На початку грудня поточного року склалася критична ситуація з оплатою за спожиту електроенергію відразу в кількох крупних водопостачальних підприємствах району: КП «Новотроїцькводоканал», «Райсільгомунгосп», «Каштан» (с. Громівка) та Одрадівському комунальному підприємстві. Зупинка роботи електронасосів на свердловинах у період різкого похолодання могла обернутися для споживачів і комунальників подвійною бідою.
Чимало зусиль довелося докласти керівництву і працівникам відділу містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства рай- держадміністрації, щоб залагодити проблему. У чому причина фінансової скрути комунальних підприємств і чи можна цьому запобігти?
Сьогодні важко знайти людину, яку б влаштовували існуючі тарифи на водопостачання. Комунальники вважають їх занизькими, стверджують, що за нинішньої цінової ситуації вони не відповідають економічно-обгрунтованим нормам. Натомість споживачі нарікають на високу ціну за воду, низьку якість водопостачання.
ПРО ВИСОКІ І НИЗЬКІ ТАРИФИ
За питну воду споживачі різних населених пунктів сплачують різну ціну. Та на добросовісність оплати споживачами розмір тарифів не впливає. Наприклад, мешканцям села Подове питну воду поставляють за найнижчою в районі ціною — 0,83 грн. за кубічний метр. Горностаївці сплачують за кубометр води 1,27 грн. Ціна кубометра води, яку подає Новотроїцьке ЖКП своїм абонентам, становить 3,6 грн., КП «Новотроїцькводоканал» — 2,7 грн. Однак і серед подовчан та горностаївців, і серед новотройчан вистачає недобросовісних платників.
Чому так суттєво різниться ціна кубометра води для споживачів? Як правило, низькі тарифи на воду у селах, де водопостачанням опікуються базові сільгосппідприємства, вони беруть на себе левову частину витрат по постачанню води, забезпечуючи тим самим соціальний захист місцевих мешканців. У деяких населених пунктах керівники сільрад свідомо занижували тарифи на воду, використовуючи це як козир у передвиборчій боротьбі за посаду мера. Є комунальні підприємства, які щедро користуються спонсорською допомогою, не обліковуючи витрати.
У Загальнодержавній програмі „Питна вода України на 2006-2020 роки» прямо зазначено: «Тарифи на послуги питного водопостачання та водовідведення для населення у переважній більшості населених пунктів не відшкодовують витрат на виробництво, не враховують інвестиційної складової, що обумовлює збитковість функціонування підгалузі в цілому та поступовий її занепад».
Низькі тарифи — прямий шлях до банкрутства комунальних підприємств. Розумію, що підвищення тарифів на „комуналку» боляче вдарить по сімейному бюджету багатьох. Але всі ці витрати можна істотно зменшити, якщо навчитися дбайливо розпоряджатися ресурсами, що дорожчають. До речі, через подібні випробування проходили в різний час всі цивілізовані країни. І сьогодні вони примудряються витрачати набагато менше за нас при незрівнянно вищій якості життя.
КУДИ ДІВАЄТЬСЯ ВОДА?
Для початку — кілька цікавих фактів. За офіційними звітами у 2008 році Новотроїцький комбінат комунальних підприємств підняв із свердловин 1100 тисяч кубічних метрів води, а подав споживачам близько 600 тисяч. У 2009 році «Новотроїцькводоканап» підняв та реалізував споживачам відповідно 1275 тис. і 649 тис. кубічних метрів води. Аналогічні розбіжності можна знайти у звітах переважної більшості комунальних підприємств району. Тобто, тільки половина піднятої із свердловин води доходить до споживачів. А де ж дівається решта?
Звичайно, частина води втрачається через пориви трубопроводів. Але ж не стільки! Повірте, якби дійсно в землю витікала така кількість (фактично половина!) піднятої води, наші населені пункти вже давно спіткала б екологічна катастрофа, або вони б перетворилися на Венецію.
Вся справа у тому, що облік піднятої води наші комунальні підприємства, як правило, здійснюють не за водомірами, встановленими на свердловинах, а за кількістю використаної на підняття води електроенергії. Лічильниками обладнані лічені свердловини: одна — на території Новотроїцького ЖКП, по одній — у Калинівці та Олександрівці. Завважу, що при реконструкції системи водопостачання на цих свердловинах встановлено нові електронасоси. І працюють вони без збоїв вже не один рік (за винятком Олександрівки, де новий насос встановлено у поточному році).
На всіх інших свердловинах використовуються старі електронасоси, що не раз і не двічі побували в ремонті на перемотці. Коштують вони удвічі дешевше нових і в чотири рази дешевше імпортних аналогів, але така економія комунальним підприємствам, як кажуть, виходить боком. За нормативного показника 120 кубічних метрів на годину насоси після ремонту нерідко перекачують 40 кубометрів води, використовуючи у 1,5 — 2 рази більше електроенергії, ніж нові. За офіційною статистикою насоси після ремонту удвічі частіше виходять з ладу. Отже, підприємство змушене сплачувати більше грошей енергопостачальній компанії, більше коштів витрачати на ремонтні роботи. Ось така сумнівна економія, за яку в кінцевому рахунку розплачуються споживачі. Відмовка у комунальників одна: для придбання нових сучасних насосів немає коштів. Так їх і не буде, якщо продовжувати використовувати таке енергозатратне обладнання!
ДОПОМОГТИ МОЖНА ТОМУ, ХТО ХОЧЕ ПРАЦЮВАТИ
Обов'язок забезпечувати нормальне водопостачання населених пунктів покладено на сільські та селищні ради, комунальні підприємства, які їм підпорядковуються. Відділ містобудування, архітектури та житлово- комунального господарства координує роботу комунальників, допомагає у вирішенні проблемних питань. Але допомогти можна тим, хто хоче працювати. У нас же чимало сільських голів питання водозабезпечення вважають другорядним, не вартим уваги. Красномовною в цьому плані можна вважати останню нараду, проведену райдер- жадміністрацією, на якій, зокрема, йшлося про розрахунки комунальних підприємств за спожиту електроенергію. Питань — маса і всі життєво важливі. Хоча серед новобраних мерів чимало нових людей, які не вельми орієнтуються в питаннях водозабезпечення, жоден з них не визнав за належне по закінченні наради прийти у відділ, щоб проконсультуватися у спеціалістів, отримати підказку як діяти в цій складній ситуації.
У 2011 році уряд обіцяє основну увагу при реалізації програми «Питна вода України» приділити саме підвищенню якості питної води. Керівництво райдержадміністрації знайшло організацію, яка береться за облаштування бюветів з очищеною питною водою, причому за власний кошт виготовляє проекти. Пристали на цю пропозицію лише двоє голів — новотроїцький В. І. Мельник та сиваський селищний В. М. Батрановський. Очищувачі води будуть установлені в дитячих садках. А іншим населеним пунктам очищена питна вода не потрібна?
На всіх нарадах переконуємо керівників сільських та селищних рад про необхідність виготовлення проектної документації на реконструкцію систем водопостачання із застосуванням енергозберігаючих технологій та отримання позитивного висновку державної експертизи, оскільки без цього неможливе фінансування робіт за кошти державного бюджету. Навіть гроші з районного бюджету на ці цілі виділялися. Кошти сільради брали, а ось випадки, коли голова сільради, перш ніж замовити проект, порадився з спеціалістами відділу житлово-комунального господарства райдержадміністрації можна перелічити по пальцях.
Жодного разу за останні роки спеціалістів відділу не запросили на сесію, сход громадян, де б розглядалися питання водозабезпечення. Невже всі проблеми вирішені?
Звертаюся до новообраного корпусу депутатів сільських та селищних рад, мешканців населених пунктів: ви обирали мерів, вам, насамперед, і питати з них за безперебійне забезпечення населення питною водою. Розгляньте це питання на сесіях місцевих рад, сходах мешканців сіл, визначте першочергові завдання і план на перспективу. А ми радо допоможемо, звертайтеся.
ВОДОЛІЧИЛЬНИКИ, як ЗАСІБ ВПЛИВУ НА КОМУНАЛЬНИКІВ
Станом на 1 листопада ц. р. борги споживачів за подану воду по громівському комунальному підприємству становили 10,8 тисячі гривень, райсількомунгоспу — 45,8 тисячі, «Новотроїцькводоканалу — 98,7 тисячі, Новотроїцькому ЖКП — 161,1 тисячі гривень. Конфлікти з оплати між споживачами і комунальними підприємствами найчастіше виникають через розбіжність у обліку поданої води. Вирішити їх елементарно просто, досить встановити водолічильники. Але з цим, якраз, і проблема.
Калинівка — єдиний на території району населений пункт, де більше 90 відсотків споживачів сплачують за отриману воду згідно з показаннями водолічильників. Близько ЗО відсотків споживачів обліковують отриману воду за допомогою таких приладів у селищі Сиваське. Ці люди платять за дійсно отриманий, а не теоретично обрахований обсяг питної води. І в них не виникає конфліктів при розрахунках. Все більше водокористувачів Новотроїцького житломасиву встановлюють водолічильники у власних квартирах.
Варто зазначити, що встановлення водолічильників — не чиясь примха чи вигадка. Стаття 41 Закону України «Про питну воду» передбачає, що «...облік у сфері питного водопостачання здійснюється підприємствами і споживачами за допомогою технічних засобів, що внесені до державного реєстру засобів вимірювальної техніки. У разі відсутності таких засобів облік питної води, тимчасово здійснюється розрахунковим шляхом згідно з установленими нормами». Тимчасово, а не постійно, як це роблять у нас більшість комунальних підприємств. Заборонено введення в експлуатацію нових чи реконструйованих об'єктів, не обладнаних засобами обліку води.
Чому дана вимога Закону не. виконується? Власники квартир у багатоквартирних будинках не встановлюють їх, здебільшого, через лінощі. Навіть отримуючи мінімальний розмір пенсії чи зарплати можна одноразово виділити з сімейного бюджету 100 гривень на придбання водолічильника.
Споживачам-власникам приватних будинків аналогічна покупка обійдеться в чотири рази дорожче. До того ж серед них побутує думка, що після встановлення водолічильника оплата за використану в період поливу городів воду різко зросте. Можу заспокоїти їх: за нинішніх досить високих тарифів на полив городів, встановлених комунальними підприємствами, таке навряд чи можливо. До того ж споживачі матимуть реальну й відчутну економію в оплаті вісім місяців на рік, коли городи не поливаються. Щодо коштів, витрачених на придбання приладу обліку, то, за свідченням тих, хто ними користується, окупляться ці витрати упродовж року.
Масове встановлення водолічильників — ефективний засіб боротьби з недобросовісними споживачами, які в період поливу забирають воду з системи водопостачання насосами, порушуючи нормальний режим водокористування для сусідів, у яких через це виникають проблеми не тільки з поливами — людей позбавляють можливості помитися чи випрати білизну. Словом, переваг чимало.
Щодо керівників сільрад і кокяуйальних підприємств, то вони не поспішають скористатися правом «накласти вето» на користування споживачів питною водою без засобу обліку, оскільки їм застосування нормативних витрат при розрахунках населення за воду вигідне. Саме на споживачів у кінцевому рахунку перекладається оплата за воду, втрачену через затягування строків ліквідації поривів, перевитрати електроенергії, неефективне господарювання.
На останній колегії Міністерства з питань житлово-комунального господарства, де аналізувалося виконання загальнодержавної програми «Питна вода України» зазначено, що питомі норми водоспоживання в Україні перевищують аналогічні показники розвинутих країн у 1,5-3 рази і становлять понад 300 літрів на одну особу за добу, втрати в системах водопостачання сягають 30-40 відсотків, а в деяких регіонах перевищують 50 відсотків. Навести порядок у водопостачанні населення — це, насамперед, налагодити облік споживання води. Без водолічильників зробити це неможливо.
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.007Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |