Труднощі, на які нарікають фізично здорові благополучні люди, зазвичай не є тимчасовими для такої категорії громадян, як інваліди. Для багатьох з них життя — це суцільна боротьба за здоров'я, за право мати стабільну роботу, вчитися і не бути дискримінованими у суспільстві через обмежені фізичні можливості. Херсонське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів є установою, основним завданням якої є впровадження державної політики у сфері соцзахисту інвалідів, у тому числі фінансування заходів їх соціальної, трудової та іншої реабілітації. Як сьогодні вдається стояти на варті інтересів інвалідів, ми попросили розповісти керуючу обласним відділенням фонду Ірину КОЛОТИНСЬКУ.
Ірино Володимирівно, зазвичай суспільство оминає увагою тему життя і побуту людей з обмеженими фізичними можливостями, і мало кому відомо про діяльність Фонду соцзахисту інвалідів, який чи не єдиний на державному рівні захищає їхні інтереси і контролює дотримання прав.
Наш фонд — це установа, що утримується за державні кошти, здійснюючи контроль за дотриманням підприємствами, установами і організаціями всіх форм власності і господарювання області нормативів робочих місць для працевлаштування інвалідів. Інтеграція людей з інвалідністю в сферу праці стала одним з пріоритетних і непростих завдань фонду. Адже стабільна робота для будь-якої людини є основним джерелом достатку, а тим більше для такої вразливої категорії, як інваліди.
Упродовж останніх десятиліть у державі суттєво змінилося ставлення до людей з інвалідністю, і не можна сказати, що в гірший бік?
Основою цих змін стало визнання рівності прав і можливостей участі інвалідів у повноцінному житті суспільства і створення державою реальних умов для реабілітації і соціальної інтеграції людей з обмеженими можливостями. Ключову роль у цьому, звісно, відіграє наш фонд і його регіональні відділення. їх діяльність спрямована на забезпечення соціальної, трудової, фізкультурно-спортивної та професійної реабілітації інвалідів. Так, наше відділення сприяє інвалідам в здобутті освіти, опануванні фахом та працевлаштуванні, співпрацює з громадськими організаціями інвалідів та підтримує засновані ними підприємства. Ми схвалюємо, коли громадськість прагне підтримати і дати ширші можливості для інвалідів, сприяє їхній самоорганізації. Тільки затребуваність таких людей, відчуття потрібності дає їм моральний стимул триматися за життя і вірити.
Законодавство чітко регламентує кількість робочих місць, які мають бути передбачені на кожному підприємстві для працевлаштування інвалідів?
Відділення фонду постійно контролює неухильне дотримання роботодавцями 4-відсоткового нормативу створення робочих місць для працевлаштування інвалідів, а також сплату адміністративно-господарських санкцій у випадку його невиконання. Обов'язковість цієї норми підсилена законодавчо і дозволила не лише розширити кількість підприємств, які пра- цевлаштовують інвалідів, а й збільшити чисельність таких працюючих. Суми адміністративно-господарських санкцій і пені, що надійшли до держбюджету від порушників законодавства про соцзахист інвалідів, використовуються фондом з максимальною користю для людей з обмеженими можливостями.
На що можуть бути витраченні кошти?
На надання підприємствам, установам та організаціям, у тому числі інвалідам, фізичним особам, які використовують найману працю, цільової позики на створення робочих місць для працевлаштування інвалідів. На здійснення фінансування витрат на професійне навчання: підготовку, підвищення кваліфікації та перепідготовку інвалідів, які зареєстровані в держслужбі зайнятості як безробітні та не мають права на допомогу по безробіттю. Кошти можуть спрямовуватися і на професійно-технічні та інші навчальні заклади, центри профреабілітації інвалідів для здобуття ними професії за направленням держслужби зайнятості,.професійне навчання молоді з числа інвалідів після закінчення спеціальних загальноосвітніх шкіл, інтернатів, санаторних шкіл тощо. На надання фінансової допомоги підприємствам громадських організацій інвалідів для технічного переоснащення виробництва з метою створення додаткових та спеціальних робочих місць.
Сьогодні заробити на хліб інваліду доволі важко, адже більшість із таких людей все-таки не працюють, їм бракує коштів для нормального матеріального забезпечення і лікування чи реабілітації. Однак це не означає, що вони не хочуть працювати?
Проблема трудової зайнятості осіб з обмеженими можливостями якраз і набуває значення з огляду на зростання чисельності інвалідів, котрі бажають працювати. Тому сьогодні слід всім, хто опікується проблемами зайнятості таких осіб, активізувати зусилля з забезпечення не лише права, а й реальної можливості їх працевлаштувати. Адже немало підприємств підходять до забезпечення робочими місцями інвалідів формально. Скажімо, щомісяця надають звіт до центру зайнятості.та направляють листи до відділення фонду з вакансіямиг які передбачають роботу, пов'язану з фізичними та нервово-емоційними навантаженнями в несприятливих санітарно-гігієнічних та метеоумовах. Не кожна здорова людина зможе її виконувати. Тож жоден з інвалідів не може бути працевлаштований на такі робочі місця. Хоча Закон України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» і не регламентує конкретних посад та спеціальностей, однак він зобов'язує підприємства «виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у т. ч. спеціальні місця, створювати умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством». Роботодавці за рахунок коштів фонду у разі необхідності створюють спеціальні робочі місця для працевлаштування інвалідів, здійснюючи для цього адаптацію основного і додаткового обладнання, технічне переоснащення і пристосування з урахуванням обмежених можливостей інваліда.
Куди можуть звертатися інваліди та їхні родичі, а також роботодавці, щоб отримати кваліфіковану консультацію?
За детальною інформацією інваліди та роботодавці можуть звернутися до нашого обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, що по вул. 40 років Жовтня, 5-А, в м. Херсоні або за телефонами: (0552) 49-02-12, 26-35-59.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.006Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |