Колись Херсон був досить розвиненим промисловим містом. Наш бавовняний комбінат мав славу найпотужнішого у Європі, комбайни та сіялки херсонського виробництва теж були добре знані, і не тільки на колишніх радянських теренах, наш консервний забезпечував найсмачнішою овочевою консервацією весь Радянський Союз. А ще у нас були такі гіганти суднобудування та нафтопереробки, як ХСЗ та ХНПЗ...
Та ті часи, напевне, назавжди залишилися у минулому, бо зараз Херсон, скоріше, є містом дрібного бізнесу. Та, може, ще є надія, що бодай якесь промислове виробництво на Херсонщині відродиться? Минулого тижня наші кореспонденти мали нагоду запитати про те, які нова влада бачить перспективи для трьох колишніх промислових гігантів нашого міста, у голови облдержадміністрації Миколи Костяка.
ХБК: все, що можемо...
Як повідомив губернатор, до кінця поточного року очікують висновків фахівців щодо шляхів забезпечення ВАТ ХБК місцевою сировиною. За словами Миколи Костяка, для відновлення роботи бавовняного комбінату необхідно розв'язати питання забезпечення цього підприємства сировиною. І зокрема, бавовною і льоном власного виробництва.
На його переконання, природно-кліматичні умови дозволяють вирощувати на Херсонщині бавовник і льон. Відтак, це питання вивчають зараз наукові заклади, утому числі — розташований у Херсоні Інститут землеробства південного регіону НМНУ.
«На території області вже є дослідні ділянки по вирощуванню цих культур, що були закладені раніше. Думаю, до кінця цього року будуть перші висновки, в якому напрямку нам треба рухатись», — заявив голова ОДА.
Разом з тим він зазначив, що Херсонський бавовняний комбінат, який свого часу був найбільшим у Європі виробником бавовняних тканин, однозначно вже не буде відновлений у тих потужностях. Зараз стоїть завдання зберегти тут хоча б одну фабрику, яка матиме сучасні обладнання і технології і випускатиме високоякісну продукцію.
Нагадаємо, будівництво у Херсоні бавовняного комбінату було розпочато у 1952 році. На той час в Херсонській області вирощувалось до 200 тис. тонн бавовни в рік. Після введення в експлуатацію у 1964 році другої черги комбінату у його складі функціонували 3 прядильно-ткацькі та 1 обробна фабрика.
НПЗ:
собаки на сіні не буде?
У центральних органах виконавчої влади зараз розглядається питання щодо визначення шляхів відновлення виробничої діяльності Херсонського нафтопереробного заводу. Таку заяву Микола Костяк зробив минулої середи на виїзному засіданні колегії ОДА у Бериславі. За його інформацією, дане питання розглядалося на робочій нараді в Кабінеті міністрів України.
І вже 13 листопада в інтерв'ю нашому кореспонденту Микола Костяк повідомив, що власники ЗАТ «Херсонський нафтопереробний завод» готові 50% акцій підприємства віддати державі. За словами губернатора, власники підприємства самі вийшли з такою пропозицією. Як зазначив голова ОДА, прийняте власниками ХНПЗ рішення «говорить про те, що вони відчули, що просто так, як собака на сіні, ніхто не дасть сидіти».
Для Херсонського нафтопереробного заводу треба шукати інвестора, причому не просто інвестора з грошима, а інвестора, який має нафту. «Першочергова основа — ті, хто хочуть зайти (на підприємство), повинні мати сировину, тобто — нафту. Нам треба, щоб зайшли люди, які будуть вкладати кошти в розвиток підприємства, щоб воно сплачувало податки. Це — основа», -наголосив керівник області.
Херсонська ОДА не має наміру призупиняти ініційовані облдержадміністрацією перевірки ЗАТ «Херсонський нафтопереробний завод», каже Микола Костяк. За його словами, «ми зробили там аудит, була перевірка податкової адміністрації. І побачили суть роботи підприємства: вони (власники заводу) практично нічого не вкладали і не сплачували податку. Тому ми й ініціювали розгляд цієї проблеми».
Як зазначив голова ОДА, власники ХНПЗ «хотіли б, щоб я на даному етапі припинив перевірки підприємства. Але перевірки не будуть припинені... Я сьогодні хочу мати чітку, ясну картину того, що там діється. Я хочу знати — і для себе, і для тих людей, які працюють там, і для області в цілому — які перспективи розвитку цього підприємства».
Нагадаємо, Херсонський НПЗ, що за радянських насів був третім за потужністю нафтопереробним підприємством України, не переробляє нафту з серпня 2005 року. У березні 2006 року підприємство було офіційно зупинено на довготривалу реконструкцію-до 2010 року.
19 жовтня поточного року під час наради з вирішення актуальних питань розвитку Херсонської області, що проходила у Херсоні за участю прем'єр-міністра України Миколи Азарова, голова ОДА попросив уряд втрутитися в ситуацію, що склалася навколо ХНПЗ. Як заявив тоді на нараді губернатор, «ситуація на Херсонському нафтопереробному заводі, який не працює вже кілька років, є зовсім незрозумілою і непередбачуваною. Власники на переговори з місцевою владою не йдуть, • пропозицій щодо подальшої долі підприємства не надають. Усе покрито завісою таємності».
Отже, зараз ситуація змінюється — в усякому разі, контакт є?
ХМЗ: все серйозно?
Торгово-виробничий холдинг, який буде створено на базі Херсонського машинобудівного заводу після повернення його у державну власність, займатиметься виготовленням і продажем як вітчизняної, так і зарубіжної сільгосптехніки, повідомив Микола Костяк.
За його словами, на виробничих потужностях холдингу, 50% акцій якого належатиме державі, «в першу чергу ми однозначно будемо продовжувати виготовляти наші вітчизняні комбайни — «Скіф» та «Славутич». Будемо їх відшліфовувати».
Що ж до імпортних комбайнів, то, як зазначив голова ОДА, холдинг реалізовуватиме вітчизняним сільгоспвиробникам нові зарубіжні комбайни, які складатимуться безпосередньо у Херсоні. «Нова зарубіжна техніка ні в якому разі не завозитиметься сюди у готовому вигляді, а буде складатись» із комплектуючих працівниками підприємства, повідомив Микола Костяк.
«Нам необхідні сьогодні зарубіжні комбайни типу «Джон Дір», «Кейс», «Кла- ас». Я ставлюсь дуже добре до американських комбайнів. Але вони (виробники цих комбайнів) дуже далеко, є проблема щодо запчастин. Треба шукати ближче, в Європі. Адже і цінова політика зовсім інша може бути з Європою. Зараз над цим питанням працюють фЗхівці Кабінету міністрів і наші фахівці», — заявив голова ОДА.
Як розповів Микола Ко- стяк, є також ще одна пропозиція, яку він надав до Кабміну — на цей раз щодо зарубіжної сільгосптехніки, що вже була у використанні і ввозиться в Україну. Зокрема, пропонується перед її продажем аграріям проводити на базі холдингу доробку і сервісне обслуговування цієї техніки.
За словами керівника області, наявність у держави 50 % акцій торгово-виробничого холдингу дозволить їй зменшувати через лізинг вартість комбайнів та іншої сільгосптехніки, що виготовлятиметься у Херсоні і реалізовуватиметься аграріям. Проте це на виготовлену у Херсоні імпортну техніку лізинг не поширюватиметься, зазначив він.
Нагадаємо, 4 листопада 2010 року Верховна Рада України ухвалила Закон «Про повернення удержав- ну власність цілісного майнового комплексу товариства з обмеженою відповідальністю «Херсонський машинобудівний завод».
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |