Як пояснити, чому в комунальному будинку, який обслуговує ЖЕК, послуги надаються не в повному обсязі та неякісно, а в будинках, де створені ОСББ, за тими ж тарифами — усе своєчасно та без нарікань?
Пояснення просте: будинкам комунальної власності ЖЕКи нав'язує міськвиконком, а мешканці ОСББ самі вибирають, з ким вони хочуть мати справу, і самі контролюють якість послуг. Експерти Причорноморського центру політичних та соціальних досліджень, XOO Комітету виборців України, ГО «За майбутнє Херсона» вирішили вдосконалити механізм відбору ЖЕКІв для будинків та прибудинкових територій, що знаходяться в комунальній власності громади міста Херсон.
Що говорять городяни про ЖЕКи
Упродовж місяця ми проводили в різних районах міста анкетне опитування керівників будинкових комітетів, ОСББ, активістів багатоповерхових будинків, які беруть участь у вирішенні проблем якості та своєчасності надання комунальних послуг. Загалом було опитано 200 осіб.
Майже 64% опитаних вважають, що комунальні послуги практично не надаються. А в Комсомольському районі це підтвердили 72% опитаних.
Є чимало послуг, які не надаються жодним ЖЕКом, але гроші за них стягують. Наприклад, 96% опитаних підтвердили, що ЖЕКи не прибирають сходові марші, 82% — що не обслуговують димо-вентиляційні канали в будинках, обладнаних газопроводом, 79% -що не лагодять шиферні покрівлі та міжпанельні стики, 84% — що не фарбують зовнішні мережі газопостачання. Хоча за всі ці послуги мешканці платять.
За результатами анкетування «чемпіонами» найнижчої якості послуг виявилися КП «Таврійський» та КП «Центр».
Мешканці усіх трьох районів міста безупинно пишуть скарги на обслуговуючі організації, але, не маючи ніяких затверджених на законодавчому рівні важелів впливу на процедуру відбору ЖЕКів, ніяк не можуть перешкодити тому, що з року в рік міськвиконком «відбирає, як правило, ті самі підприємства, на які найбільше скаржаться люди.
Чим краще в ОСББ?
Відповідно до діючого законодавства, ОСББ мають право самі обирати надавачів комунальних послуг. Керівник одного з ОСББ по Бериславському шосе розповів, що раніше відходи з будинку вивозив КП «Таврійський» — вкрай неякісно. І щойно мешканці створили ОСББ, вони замінили «Таврійський» на ХАСК, тепер і якість послуги всіх задовольняє, і вартість її стала меншою.
Цікаво, що більшість послуг ОСББ отримують від тих же підприємств та установ, з якими працював до цього ЖЕК, але перебудувавши взаємини, отримують їх своєчасно та якісно.Наприклад, знаходячись на обслуговуванні ЖЕКу, споживачі сплачували таку послугу, як дератизація, але реально її не отримували, надавач послуги — СЕС.
Після створення ОСББ та укладання нової угоди СЕС надає цю послугу.
Конкурси між ЖЕКами — вибір без вибору
Згідно українського законодавства, ЖЕКи мають отримувати будинки на обслуговування виключно на підставі конкурсу. У Херсоні ця норма не витримується. Далеко не всі з нині працюючих в Херсоні 11 підприємств — переможці таких конкурсів. З деякими міськвиконком просто продовжив угоду, використовуючи своє право на пролонгацію, при цьому не враховувались численні скарги та рішення судів щодо неякісно наданих послуг.
Величезна кількість скарг з боку споживачів примусила міськвиконком навесні цього року провести достроковий конкурс по будинках, які знаходяться в Таврійському мікрорайоні та в районі ХБК й обслуговуються КП «Таврійським» та КП «Дніпровським». Конкурсна комісія прийняла несподіване, на нашу думку, рішення: будинки в Таврійському розділили на 3 частини, одну частину знов передали КП, а дві інші — новим комерційним структурам. Будинки на ХБК забрали у КП «Дніпровський» і теж передали новим комерційним структурам. Але за пропозицією лідера найбільшої фракції міськради Володимира Сальдо депутати рішення конкурсної комісії відмінили. Тобто, ми чітко бачимо, що міська влада не лише не враховує в цьому питанні думку громадян, але й діє проти їх інтересів.
Останній конкурс проводився навесні 2008 року, отож не за горами наступний конкурс.
Що робити?
Ми пропонуємо внести зміни до Порядку проведення конкурсу на утримання житлового фонду і прибудинкової території м. Херсона до типової угоди.
Потрібно в управлінні житлового господарства завести на кожне підприємство спеціальну картку, в якій фіксувати всі обґрунтовані скарги населення та рішення судів, і при певній критичній кількості таких відміток забороняти підприємству працювати на цьому ринку.
У конкурсній комісії потрібно передбачати участь представників ОСН та мешканців тих будинків, які збирається обслуговувати ЖЕК-учасник конкурсу.
Оголошення про конкурс друкується в газеті «Херсонській вісник», як правило, в непримітному місті. Необхідно внести до Порядку проведення конкурсу пункт про обов'язкове інформування всіх ЗМІ про проведення конкурсу. До угоди між управлінням ЖКГ та ЖЕКами теж потрібно внести зміни, чітко фіксувати підставу укладання угоди.
Згідно з законодавством, такою підставою є тільки перемога у конкурсі.Включення цього пункту як обов'язкового унеможливить укладання угоди «просто так», без проведення конкурсу.
І поки в галузі не покращиться ситуація, угоду потрібно укладати максимум на рік, і конкурси проводити щороку.
Необхідно внести в текст угоди конкретні позиції щодо автоматичного ЇЇ розірвання в разі отримання певної кількості вмотивованих скарг споживачів та рішень судів про неякісне надання послуг.
Причорноморський центр політичних та соціальних досліджень, ХОО Комітету виборців України, ГО «За майбутнє Херсона» та газета «Вгору» мають намір звернутися до новообраної міської ради з пропозицією затвердити запропоновані нами зміни до Порядку проведення конкурсу на утримання житлового фонду і прибудинкової території м. Херсона та до типової угоди. Ми продовжуємо збирати думки городян з приводу якості роботи ЖЕКів, аби мати більше переконливих фактів для влади. Відгуки можна надсилати на адресу: Херсон, вул. Фрунзе, 2, офіс 23, редакція газети «Вгору» та на електронну адресу vgoru@uapravo.org.
P.S.
Проект «Діяльність ЖЕКів — під контроль громадськості реалізується в рамках більш широкого проекту «Школа громадського моніторингу», який виконується Одеською обласною організацією Комитету виборців України та Східно-Європейським демократичним центром за фінансової підтримки програми «Полььска Допомога» Міністерства Закордонних Справ Польщі в 2010 році та Національного фонду демократами), США).
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.007Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |