — оберегом сільських населених пунктів бо поки вони в них живуть -маленькі села існують.
СЕЛО З ДВАНАДЦЯТИ САДИБ
З ущент розбитої дороги Заозерне-Сивашівка, з невеличкими клаптями- залишками асфальтового полотна, Овер'янівку помітити важко. Як і знайти в'їзд до села. Та якщо все ж зробити це вдалося, не сподівайтеся побачити упорядковані вулиці, чепурні хатини з садками, де «хрущі над вишнями гудуть». Бур'яни по пояс, тиша навкруги й напів- зруйновані будинки, наче забуті, покинуті на старому цвинтарі могили. Не чути навіть гавкоту собак. Дванадцять обійсть, «розкиданих» по колишніх вулицях, де ще мешкають овер'янівці, здаються острівцями життя в мертвому' морі. Похмура картина з нашого сьогодення...
Мале село стрімкими темпами котиться у прірву. В XXI столітті частина українських селян, яким судилося оселитися у малих селах, опинилися в умовах, наближених до середньовіччя. Тільки й відмінностей — централізовані водопостачання та забезпечення електроенергією.
Так і в Овер'янівці. Ні нормальних доріг з твердим покриттям, ні крамниці, де можна було б купити товари хоча б першої необхідності, ні медичного закладу, де нададуть допомогу у разі хвороби чи травми, ні школи, ні дитсадка, ні відділення зв'язку, ні роботи, яка б забезпечувала гідні статки, в селі немає. Рейсовий автобус, приїздить раз на тиждень.
Люди в селі не байдикують. Працюють увбізь рік без свят і вихідних. Але постійне порпання на городах та біля домашньої худоби навряд чи можна назвати тією працею, що «звеличує людину». Швидше, навпаки — перетворює селянина на раба на своїй же садибі, який живе від сезону до сезону, від надою до надою. Тільки двоє місцевих мешканців дозволяють собі «відпустку»: раз на рік чоловік і дружина по черзі їдуть до родичів у Західну Україну. Разом не виходить: худобу ж доглядати комусь треба.
По суті, останні дванадцять сімей, які тут мешкають, не дають селу канути у небуття. Людей (у буквальному розумінні цього слова) можна на пальцях перелічити. Більшість — пенсіонери або передпенсійного віку. Дитина в селі одна — дванадцятирічна Оленка. Постійну роботу мають двоє місцевих мешканців: Галина Мітюк доставляє поштову кореспонденцію, Василь Шамардін обслуговує дренажну станцію. Обоє працюють не на повні ставки.
«СНАЧАЛА — СТРАШНО, ПОТОМ ПРОЙДЕТ»
Біля одної з осель гурт людей з відрами. Чекають автомобіль, який щодня забирає надоєне від корів молоко. Молоковоз припізнюється, але овер'янівці не нарікають. Навпаки, цінують ці хвилини вимушеного перепочинку від важких та одноманітних домашніх клопотів. І раді нагоді поспілкуватися зі сторонніми, які у село навідуються рідко.
На співчутливе: «Як же ви тут виживаєте?!» відповідають жартами.
- Що, злякалися нашого запустіння? Сміливіше! Це — як у пісні: «сначала страшно, потом — пройдет». Ми вже призви- чаїлисй. Навіть переваги такого життя вишукали. Село мале, безлюдне — зате простору стільки! Повітря яке — хоч пий. Ні тобі викидних газів, ні бензинового сморіду. Магазину немає — так гроші заощаджуємо, не тринькаємо на дрібниці. Лише на одязі та взутті яка економія: жінки ціле літо в халатах та капцях ходять, цілу зиму — в куртці, гамашах та калошах. Та й чоловіки в селі тверезі, бо спиртне купувати ніде. «У гречку» ніхто не стрибає, бо всі на виду, одне про одного все знають.
Немає медичного працівника — значить, нічого хворіти. Автобус раз на тиждень — зате кожна поїздка в райцентр — як світський вихід. Чекаємо, готуємося, чепуримося. Село не телефонізоване так завдяки цьому всі овер'янівці, навіть найстарші, «мобілки» опанували. І подзвонити вміють, і письмове повідомлення надіслати чи прочитати.
Ось уже дійсно: чого- чого, а оптимізму, терпіння і вміння стійко переживати усілякі негаразди нашим селянам не позичати.
Жарти-жартами, а виживати овер'янівцям нелегко. Сімейний бюджет переважної більшості родин формують кошти, виручені за реалізацію молока та живності. Та ще невеличкі пенсії (так оцінила держава їх важку працю на полях і фермах), якщо в сім'ї є пенсіонер.
На ці кошти треба не тільки купити всі необхідні товари, сплатити за воду, електроенергію, придбати скраплений газ, вугілля, дрова, овочі на зиму припасти (бо власну виростити на городах одним' через вік не під силу, інші не мають можливості через проблеми з поливами), а ще й допомогти дітям і онукам, які роз'їхалися ''по містах у пошуках кращої долі і роботи. Два роки годуєш бичка — реалізував, купив вугілля і рідним трохи грошей дав — для місцевих мешканців звичний розподіл статків.
А кошти за молоко... Вони селянам ой як нелегко дістаються! Худобу доглянь, подої, сіно заготов (не менше двох тонн на голову), сарай очисти від гною, телятко вирости. Влітку хоч день довший, більше встигають. А в холодну пору року, кажуть, угору глянути ніколи.
Дошкуляють овер'янівцям хижі звірі і птахи. Не на одному обійсті недорахувалися домашньої птиці — лисиці в село унадилися. Трапляється, й вовки забігають. Був випадок, відразу двадцять індиків за ніч зникли. Вранці господарі знайшли в сараї прблгризену дірку, калюжі крові та пір'я. Мартини курчат та і каченят, які в селі на волі ходять, нищать.
ГРОМАДА — ОДНА ВЕЛИКА РОДИНА
Гуртом, як стверджує народна приказка, і батька легше бити. Переборювати всі труднощі і негаразди місцевій громаді допомагає згуртованість. У селі не лише всі всіх знають — овер'янівці живуть однією дружною родиною. Підтримують один одного, допомагають. Свято в одній сім'ї стає святом для всього села, горе — спільним.
Троє місцевих мешканців мають легковики. Трапиться щось, треба терміново їхати в район — не відмовляють. Двоє — власні тонометри, до них ідуть міряти тиск усі односельці. А при необхідності власники медичного обладнання самі йдуть до хворих. Нерідко односельці виручають один одного ліками. При цьому ніколи не забувають повернути позичене.
Не кожен має змогу своєчасно поїхати в Новотроїцьке чи Сивашівку, щоб придбати необхідне в магазинах. Отож, як комусь випадає така нагода, не забуває про сусідів. Обов'язково повідомить про поїздку, поцікавиться, чи не треба щось купити. Сусіди, в свою чергу, не забувають про делікатність. Якщо й просять щось купити, намагаються не переобтяжувати інших власними проблемами, не замовляти велику кількість товарів:
Будинки у селі старі, наймолодшим — не менше 20 років. Будувало їх базове господарство «Червоний Сиваш». Ремонтувати їх та господарські будівлі доводиться практично щороку. Тут також без допомоги сусідів не обходиться. А вже подоїти корову, здати молоко, зустріти худобу сусіда з пасовища у разі, коли в нього нагальна потреба відлучитися з дому — і взагалі звична справа.
Визначили овер'янівці відповідальних за нормальне водозабезпечення та електропостачання, щоб у разі пориву мережі вони оперативно телефонували у відповідні служби з проханням полагодити несправність. Кажуть, реагують на їх прохання досить оперативно. В обов'язки відповідальних також входить слідкувати, щоб мешканці села акуратно сплачували рахунки за спожиту воду та електроенергію. Кажуть, боргів селяни не мають.
«ЦЕ НАША ІСТОРІЯ Й БІОГРАФІЯ»
По справжньому оцінити всі складнощі існування маленького віддаленого села, такого як Овер'янівка, можуть тільки ті, хто мешкає в ньому. Місцеві селяни не лише успішно долають усі труднощі та негаразди, вони зуміли не розгубити любові до. своєї маленької батьківщини.
Знаєте, як образливо чути, сказавши,'що мешкаєш в Овер'янівці, здивоване: «А хіба ще є таке село?!» чи «Та як же ви там живете?!» Звичайно, є. Й живемо нормально, як усі люди, хіба що нам трохи важче. Це наше рідне село, наша історія і біографія. І ми не дамо йому канути в небуття, — ділиться роздумами Світлана Григорівна Бондаренко. — Ось мене рідня давно вмовляє виїхати до них на постійне місце проживання. А як свій рідний дім, рідне село залишиш напризволяще? Це як відмовитися від частини свого життя.
Ми ж пам'ятаємо якою була Овер'янівка у кращі часи, — підтримує Світлана Василівна Шамардіна. — Мали початкову школу, дитячий садочок, мехбазу відділення місцевого господарства з технікою, чотирма корівниками і п'ятьма кошарами, магазин, ФАП. Роботи усім вистачало, навіть потреба в трудівниках була. Будинки в селі будували, дороги ремонтували. А ліквідували базове господарство — і село стало непотрібним.
- Хай тикнеться тому, хто так бездарно затіяв реформування агропромислового комплексу країни. Ламати — не будувати...Переконували, що фермери усіх нагодують. Це ж треба — розвалити великі потужні господарства?! А тепер розповідають, що у малих немає перспективи і вони не спроможні виробляти конкурентоздатну продукцію. Скільки можна експериментувати на долях селян? Чи ж буде колись лад у сільськогосподарському виробництві, чи й надалі можновладці кидатимуться із крайнощів у крайнощі? — бідкаються овер'янівці.
Вони згодні терпіти, тільки б дочекатися змін у селі на краще. І мріють про ті часи, коли воно почне відроджуватися. І що діти, онуки, яким теж нелегко живеться у містах, бо придбати там житло нині майже нереально, почнуть повертатися додому, зігріють їх старість любов'ю та увагою. Що лунатиме в селі дитячий сміх, а замість розвалених хат виростуть упорядковані сучасні будинки.
Вони розуміють, що фінансова криза, коштів не вистачає. Тому просять лише про найнеоб- хідніше — дорогу до села відремонтувати та в'їзд упорядкувати, бо в негоду молоковозу важко дістатися в Овер'янівку і машина газового господарства грузне в багнюці при спробі доставити скраплений газ.
Дванадцять сімей — оберіг Овер'янівки. Доки вони тут живуть — село існує. Вони розраховують на допомогу влади. Дай, Боже, щоб ця допомога не припізнилася.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.010Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |