Ті, хто завітали 5 жовтня до конференц-зали готельного комплексу «Фрегат», на власні очі мали злюгу побачити (на знімках, правда) гуртовий ринок у столиці Іспанії. Вражає! А. що і як треба зробити, щоб у Києві чи Херсоні торгували цивілізовано г Саме'про це і говорили учасники Міжнародної конференції «Розвиток гуртової торгівлі та логістичних центрів сільськогосподарської продукції у країнах ЄС та в Україні».
Фахівці з Польщі, Іспанії, Чехії, Франції, інституцій Європейського Союзу обмінювалися з представниками компаній і підприємств з Києва, Львова, Одеси, Херсона думками і досвідом реалізації дарів ланів і ферм у сучасних ринкових умовах. Розглянуті основні засади розвитку оптової торгівлі в країнах Європейського Союзу та особливості створення функціональних логістичних центрів. Відбулося знайомство з досвідом України у розвитку інфраструктури аграрного ринку. Йшла мова про розвиток ринкової інфраструктури і роль держави, облдержадміністрацій та державно- приватного партнерства. Попри складні погодні умови, Херсонщина нинішнього року досягла історичного овочевого максимуму. За деякими підрахунками і враховуючи доважок одноосібників, область виростила півтора мільйона тонн городини. За врожайністю і валом другий хліб (овочі) переміг перший (ранні зернові).
Голова облдержадміністрації Микола Костяк підкреслив:
— Впровадження у виробництво новітньої технології поливу сільськогосподарських культур, зокрема крапельного зрошення, забезпечує сталі врожаї огірків (100—130 тонн з гектара), помідорів (100—110 т), цибулі (60-100 т), кавунів (40-80 т).
Не валом єдиним, як мовиться. Європейські ринки цей показник менше цікавить, ніж якість вирощеного.
Ось чому область кілька років тому взяла курс на вирощування екологічно чистої, без нітратного «блиску», городини.
Нині на овочевих ланах порожньо. Зате вздовж трас виставлено все, чим порадувало літо: кавуни з цибулею, томати з баклажанами... Торгівля овочами на трасах від цивілізованої далека, бо стихійна.
А поза трасами? Довелося почути, що відомий ринок «Неждана» у Великих Копанях — не гуртовий,а великий базар без ознак європейських стандартів.
Сьогодні в Україні лише два власне гуртових ринки — у Києві та Львові.
— Система реалізації сільськогосподарської продукції в Україні ще не є ефективною, — зауважив міжнародний експерт проекту ЄС «Виконання Україною зобов'язань щодо членства у СОТ та реалізації європейської політики добросусідства у сільському секторі» Джон Міллнс, нагадавши про те, що у більшості країн Європи зв'язок між виробниками і споживачами забезпечується саме ринками гуртової торгівлі. — Орієнтовно 55 відсотків таких ринків перебуває у власності держави (регіональні адміністрації і уряд). Таке маємо у Тихоокеанському регіоні, Євросоюзі. Третина ринків за принципом суспільно-приватного партнерства і управляються спільними комітетами, що складаються з представників приватного сектору та регіонального чи центрального уряду. Це для України досить нова концепція.
Пан Міллнс особливо наголосив на тому, що у багатьох випадках ринки, створені 70 або 40 років тому, розвивалися за серйозної підтримка регіональних урядів. Так відбувалося у Франції, пізніше — в Іспанії.
Зауважено і те, що в в останні роки в Європі нових гуртових ривків створено мало, оскільки у них з'явився серйозний конкурент — супермаркети. Багато гуртівень почали працювати за іншими напрямами логҐстики, торгувати непродовольчими товарами. Очевидно, те саме очікує й Україну. Та говорити про це сьогодні зарано. У країнах, які нещодавно стали членами Євросоюзу (сусідніх Чехії, Угорщині, Польщі) саме ринки гуртової торгівлі — важлива підойма розвитку економіки. Ключову роль перебрав на себе не приватний капітал, а держава. За словами пана Міллнса, у Польщі, наприклад, у розвиток гуртової торгівлі саме державою було внесено 72 мільйони доларів. А Польща, наголошено, багато в чому схожа на Україну.
Радник міністра аграрної політики України Олексій Кузьменков висловив позицію держави з порушеної проблеми.
— Міністр взяв на себе обов'язок (і це було задекларовано), що в 2011 році в Україні мають бути збудовані перші черги 5—6 оптових ринків сільгосппродукції, — повідомив доповідач. — У нас є вже перші два оптових ринки сільгосппродукції, які одержали відповідний статус — львівський «Шувар» і київський. Це пілотні проекти, а також орієнтири, на які мають рівнятися всі регіони України. Враховуючи ажіотаж на ринку сільгосппродукції, я думаю, що наступного року ми повернемося на показники, прийняті державною програмою і близько 300 мільйонів гривень буде закладено у держбюджет. Уже закріплені регіони, у яких доцільно протягом 2010 року надати ринкам статус оптових. Це Львів, Київ, Запоріжжя, Донецьк, Харків, Херсон, Миколаїв, Одеса і Крим.
Херсонщина у цьому переліку — регіон особливий, акцентували учасники конференції. А президент Люблінського гуртового ринку'(ГГольща) Річард Новак висловив готовність співробітничати з херсонськими овочівниками.
Голова облдержадміністрації Микола Костяк, підсумовуючи, сказав:
— Ідея створення оптового ринку сільгосппродукції на Херсонщині однозначно виправдана. Вирощувати плодоовочеву продукцію у великій кількості ми навчилися, а торгувати ще треба вчитися. Тим часом, третина продукції, не знайшовши попиту, псується. Йдеться і про те, щоб не відбити інтерес у наших товаровиробників до вирощування цієї продукції, якої в області вперше вирощено більше мільйона тонн! Якщо ж врахувати врожаї в одноосібників, то ця цифра фактично становить півтора мільйона тонн. І от цю цифру можна подвоїти! Але без сучасного оптового ринку, які є у європейських державах, про нарощування'обсягів продукції і мови не може бути. І ми не сидимо склавши руки. Кілька ділянок землі під гуртові ринки вже навіть відібрали. Потрібні інвестиції і потрібно зламати бюрократичні перепони, які стримують важливу для аграрної області справу. І ми ці перепони зламаємо!
Площа першого оптового ринку, який розташується навколо Херсона, становитиме 100 гектарів. Мова про територію колишнього радгоспу «Янтарний», власником якої на 50% є обласна рада. Розташування дуже вигідне, зважаючи на близькість залізниці і аеропорту, який на одних пасажирських перевезеннях не витягне... Не кажу вже про те, що Херсон знаходиться на перехресті пожвавлених автошляхів, має два порти — морський і річковий. ми найближчим часом звернемося до Кабінету Міністрів України, до Мінагрополітики по допомогу з боку держави.
Плани великі. Та чи збудуться?
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |