Антимонопольне законодавство порушують супермаркети, молокозаводи та підприемства
У нашому повсякденному житті дедалі яскравіше спостерігається тенденція до монополізації ринків, через що страждають насамперед пересічні споживачі. Цього року на своїй шкурі відчули дію монополій і пасажири херсонських маршруток, і покупці молочних продуктів, і відвідувачі аптек, де пропонуються ліки за завищеними цінами. У скрутному становищі опинилися й ті, хто користується послугами житлово-комунальних підприємств.
Детальніше про дії монополістів та боротьбу з ними читачам «Нового дня» розповідає голова Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України Тетяна МАНУЙЛЕНКО.
«Навар» на пакуванні
Тетяно Вікторівно, чи вдається вашому відомству вгамовувати надмірні апетити новітніх спекулянтів, доморослих монополістів?
Ми відслідковуємо дотримання законодавства про захист економічної конкуренцію. У зоні особливої уваги — суб'єкти господарювання, дії яких впливають на зростання споживчих цін. Перевіряємо всі шляхи, якими рухаються товари — від виробника до торговельної мережі.
Стрімке підвищення цін на продукти харчування розиоуалооя з серпня. Наскільки воно було економічно ґрунтованим? Ми бачимо, що на шляху продуктів до споживачів є посередники, їх дуже багато! Кожен з них по копієчці робить свою надбавку, тому до прилавків товар доходить дуже дорогим.
На які товари відслідковували ціни?
Правильніше сказати, щбми відслідковуємо не ціни на товари, а ринки товарів. Отож ми аналізували ситуацію на ринку яєць,'соняшникової олії, насіння соняшнику, кукурудзи, борошна та хлібопродуктів, м'яса птиці, риби, макаронних виробів, молочної продукції та послуг фасування. До речі, останній — дуже цікавий. На нього раніше не звертали уваги. Наприклад, виробник із Київської області постачав крупу гречану за ціною 7,50 гривні. Після фасування на полиці торговельної мережі Херсонщини ця крупа виставлялася вже по 14 гривень за кілограм. Тобто заробили на пакуванні шалені гроші. Це дуже серйозне зловживання. Ніякими витратами не можна обгрунтувати таку ціну.
Як нас дурять
Наших читачів цікавить і ситуацій з молочними продуктами. Чому виробники так часто змінюють вагу та жирність своєї продукції, розфасованої в пакети? І шрифт для цього намагаються вибрати найдрібніший?
Ми теж вирішили про це дізнатися, і з'ясувалося, що на маслі вершковому скрізь зазначено 72,5% жирності. Насправді ж такого вмісту жиру давно немає, є 72,6% або 73%. і це — невипадково. Така практика, вочевидь, дозволяє виробникам відійти від державного регулювання цін. Однак, наскільки об'єктивною є цінв-«нового» масла? Здавалося б, ну що таке 0,5% жирності? Такий мізер. Але постає інше питання: за рахунок чого ж тоді так суттєво підвищилася ціна? На жаль, більше запитань, ніж відповідей.
Пересічний покупець нічого не знає про державне регулювання, яке Ви згадали...
—За розпорядженням облдержадміністрації встановлена фіксована величина торговельної надбавки на соціально важливі продукти харчування — до 10% від ціни виробника! На жаль, законодавствоч чітко не визначено, хто є виробником. Сьогодні такими вважаються як підприємства, що дійсно виробляють товари; так і супермаркети... Наприклад, сільськогосподарський виробник виростив худобу, продав м'ясо супермаркету. Там цю сировину ріжуть на шматки-, фасують, і... вже супермаркет вважається виробником продукції! Це дозволяє йому закладати в ціну власні витрати, а потім до своєї оптово-відпускної ціни додавати ще 10% торговельної надбавки. Ось і маємо високу роздрібну ціну. Хтось цілий рік вирощував поросятко чи курку, а хтось лише розфасував продукцію і на цій підставі вважається її виробником...
Або інший приклад. Підприємство вирощує рис і продає його своєму дочірньому підприємству, з керівництвом якого має прямі родинні стосунки. Ця «дочка» до ціни кожного кілограма рису додає свої 50 копійок. Іншими словами: зі столу на стіл переклали — і вже заробили, І це тільки на початку шляху рису до покупця. А ланцюжок цей весь час збільшується. Саме тому наш комітет добивається, щоб укладалися прямі контракти та угоди. Це, безумовно, суттєво скоротить кількість посередників, а значить, зменшить численні надбавки і ціни.
А тепер, повертаючись до вашого питання, зазначу: державне регулювання цін на окремі види продуктів харчування передбачає обов'язкове декларування ціни. Що це означає? Якщо протягом місяця виробник підвищує ціну хоча б на 1%, він має звернутися до інспекції з контролю за цінами, яка повинна ці розрахунки подивитися і дати добро чи навпаки. Товаровиробники, щоб ухилитися від цього декларування, змінюють жирність того ж молока чи сметани на 0,6% і таким чином ухиляються від декларування. Саме тому так часто з'являються на упаковках сметани нові показники жирності: 15, 20, зараз уже 20% не побачиш, лииіе 21%.
Ювілейний «ЛОХОТРОН»
Тетяно Вікторівно, як часто у своїй практиці зустрічаєтеся з недобросовісною конкуренцією?
На жаль, досить часто. Скажімо, працівники нашого відділення звернули увагу на величезний рекламний щит, в якому один із херсонських супермаркетів повідомляв споживачам, що з такого-то числа відбудеться «зниження цін на всі товари». Перевірили. Виявляється, дійсно знизили ціни, але далеко не на всі товари. Це — ні' що інше, як введення в оману значної кількості споживачів. Мережа визнала свої дії неправильними і була притягнена до відповідальності.
Моя вам порада: якщо побачите оголошення «Найнижчі ціни!», біжіть гёть звідти, бо, скоріш за все, це оманлива реклама.
Інший приклад. Одна торговельна мережа, яка нещодавно святкувала свій невеличкий ювілей, оголосила 30-відсоткову знижку на всі товари. Невдовзі ми одержали скаргу від покупця. Жінка писала, що коли обирала товар, менеджер пояснив: біля каси, після оплати покупки, зможете витягти з лототюна білет, де буде вказана знижка. Та на практиці виявилося, що знижка поширюється тільки на покупки вартістю понад 580 гривень. А товар заявниці коштував лише 499 гривень. На цій підставі їй відмовили у знижці.
Неповна реклама ввела покупців в оману. Постраждалі від цієї «акції» можуть зателефонувати нам за номером 49-81-00. Допоможемо.
Цікаво, до відділення АМК звертаються лише покупці магазинів?
Не тільки. В осінньо-зимовий період чимало скарг надходить від тих, хто користується послугами аптек. На жаль, яскраві обгортки, реклама на телебаченні не гарантують якості товарів. На сайті АМК вміщено повідомлення про накладання штрафу на відому фірму зі Словенії — за недобросовісну конкуренцію. Реклама її медичних препаратів не відповідає дійсності. Нас запрошують купувати все, що завгодно, і обіцяють вилікувати за три доби від будь-яких хвороб.
Сплачуємо за себе і за «того хлопця»
Усім уже набридли розмови про те, що тарифи на житлово-комунальні послуги завищені. Чи вивчав цю проблему Антимонопольний комітет?
У законодавстві відбулися зміни. Відповідно до закону, встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги — повноваження органів місцевого самоврядування. У 2010 році створено Національну комісію з врегулювання житлово-комунальних послуг. Закон є, але комісія поки що не працює. Але саме вона встановлюватиме тарифи у залежності від обсягу вироблених послуг
Що ж ми побачили? При формуванні тарифів на житлово-комунальні послуги (централізоване водопостачання та водовідведення, теплова енергія) органи місцевого самоврядування не завжди правильно визначають економічні витрати підприємств,.які надають ці послуги.
Наприклад, у Херсоні зростає тенденція щодо відключення від мереж централізованого опалення. Це призводить до того, що опалювальна площа у підприємства-виробника тепла зменшується, відповідно зростає собівартість послуги. За рішенням Кабміну суб'єкти господарювання, які надають послуги з централізованого опалення, повинні розраховувати тариф на свою послугу з урахуванням місць загального користування: під'їзди, горища, підвали... Люди, які встановили автономне опалення, зобов'язані відшкодовувати підприємству-вироб- нику тепла витрати за опалення місць загального користування.
Коли ж органи місцевого самоврядування надають дозволи на відключення від мереж централізованого опалення та встановлюють тарифи на постачання тепла, вони чомусь ці витрати не передбачають у своїх розрахунках.
Отож і виходить, що мешканці багатоквартирних будинків, які користуються централізованим опаленням, сплачують і за себе, і за «того хлопця», який встановив у себе автономне опалення...
За результатами нашої перевірки Гола Пристань стала єдиним містом в області, яке розрахувало тарифи на опалення з урахуванням нових вимог. Споживачам зроблені перерахунки на загальну суму майже 50 тисяч гривень.
Тому ми звертаємося до органів місцевої влади: не треба перекладати загальні витрати на плечі лише окремих споживачів. Умови для всіх повинні бути однакові. Зробити це треба терміново.
—Тетяно Вікторівно, що порадувало Вас останнім часом і що засмутило?
— Найприємніша новина —де те, що ми добилися зниження цін на молочну продукцію та м'ясо птиці. Про початок перегляду оптових цін на молокопродукти вже повідомили майже всі молокопереробні підприємства області. Націлюємо торговельні мережі на укладання прямих контрактів з безпосередніми виробниками продуктів харчування.
А тепер щодо другої частини вашого запитання. Засмутила ситуація з перевізниками. У Херсоні перевезеннями пасажирів займаються 7 фірм. Представники кожної з них сиділи в мене в кабінеті й намагалися виправдати свої необгрунтовані тарифи. І всі нібито погодилися з тим, що вони дійсно таки завищені. І що ж врешті-решт маємо? Чотири фірми-перевізники подали до міськвиконкому нові розрахунки своїх тарифів, дві фірми — завершують цю роботу, а один перевізник... пішов до суду. І це після того, як фактично визнав: «Так, ви праві, ми переглянемо тарифи». А тільки-но вийшов за поріг—відразу в суд побіг. Ну що це таке? Якось не по-джентльменськи...Чого ж ти не погоджувався з самого початку? Навіщо душею кривив?
© 2005—2024 Інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я»
Свідоцтво Держкомітету інформаційної політики, телебачення та радіомовлення України №119 від 7.12.2004 р.
© 2005—2024 S&A design team / 0.005Використання будь-яких матеріалів сайту можливе лише з посиланням на інформаційне агентство «Контекст-Причорномор'я» |