Пропонуємо вашій увазі інтерв'ю з Херсонським міським головою Володимиром Сальдо, присвячене Дню місцевого самоврядування в Україні.
- Володимире Васильовичу, дозвольте привітати вас з Днем місцевого самоврядування, який відзначався 7 грудня, і запитати вас, як ви разом з громадою його святкували?
- Дійсно, це — День усієї громади, хоча більше його святкують, звичайно, працівники виконавчих органів місцевого самоврядування і депутати різних рівнів, які обрані в нашому місті. Але все ж таки місцеве самоврядування — це якраз та складова системи держави, яка визнана і в Конституції України, яка є складовою частиною всієї вертикалі влади, але якраз тієї влади, яку обирає сама громада.
Тому що, наприклад, держслужбовці призначаються на свої посади, а органи місцевого самоврядування здебільшого обираються: обирають депутатів, обирають міського голову, і, відповідно, вже потім депутати і міський голова визначають структуру органів міської ради, які безпосередньо працюють над питаннями, які стоять перед містом, перед міським господарством і взагалі — перед кожним херсонцем. Тому цей День начебто і святом не назвеш — скоріше, це — відзначення, нагадування про те, що, дійсно, є місцеве самоврядування, яке було створене і організоване ще за часів Запорізької Січі. Адже вже тоді були своєрідні паростки самоврядування, коли козаки почали обирати собі старосту. Потім було Магдебурзьке право в Європі, яким визначилось, що структура побудови владних повноважень починається на місці: тобто, з села, з селища, з району, з міста.
- Минулого тижня сесія міської ради затвердила нову структуру виконавчих органів. Окрім іншого, на зміну управлінням прийшли департаменти. В чому особливості створення цієї структури, чи, дійсно вона надалі буде ефективно працювати (ми знаємо, що департаменти почнуть працювати з першого лютого наступного року)?
Є така формула: «Досконалості межі немає». Але йти до неї треба. Тому будь-яка структура, будь-яка система не може бути досконалою до кінця. І управлінська система, тобто структура виконавчих органів, які, власне, судячи с самої назви, виконують повноваження по управлінню міським господарством, відповідно, з часом потребує змін. Я вісім років працював міським головою, і це вже друга зміна структури. Головна мета цієї зміни — переведення кількості у якість. Хтось говорить: «Це робиться для того, щоб просто-напросто зменшити кількість працюючих!». З одного боку, можливо, це теж треба робити, тому що апарат постійно бажає розростатися, і його треба постійно зменшувати. Але треба уявляти, що є більш ефективні управлінські системи, які дають можливість краще відчувати ритм життя і ефективніше управляти цим. Тому зміна і відбулася. Наприклад, ми зменшили кількість заступників міського голови: їх було сім, тепер їх буде четверо. Але від ТОГО ж не зменшилася робота! Вона тепер буде зконцент- рована в департаментах: департамент житлово-комунальної галузі (найголовніша .ланка міського життя), департамент фінансів і бюджету (без чого теж неможливо жити!) і департамент містобудування та архітектури — все це складові міського життя. Постійно дуже багато питань ставиться до всіх цих напрямків міського господарства. І для того, щоб оперативно реагувати на ці питання, щоб вчасно впливати на ситуацію, щоб планувати розвиток міста, змінена структура виконавчих органів міської ради. Це, зокрема, зроблено ще й для того, щоб посадовці відчували більшу відповідальність і мали більш тісний зв'язок і з міським головою, і з людьми. Можна сказати, що зміна структури націлена на покращення самого цього зв'язку. Адже я вважаю, що в нас були часи, коли представники виконавчих органів, якщо говорити просто, трішки «відривались» від людей, не відчували того, що відбувається в місті, про що думають люди, що херсонцям треба; або ж відчували недостатньо якісно.
- Але для того, щоб ця структура працювала належним чином, потрібні кошти. Тому ми повертаємось до теми бюджету. Ми знаємо, що зараз тільки готується проект державного бюджету. Певно, вже говорилося і про бюджет Херсонської міської громади. Але яким був бюджет 2010 року, куди йшли кошти? Які витрати ще потребує громада? Звідки можливо винайти нові джерела наповнювання бюджету? Отже — яким буде бюджет міста у 2011 році?
- Дійсно, перш ніж визначати, як витрачати гроші, треба планувати, як їх заробити. Останні три-чотири роки дуже багато політиків говорило про те, як витрачати гроші, або говорили, куди ці гроші не витрачаються, і тому треба, мовляв, більше витрачати грошей. І ніхто не говорив, як заробляти гроші! Але ж саме з цього починається бюджетний процес: з питання, де заробити гроші. Зараз ми живемо в непростий час, час змін, але змін на краще. Минулого тижня я був на нараді в кабінеті міністрів, і прем'єр-міністр не приховував від нас, що доведеться «затягнути паски». Тому що не треба робити пустих обіцянок: «Я прийду і все одразу зроблю!». Я реаліст, працюю в реальній сфері і я відчуваю, що зміни, які провадить уряд, підуть на краще. Державний бюджет не розглядався і не затверджувався Верховною Радою з однієї причини: його треба затверджувати на підставі Податкового кодексу, нова редакція якого, як відомо, зустріла так багато протестів. Але природно, коли щось нове ми зустрічаємо «в штики»!. Зараз Податковий кодекс вже затверджено Верховною Радою, на його підставі Міністерство фінансів буде розраховувати державний бюджет, і після того ми будемо затверджувати місцеві бюджети. Але я можу запевнити, що в бюджеті міста на 2011 рік залишиться соціальна направленість. Але я, як міський голова, який повинен відповідати ще й за розвиток міста, думаю про те, що треба робити для цього розвитку.
До речі, новий Податковий кодекс дає більше можливостей для збільшення саме місцевих бюджетів. В ньому передбачено оптимізацію податків: деякі податки, яких в нас взагалі не було, будуть спрямовані до місцевих бюджетів. Я розраховую на те, що по багатьом питанням зараз нам не доведеться «стояти з протягнутою рукою» — ми будемо заробляти самі! Наприклад, передбачається зменшення податкового тиску на малий і середній бізнес, хоча існувала інша думка. В той же час, збільшується можливість адміністрування місцевих податків і зборів за рахунок повернення уваги до всіх тих доходів, які є у людей. В нас дуже багато людей мають маєтки, гарні автомобілі, мають можливість відпочивати за кордоном, мають можливість відвідувати дорогі ресторани. Але до сьогодні це ніяк не відображалося на бюджеті. Я гадаю, принцип повинен бути таким: більше заробляєш — будь ласка, відрахуй те, що заробив, до бюджету. Це дасть можливість створення умов для того ж підприємництва, того ж відпочинку. Отже, я думаю, що ми отримаємо текст нового Податкового кодексу, а приблизно у двадцятих числах грудня — і державний бюджет, і вже потім міська рада затвердить місцевий бюджет. Зараз я вимагаю від фінансового Управління (гадаю, що мене підтримають депутати) збільшити видатки на покращення зовнішнього вигляду міста: благоустрій, кількість вуличних ліхтарів, стан зелених насаджень і паркових зон, дорожнє господарство, до якого ми включимо і проїжджу частину вулиць, і зелену смугу, і пішохідні тротуари — все це потребує приоритетно'! уваги. Неодмінно треба звернути увагу і на потреби житлової забудови й у так званому «приватному секторі».
Ми зараз торкнулися проблеми благоустрою міста. Доречно буде звернутися до Екологічного форуму, який минулого місяця відбувся у Херсоні.
Ми вже не перший рік співпрацюємо з норвезьким урядом, який, до речі, проводить дуже велику роботу по всьому світу, розповсюджуючи ідею збереження навколишнього середовища. Вже два роки тому в нашому місті за допомоги норвезького уряду стартувала програма «Чисте виробництво». В рамках виконання другого етапу програми було проведено форум, про який ви згадуєте. Його організувала Херсонська торгово- промислова палата, і на його з їхалася велика кількість представників міст України, Росії, Білорусії. Всі розуміють, що Земля — наш спільний дім, і про його стан у майбутньому нам треба думати вже зараз. Тому в рамках проведення Форуму я особисто зустрівся з секретарем Посольства Фінляндії, з представниками Смоленська, який розташований на Дніпрі, до того ж, в Смоленській губернії народився Григорій Потьомкін.
Продовжуючи тему зв'язків з іншими державами, треба розповісти і про те, що в травні цього року в Херсоні відбулися Дні Європи, коли до нас завітали представники посольств, торгівельних організацій з 15 країн Європи. Такої кількості дипломатів в Херсоні не було ще з часів Катерини Другої! Тому це яскраве свідчення про те, що ми рухаємося влеред, рухаємося до цивілізованого європейського суспільства.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |