Вирішення проблем зайнятості населення було і залишається головним завданням в роботі державної служби зайнятості. Беручи до уваги необхідність формування та реалізації соціально-економічної політики, забезпечення збалансованості попиту і пропозиції робочої сили, головною метою є досягнення нового рівня співпраці з органами влади, соціальними партнерами та роботодавцями.
Роботодавець — ключова фігура у забезпеченні розвитку цивілізованої системи відносин на принципах соціального партнерства, порозуміння та злагоди у суспільстві. Саме він відіграє головну роль у створенні нових робочих місць, організації постійної та тимчасової зайнятості для безробітних, збільшенні виробництва вітчизняної продукції, наповненні державної скарбниці, допомозі державі забезпечувати соціальні гарантії для населення шляхом сплати страхових внесків до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.
Сьогодення вимагає від спеціалістів центру зайнятості особливої уваги до потреб саме роботодавців, оо саме вони реально працевлаштову- ють людей, а центр зайнятості виступає лише посередником, який сприяє цьому процесу. Роботодавець виходить на ринок праці зі специфічним товаром, що називається «актуальні вакансії». Стабілізація роботи підприємств, розвиток їх потужностей вимагає кваліфікованих спеціалістів робітничих професій, грамотних менеджерів та технічних працівників середньої ланки. Часто буває, що роботодавець, маючи непогані вакансії з високим рівнем заробітної плати, не може знайти потрібних фахівців через відсутність попиту. Тут і криється значна проблема щодо укомплектування таких вакансій — недостатня поінформованість роботодавців про послуги державної служби зайнятості. Ось чому останнім часом служба зайнятості прагне співпрацювати з роботодавцями, шукати ефективних шляхів посилення їхньої поінформованості. При цьому слід виходити з того, що роботодавець виконує дві основні соціальні ролі. По-перше, він є соціальним партнерам служби зайнятості у реалізації державної політики зайнятості населення. По-друге, роботодавці є клієнтами служби зайнятості зі специфічними потребами щодо формування персоналу. І у такій ситуації дуже важливими є «посередницькі» послуги, що надає служба зайнятості роботодавцям.
Каховський міськрайонний центр зайнятості постійно приділяє увагу співпраці з роботодавцями. Налагоджені взаємовідносини з роботодавцями допомагають розв'язанню основного завдання центру зайнятості — сприяння працевлаштуванню безробітних клієнтів. Відділ взаємодії з роботодавцями пропонує скористатись широким спектром послуг, основними з яких є:
1.Підбір працівників на замовлення роботодавців.
Для кожного центру зайнятості підбір необхідних працівників на замовлення роботодавців з врахуванням особливостей та вимог конкретного підприємства — це найважливіша ділянка його роботи. Зміст функції щодо підбору необхідних працівників на замовлення роботодавців полягає у наступному:
детальне з'ясування особливостей вакантного робочого місця, характеру роботи, умов праці, п оплати та вимог роботодавців до претендента на роботу;
аналіз професійно- кваліфікаційних характеристик шукачів роботи (що знаходяться на обліку в ЦЗ та таких, що звернулися за консультацією);
відбір претендентів на вакансію, в тому числі тих, хто частково відповідає поданим вимогам;
в разі потреби здійснення за допомогою психодіагностичних методик профвідбору претендентів на замовлене робоче місце;
приведення професійно- кваліфікаційних якостей претендента на робоче місце у відповідність до вимог роботодавця шляхом професійної підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації, в т.ч. на робочому місці та організація стажування у разі необхідності.
2. Професійний відбір персоналу на замовлення роботодавця з використанням методів професійної діагностики.
Успішність підприємства в значній мірі залежить від роботи його персоналу, тому нема важливішого завдання, ніж підбір співробітників, в основі якого лежать ділові якості та відповідність займаній посаді.
Можна взяти на роботу працівника, керуючись відомостями із анкети, але не завжди такої інформації достатньо для визначення багатьох якостей шукача. Коротка співбесіда з людиною не дає повного і достовірного уявлення про нього. Це всього лише перше враження, яке може бути гарним або ні. Можливо претендент виявиться приємним співбесідником, але чи знає роботодавець, наскільки успішно він буде працювати, добиватись реальних результатів, діяти в складних обставинах? Роботодавцю необхідно знати, що він за людина, чи не підведе у важку хвилину, чи візьме на себе відповідальність у випадку необхідності прийняти рішення самостійно, чи не виявиться джерелом суперечок і конфліктів ? серед колег. Доповнити уявлення про індивідуальні особливості претендента можна скориставшись психо- діагностичними методами вивчення особистості.
На замовлення роботодавця служба зайнятості може підібрати претендента будь-якої професії відповідно до його вимог, провівши психологічне тестування. Роботодавець може отримати психологічну характеристику особи, яка претендує на вакантну посаду 3. Підготовка кадрів на замовлення роботодавців.
Якщо роботодавець не може підібрати персонал, який би відповідав його вимогам у якісно-професійному плані та був здатний виконувати роботу, що забезпечує конкурентоспроможність продукції, робіт чи послуг, служба зайнятості допоможе підготувати необхідні кадри з числа безробітних громадян.
Професійне навчання організовується за рахунок коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття у професійно- технічних та вищих навчальних закладах, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності. Це може бути:
-первинна професійна підготовка робітників;
-перепідготовка робітників; -перепідготовка фахівців з базовою вищою і вищою освітою;
-підвищення кваліфікації робітників і фахівців;
-стажування на підприємствах, в організаціях та установах;
-індивідуальна форма навчання громадян безпосередньо на виробництві.
4.Задоволення потреб роботодавців у робочій силі при виконанні певних видів робіт, які потребують тимчасових працівників.
Одним із перспективних напрямків взаємовигідної співпраці державної служби зайнятості з підприємствами, організаціями та установами є організація оплачуваних громадських робіт. Джерелами фінансування оплачуваних громадських робіт є кошти місцевих бюджетів, Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (в частині організації таких робіт для безробітних), роботодавців, для яких такі роботи виконуються, та інші джерела відповідно до законодавства.
До громадських робіт відносяться всі види робіт, які мають суспільно корисну спрямованість, відповідають потребам певної адміністративно- територіальної одиниці та сприяють її соціальному розвитку. Оплачувані громадські роботи організовуються роботодавцями незалежно від форми власності, у т.ч. із використанням коштів Фонду на їх організацію для безробітних осіб. Особи, зареєстровані як безробітні, залучаються до оплачуваних громадських робіт на строк, що сумарно не перевищує 180 днів у межах календарного року. Для проведення оплачуваних громадських робіт (незалежно від джерел їх фінансування) між місцевим центром зайнятості та роботодавцями укладається договір про організацію та проведення оплачуваних громадських робіт, якии діє в межах одного календарного року.
5.Сприяння укомплектуванню кадрами підприємств, організацій, установ шляхом надання дотацій для фінансування частини витрат на оплату праці при прийомі на роботу певних категорій безробітних.
Одним із видів соціальних послуг за Законом України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» та Законом України «Про зайнятість населення» є надання роботодавцю дотації на створення додаткових робочих місць для працевлаштування безробітних за направленням державної служби зайнятовті, на повне або часткове покриття витрат на заробітну плату прийнятих на них осіб.
Згідно із Законом України «Про загальнообов'язкове соціальне страхування на випадок безробіття» дотація надається роботодавцю за умови працевлаштування на строк понад два роки безробітних, які перебували на обліку в державній службі зайнятості як безробітні не менше 1 місяця, а квотних категорій безробітних, які направляються державною службою зайнятості на дотаційні робочі місця у першу чергу, — з дня надання статусу безробітного.
Перевага в наданні дотації надається роботодавцям, що працевлаштовують вагітних жінок, молодь на перше робоче місце та інших безробітних, які не здатні на рівних конкурувати на ринку праці, понад установлену квоту, а також роботодавцям, що виконали норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів понад установлену норму.
6. Надання комплексу спеціальних послуг у розв'язанні проблеми роботи із трудовим колективом в ситуації запланованого звільнення працівників.
Роботодавці часто несуть моральні і матеріальні витрати при звільненні працівників, особливо, коли воно стосується групи осіб. Сутність оперативного реагування службою зайнятості на ситуацію, коли планується групове (від п'яти осіб і більше) звільнення працівників відповідно до п. 1 ст. 40 КЗпП України, полягає в тому, щоб якомога раніше, ще до звільнення, реалізувати низку заходів, спрямованих на вирішення проблеми їх зайнятості. Зокрема, це надання працівникам, які підлягають звільненню, необхідної інформації, консультацій, послуг з професійно-психологічної реабілітації, профорієнтації, підбору вакансій та інше. Потреба в оперативному реагуванні зумовлена тим, що безробіття легше попередити, ніж подолати його наслідки.
7. Реєстрація трудових договорів та консультації з порядку їх укладання.
Чинним законодавством України встановлено особливий порядок регулювання питань реєстрації трудових договорів, які укладаються між фізичними особами-роботодавцями та найманими працівниками. Службою зайнятості здійснюється реєстрація (зняття з реєстрації) трудових договорів, укладених між фізичними особами-роботодавцями та найманими працівниками, а також підтвердження записів, внесених фізичними особами-роботодавцями до трудових книжок працівників.
Виходячи з того, що сторони трудових відносин (фізична особа-роботодавець та найманий працівник) повинні подавати паспорти особисто та особисто (під розпис) ознайомитися зі своїми правами та обов'язками, присутність працівника та фізичної особи у центрі зайнятості під час реєстрації трудового договору є обов'язковою. У разі відсутності однієї зі сторін трудового договору (фізичної особи — роботодавця чи найманого працівника) — здійснити реєстрацію неможливо.
8.Консультування з використання праці іноземців.
Відповідно до статті 8 Закону України „Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» іноземці та особи без громадянства, які прибули в Україну на визначений термін, можуть займатися трудовою діяльністю в Україні за наявності в них дозволу на працевлаштування, виданого державною службою зайнятості України. Дозвіл на працевлаштування надається іноземцю або особі без громадянства, який має намір займатись в Україні трудовою діяльністю, за умови, якщо в країні (регіоні) відсутні працівники, які спроможні виконувати цей вид роботи або є достатні обґрунтування доцільності використання праці іноземних фахівців, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України.
9.Інформування про стан, основні тенденції та процеси на локальному ринку праці.
З метою формування у роботодавців реального уявлення про стан локального цинку праці, професійно- кваліфікаційний стан робочої сили, її очікування щодо заробітної плати, режиму та організації праці та відпочинку, центр зайнятості:
- групує відомості про професійно-кваліфікаційний склад осіб, які зареєстровані в ЦЗ у відповідності з профілем підприємств і сформовані таким чином списки періодично направляє роботодавцям для можливого їх використання;
підбирає шукачів роботи,які мають унікальні (рідкісні) професії, спеціальності або особисті якості, та інформує роботодавців, за їх бажанням.
10.Інформування про витрати центром зайнятості коштів страхового фонду з розкриттям досягнутого ефекту.
Страховий фонд на випадок безробіття в Україні на 80% формується за рахунок внесків роботодавців. Тому роботодавці мають знати, на що витрачаються дані кошти, яку користь суспільству і роботодавцям вони надали, що вдалося зробити центру зайнятості у сприянні працевлаштування на ці гроші. Для задоволення цієї потреби роботодавців центр зайнятості повідомляє щодо витрат коштів, вказуючи основні напрямки витрат, зокрема, виплата допомоги по безробіттю, оплата послуг навчальних закладів щодо навчання безробітних, фінансування інших витрат щодо фінансування засобів активної підтримки клієнтів-шукачів роботи тощо.
11 .Допомога у підготовці текстів оголошень про вакансії і пошук кадрів для їх розміщення у ЄІАС, засобах масової інформації.
Певна частина роботодавців здійснює підбір персоналу шляхом розміщення інформації у ЄІАС, публікації відповідних оголошень у засобах масової інформації. Однак підготовка текстів оголошень потребує певних знань і навичок. Тому спеціалісти центру зайнятості, які мають досвід оформлення відповідних відомостей, допомогають роботодавцям у підготовці подібних матеріалів
12.Сприяння в організації та проведенні роботодавцями ярмарок вакансій та співбесід із кандидатами на робочі місця.
Деякі роботодавці, коли домовляються з кандидатами на вільне робоче місце, відчувають незручності при проведенні співбесіди. Претенденти можуть мешкати не в тому районі, де розташоване підприємство, можуть не знати оптимальних шляхів громадського транспорту до нього. Тому для двох цих сторін часто буває найкращим місцем зустрічі саме центр зайнятості, який має об'єктивні умови надання даної послуги роботодавцям та розташований у відомому всім місці.
Всі послуги надаються державною службою зайнятості безкоштовно.
З початку року послугами Каховського міськрайон- ного центру зайнятості скористалися понад 1750 осіб незайнятого та зайнятого населення, проведено 19 ярмарок вакансій, 344 семінари, були працевлаштовані 1314 громадян, проходили навчання, перенавчання та підвищили свою кваліфікацію 326 безробітних, брали участь в оплачуваних громадських роботах 225 осіб, „ 15 безробітних отримали допомогу для започаткування власної справи та розпочали свій бізнес, роботодавцям була надана дотація з Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття на створення 41 додаткового робочого місця для працевлаштування безробітних громадян.
Шановні роботодавці! Співпраця роботодавців і служби зайнятості є одним із головних пріоритетів реалізації державної політики зайнятості населення. Ви сплачуєте внески до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, а, отже, скористатись послугами, що пропонує служба зайнятості, — це один із способів повернення цих коштів підприємству. Пам'ятайте,, саме взаємовигідна співпраця служби зайнятості з роботодавцями є однією з найважливіших передумов зростання зайнятості як в регіоні, так і в Україні.
За детальною інформацією звертайтесь до Каховського міськрайонного центру зайнятості за адресою: м.Каховка, пр.Ворошилова, 6, відділ взаємодії з роботодавцями, тел. (05536) 5-21- 29,5-73-79,5-21-66.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.006Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |